Vzkaz pro Uber: Vykašlete se na vlastní autonomní vozy

Uber má problém. Poté, co minulý týden jeden z jeho testovacích autonomních vozů srazil a usmrtil chodkyni, se firma rozhodla ukončit sérii testů těchto typů automobilů. A udělala dobře. Pravdou totiž je, že i přes všechna bezpečností rizika a případné etické otázky, je plán na pořízení vlastní flotily autonomních vozů z hlediska podnikání Uberu zcela zbytečný, píše ve svém komentáři pro agenturu Bloomberg Alex Webb.

Uber věří, že jsou autonomní vozy nezbytné pro jeho model podnikání. Proč? V současnosti si bere čtvrtinu z celkové ceny zaplacené za jízdu, když však nahradí řidiče robotem, jeho čistý příjem vzroste. Takové uvažování však nezapadá do „asset-light“ modelu, který prosazuje většina firem v Silicon Valley. Ten spočívá v tom, že daná společnost má ve svém vlastnictví velmi málo aktiv a spoléhá se spíše na pronájem všeho potřebného.

Uber a další firmy by za pořízení vlastní flotily musely utratit nemalou částku. Boston Consulting Group odhaduje průměrnou cenu elektrického autonomního auta pro rok 2030 na 34 tisíc dolarů. Aby se tak díky úsporám z rozsahu dosáhlo maximálního možného zisku, muselo by jen v USA jezdit devět milionů takových aut. Náklady na pořízení flotily by tedy Uber a ostatní vyšly na 306 miliard dolarů.

To je samozřejmě jen velmi hrubá kalkulace. Uber by možná mohl snížit náklady, pokud by opravdu vyvinul vlastní autonomní auto nebo pokud by vytvořil software, který by prodával ostatním. Řekněme, že si situaci upravíme tak, že by obsazení poloviny trhu vyšlo na 150 miliard dolarů. A výsledek? I kdyby se tato suma rozložila na deset let budování, byl by to pro Uber až moc masivní výdaj. Nezapomínejme totiž, že již dnes se potýká s hlubokými ztrátami. Jen loni šlo o 4,5 miliardy dolarů při obratu 7,5 miliardy. A to není nic, čím by se šéf Uberu Dara Khosrowshahi chtěl chlubit investorům, obzvláště před předpokládaným vstupem na burzu v příštím roce.

Takže proč se tím trápit? Uber si již vybudoval jméno a dominanci na mnoha trzích, a to s důrazem na minimum vlastních aktiv. K tomu je nutno přidat i jeho „odpor“ k tomu, aby přistupoval k řidičům jako k zaměstnancům. Proč by tedy měl chtít vlastnit, udržovat a modernizovat svou flotilu?

Společnosti s mnohem hlubšími kapsami jako Alphabet, General Motors nebo Daimler už investují do výroby autonomních aut. Jakmile bude tato technologie rozšířená, bude z ní komodita, která se bude dát ve srovnání s náklady vývoje vlastních vozů relativně levně pořídit, případně pronajmout.  Khosrowshahi by se tedy měl spíše zaměřit na získání tržního podílu v severní Americe a Evropě, jelikož právě to můžou být trhy, na kterých by propojoval flotilu autonomních aut a cestující stejně, jako je dnes propojuje s řidiči.

Vývoj a vlastnictví robotaxi by proto měl Uber nechat automobilkám nebo pronajímatelům jako Hertz Global Holdings či Avis Budget Group. Další výhodou je i fakt, že současné automobilky by na vývoji samoříditelných vozů nemusely nutně prodělávat. Uber by tak měl vyšší zisky (nebo alespoň nějaké zisky), a to bez nutnosti vynaložit přebytečné zdroje na vývoj vlastních automobilů.

Newsletter