Šéfka Klenoty: Kabelka jako investice? Zkuste šperky na míru


17:48 • 17. února 2018

Tagy: crowdfunding, Fundlift, podnikání, šperky, Klenota

Jako větší či lepší investice je stále vnímána kabelka než pravý šperk. Punc mistrů zlatnické profese jde nad 3D tisk, říká zakladatelka a ředitelka firmy Klenota Jarmila Slívová. Klenota úspěšně vstoupila na investiční platformu Fundlift a od investorů získala tři miliony korun, cílovou částku pak následně navýšila na pět milionů. Do čeho peníze putovaly?

Snažíte se vyrábět nadčasové šperky pro každý den. Mohla byste popsat, kde se inspirujete?


Inspiruji se všude a vším. Vím, že to zní jako klišé, ale opravdu jsem se díky této práci naučila pozorovat a vnímat svět kolem sebe. A inspiraci můžete dnes najít na každém kroku. Nejvíce nápadů se rodí při každodenní práci se šperky a lidmi uvnitř našeho ateliéru. Často mě inspirují sami zákazníci, ovlivněná jsem určitě i dnešní dobou, trendy, filmy, uměním, architekturou, přírodními formami a dalšími.


Jakým způsobem děláte model šperku, používáte například 3D tiskárny či další moderní technologie?


Ano, používáme moderní technologie včetně 3D modelování a následného 3D tisku, to je dnes běžné. Na původní řemeslné postupy jsme ale nerezignovali, hodně vzorů vytváříme nebo upravujeme ručně. Např. u naší poslední kolekce minimalistických šperků byla většina master modelů vyrobená ručně. To platí i u nových kolekcí snubních prstenů, které téměř výhradně vyrábíme celé ručně bez použití snubních polotovarů. Naše prsteny tím získávají tradiční charakter a punc mistrů zlatnické profese, protože ač se to může zdát jednoduché, tak ručně vyválcovat a opracovat přesný kroužek zlata je kus umění, a ne každý zlatník to zvládne. 

Jak vypadá výroba šperku samotného? Jak dlouho trvá vyrobit jeden zásnubní prsten, kolik zaměstnanců se na výrobě podílí?

V Klenotě se snažíme vyrábět zásnubní a snubní prsteny s určitým vnitřním kouzlem, sami rádi tvrdíme že s láskou :) I proto nemáme klasickou manufakturu, kdy strojní šperk neosobně koluje mezi účastníky výrobního procesu. Místo toho má každý náš šperk svého zlatníka, který se o jeho výrobu stará častokrát od plíšku až po vyleštěný klenot. Pouze při zasazování kamenů využije pomoci šikovného fasera, takže většina šperků vzniká za spolupráce 2-3 lidí a může trvat v řádu několika hodin až dní podle složitosti. 

Jaké šperky jsou pro vás v Klenotě řemeslně největší výzvou?


Jelikož v naší dílně máme sehraný tým šikovných a talentovaných lidí, a někteří z nich jsou opravdovými mistry oboru s desítkami let zkušeností se zlatnictvím, starožitnictvím a restaurátorstvím, tak si dnes umím představit, že si poradíme se vším. Výzva je spíše to, dělat každý šperk ve stejné špičkové kvalitě. Vzhledem k tomu, že každý ručně vyráběný šperk je v podstatě unikát, tak naše vysoko nastavená měřítka kvality a podobnosti s obrazovou předlohou umějí dílnu pěkně potrápit.

Spolupracujete s nějakými influencery, bloggerkami, youtubery, modelkami či herečkami?

Tento typ spolupráce, který vychází z obecné marketingové strategie, připravujeme na letošní rok. Loňský rok byl ve jménu vnitřního rozvoje a změny portfolia. Marketingové aktivity a PR plánujeme na tento rok. 


Které slavné české ženy podle Vás umí nejlépe sladit šperky s outfitem?

Určitě bych si vzpomněla na spoustu krásných a vkusných žen, ale ve spojení se šperkem? Trochu cítím, že české ženy sice objevily módu a módní, i české, návrháře, ale šperk ještě trochu zaostává. Samozřejmě i to se pomalu mění, ale ač to sama nechápu, stále je zde jako větší či lepší investice vnímaná kabelka než pravý šperk.

