Daniel Ryška (Burger King): Burger není dietní chybou

Z prodavače na vedoucího prodejny i za jeden a půl roku. Takovou rychlostí se dá kariérně růst ve společnosti AmRest, která je mateřskou firmou KFC, Burger King nebo Pizza Hut. Šéfovi Burger Kingu pro střední a východní Evropu Danielu Ryškovi to sice trvalo o pár let více, teď ale velí desítkám poboček. A umístil se dokonce i v žebříčku Forbes 30 pod 30. Automatizace ve fast food byznysu je podle Ryšky nutnost, v kuchyni ale bude lidská síla vždy zapotřebí. Nejen o automatizaci a výživě hovořil v rozhovoru pro Roklen24.

V mateřské společnosti Burger Kingu, AmRest, jste začínal jako vedoucí prodejny. Dnes jste regionální ředitel pro střední a jihovýchodní Evropu. Můžete nám přiblížit svůj rychlý kariérní vzestup?

Může se to zdát, ale zase tak rychlý nebyl. Na pozici regionálního manažera mi to trvalo šest let. V naší společnosti dáváme prostor k rozvoji všem, kdo o to projeví zájem, a kariérní růst byl vždy mým hnacím motorem. Jako vedoucí restaurace jsem dosahoval vynikajících finančních i provozních výsledků, a tak jsem dostal prostor k růstu na pozici regionálního manažera pro sedm Burger King restaurací. Ty se mi podařilo spolu s mým novým týmem rozvíjet a začali jsme otvírat nové restaurace. Opět díky výsledkům, kterých jsme v ČR dosáhli, jsem dostal na starost otevření slovenského trhu a po jeho úspěšném otevření celý region střední a východní Evropy.

Je běžné, že Burger King nebo KFC rekrutuje na vysoké manažerské pozice tzv. z vlastních řad?

Ano, většinu manažerů si necháme vyrůst u nás, osmdesát procent manažerů je povýšeno. Ale snažíme se to i namíchat, nabírat talenty zvenku, přinést nové podněty.

Jaká zaměstnanecká hierarchie existuje v pobočce? Kolik má největší pobočka zaměstnanců?

Největší pobočka Burger King má sedm desítek zaměstnanců na různé typy úvazků. Restauraci vede vedoucí restaurace (Generální manažer), ten má svého zástupce (Asistent manažer) a dva až pět vedoucích směny. Dále je v každé restauraci tým zkušených pracovníků, kteří mají na starosti trénink nováčků.

Co požadujete od svých zaměstnanců za vzdělání či kvalifikaci? Jakou máte zkušenost se zaměstnáváním studentů?

Při náboru zaměstnanců nepožadujeme ani konkrétní vzdělání ani předchozí pracovní zkušenosti. Až polovinu našich zaměstnanců tvoří studenti a myslím, že jde o skvělou možnost, jak nastartovat kariéru. Vlastně já sám jsem toho příkladem. Začínal jsem v 16 na brigádě v restauraci a teď po 11 letech mám na starosti několik zemí.

Jistě se jedná o náročnou práci. Jak dlouho student v pobočce vydrží v průměru pracovat?

To se nedá konkrétně říci. Máme zaměstnance, kterým se u nás zalíbí, ze studentské brigády přejdou na plný úvazek a dál kariérně rostou. A samozřejmě jsou tu i studenti, kteří u nás pracují jen pár měsíců.

Za jak dlouho se může „ideální“ a schopný zaměstnanec dostat do pozice vedoucího restaurace?

Máme několik konkrétních příkladů, kdy na takovou kariéru stačil rok a půl. Je třeba chtít a také mít rád práci s lidmi. Protože naše práce je především o práci s lidmi. O rozvoji týmu, práci s ním a díky tomu i poskytování skvělého zákaznického servisu.

V únoru jste otevřeli v Praze u metra I. P. Pavlova další pobočku Burger King. Čím je výjimečná?

Jde o největší restauraci v České republice na exponovaném místě na hlavní dopravní křižovatce Prahy. Jde o lokalitu, kam jsme se chtěli dlouhodobě dostat, a jsme rádi, že se nám to podařilo.

Chystáte letos otevření dalších poboček v rámci AmRest?

V letošním roce bychom chtěli otevřít osm nových restaurací Burger King, další dvě restaurace by měli otevřít naši franšízoví partneři.

V čem spočívají inovace stávajících nebo nových poboček?

V druhé polovině roku bychom chtěli začít s digitalizací stávajících restaurací – zavedení samoobslužných kiosků, možnost objednání a platby skrz mobilní aplikaci.

Jak se stavíte k automatizaci prodeje? Kde bude lidská síla vždy zapotřebí?

Automatizace je nejen současný trend, ale i nutnost, vzhledem k současné úrovni nezaměstnanosti. Lidská síla je třeba v kuchyni, všechno připravujeme na místě a rukama. Lidi potřebujeme i na manažerských pozicích, aby zajišťovali růst týmu i celé restaurace.

V čem se odlišuje Burger King od konkurence? Můžete nám prozradit nějaké speciality, které máte v nabídce?

Největší odlišnost je v hovězím mase, které grilujeme na ohni. Maso má díky tomu specifickou chuť, podobnou, jako když sami grilujete doma na zahradě. Naší specialitou je také vysoce kvalitní maso plemene Angus, které si dovážíme od dodavatele z Irska. Díky tomu máme širokou nabídku od levných produktů po ty dražší, prémiové.

Jaký burger máte Vy osobně nejraději?

Můj nejoblíbenější je Steakhouse burger – kombinuje v sobě hovězí maso, barbecue omáčku, zeleninu, sýr, slaninu a smaženou cibulku.

Který z burgerů je u zákazníků v Česku nejoblíbenější? Liší se preference lidí v jiných zemích, které zastupujete?

Na špici se u Čechů drží ikonický burger Whopper. Je to naše klasika a Češi jsou na tom stejně jako celý svět. Whopper je jednička ve většině zemí.

Jak vnímáte fast foody v Česku celkově? Bude segment dál růst? Dočkáme se dalších značek?

Náš koncept je v Česku oblíbený, očekáváme další růst. Segment jako takový má další prostor k růstu, především v regionech. Vstup dalších značek zatím neočekáváme, už proto, že trh je již poměrně dobře saturován.

Jak reagujete na různé pomluvy, že fast foody jsou „junk food“ – tedy nezdravé a jsou příčinou obezity mnoha dětí?

Pracujeme s čerstvými, prémiovými surovinami, každý burger je čerstvě připraven přímo pro vás. V rámci vyvážené stravy, s dostatkem zeleniny a zejména pohybu burger není dietní chybou. Podle mého názoru je větší problém v tom, že v našich životech je čím dál méně pohybu.

Daniel Ryška (27) je ředitelem Burger King CE & SEE, má na starosti ČR, SR, Bulharsko a Rumunsko. V roce 2018 ho časopis Forbes zařadil mezi 30 pod 30. V AmRest působí od roku 2012, na první pozici řídil jednu z poboček KFC. Má MBA v podnikové ekonomice a managementu. Pochází z Havlíčkova Brodu a žije v Praze.

Newsletter