V předchozím rozhovoru jste zmiňovala příběhy zahraničních klientů, kteří například navštívili Prahu kvůli vašemu showroomu či si z dovolené odvezli „suvenýr“ v podobě šperku od vás. Ve vaší kampani na platformě Fundlift jste poptávali prostředky především na propagaci značky v zahraničí. Jak se vám v tomto daří, jezdí za vámi například více zahraničních klientů?

Zahraniční marketing, stejně jako ten český, přijde na řadu až v tomto roce. Nasazení marketingových aktivit v zahraničí nám při plánování v loňském roce vyšlo na podzim, a to by se v případě úspěchu před vánoční sezónou mohlo rovnat „provozní sebevraždě”. I bez plánovaného marketingu jsme nakonec v prosinci realizovali meziroční růst téměř 100 procent, z čehož téměř čtvrtina zakázek putovala do zahraničí. Drtivou většinu objednávek realizujeme online, osobní návštěvy ze zahraničí jsou tedy zatím spíše výjimečné zpestření běžného provozu.


Jak s odstupem času celou kampaň na Fundliftu hodnotíte? Stali se například z investorů vaši klienti? Získali jste přímo od nich zpětnou vazbu na produkty, web, tipy rozvoje?

Kampaň stále hodnotíme velmi pozitivně. Nejenže jsme získali prostředky, které hodně projektů skokově posunuly, posílili jsme výrobu, změnili produktové portfolio a zrekonstruovali zákaznický prostor, ale také jsme získali několik nových zákazníků z řad investorů, pro které jsme vyrobili krásné šperky a na oplátku jsme získali pár tipů na „zlepšováky“. Velký přínos celého projektu Fundlift také vidím v tom, že nás naučil přemýšlet projektově, strukturovat, plánovat a vyhodnocovat.


Zvažujete v letošním roce další kolo poptávání investic, ať už formou crowdfundingu či jinak?

V letošním roce další kolo neplánujeme. Tento rok máme velké projekty, které nejsou investičně náročné, musí se spíše vymyslet a odpracovat. Ať už se jedná o výše zmiňovaný marketing zahraničních verzí, zprovoznění licí části výrobního procesu nebo zařazení kompletně nové kolekce snubních prstenů do produktového portfolia – zde máme několik skvělých novinek, např. pískované prsteny pro muže, které nepodléhají zubu času a zůstanou stále stejně krásné. 

Kolik šperků z dílny Klenota sama vlastníte? Jaký šperk je váš nejoblíbenější?

Nosím hodně prsteny, minimalistické náušnice či přívěsky, různé prototypy, které testuji a zkouším. Bohužel hlavně přívěsky mi moc dlouho nevydrží. V poslední době mám vždy stejnou zkušenost – šperk mi většinou při první příležitosti zabaví první kamarádka, kterou potkám. No a jako správný obchodník samozřejmě nemám to srdce ji odmítnout. Mé nejoblíbenější šperky jsou určitě minimalistické náušnice, přívěsek s diamanty ve tvaru hvězdy anebo originální prsten s různě velkými diamanty.


Jarmila Slívová je zakladatelkou a výkonnou ředitelkou společnosti Klenota. Vystudovala vysokou školu v oboru Finance a daně a má Certifikaci GIA – Accredited Jewelry Proffessional. Online i offline projekty vede od roku 2001, mimo jiné také jazykovou školu Prague Institute a fotografický ateliér Fotodílna. Od roku 2007 se zabývá e-commerce, se specializací pouze na šperky od 2009.
Napsat autorovi RSS

Zástupkyně šéfredaktora Roklen24 dokončující magisterské studium na Národohospodářské fakultě VŠE. V rámci své práce se účastnila desítek odborných byznysových českých i zahraničních konferencí jako např. FinTechového Finovate v Londýně, vídeňských Pioneers či cest do Bruselu. V rámci studia pak strávila semestr na Ozyegin University v Istanbulu, také se účastnila Letních akademií Mises Institutu.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.