Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

Zážitek jako dárek pod stromeček? Potěší spíše boháče

Zatímco někteří se spoléhají na osvědčené klasiky v podobě oblečení, elektroniky, knížek či kosmetiky, stále více a více lidí chce své blízké pod stromeček obdarovat něčím jedinečným a originálním. Do módy se tak dostává darovat nikoli materiální věci, které si všichni jednoduše mohou koupit sami v obchodě, ale zážitky a zkušenosti.

Dárky v podobě zážitků jsou podle serveru Hostelworld lepší než obyčejné věci minimálně ze tří důvodů; jsou více speciální, vzpomínky na ně trvají věčně a v neposlední řadě pomáhají budovat silnější vztah mezi obdarovaným a darujícím. Posledně jmenovanou výhodu potvrzují také vědkyně z University of Toronto, kteří svůj výzkum na toto téma publikovaly v časopise Journal of Consumer ResearchI ty došly k závěru, že dárky v podobě zážitků vytváří pevnější mezilidské vztahy.

Chcete být šťastní a zdraví? Buďte k ostatním štědří

„Důvodem, proč zážitkové dary více sociálně spojují, je ten, že probouzejí silnější emoce,“ vysvětluje Chan, jedna z autorek. „Když se zážitkový dar „zkonzumuje“, vyvolá to silné emocionální reakce – ať už jde o strach a úžas ze safari dobrodružství, vzrušení z rockového koncertu, anebo o pocit klidu z wellness – emoce jsou intenzivnější než v případě fyzického vlastnictví,“ dodala expertka na vztahy se spotřebiteli.

Nicméně novější výzkum, který letos na podzim vyšel v časopise Psychological Science, říká, že míra štěstí, kterou nám přinese zážitek v porovnání s hmotným statkem, se u různých lidí značně liší, a to s ohledem na to, k jaké příslušejí společenské třídě. Výzkumníci z amerického Národního institutu vědy a technologie (National Institute of Science and Technology, UNIST) zde v sérii několika studií zkoumali, jak je úroveň štěstí ovlivňována utrácením peněz za různé věci.

Přitom pouze jednotlivci, kteří spadali do společenských tříd s relativně vyššími příjmy, reportovali větší úroveň štěstí spojenou s utrácením za zážitky, jako například návštěva kina či koncertu. Naproti tomu u příslušníků nižších příjmových tříd byla vyšší míra štěstí spojena s nákupem materiálních věcí, jako jsou například nové boty.

 

Autoři tato zjištění vysvětlují tím, že bohatí lidé, kteří netrpí nedostatkem zdrojů, si mohou dovolit zaměřit se více na vnitřní růst a osobní rozvoj. Z toho lze tedy vyvodit závěr, ze dary v podobě zážitků potěší zejména ty, kteří mají materiálních věcí až příliš a vše, co potřebují, anebo chtějí, si snadno mohou pořídit sami. Lidem s omezenějším rozpočtem naopak udělá radost spíše materiální dárek s praktickým využitím.

A pokud se tedy přece jen rozhodnete darovat zážitek či zkušenost, jaké jsou možnosti? Server Mirror nedávno představil přehled nejoblíbenějších zážitkových darů ve Velké Británii, kterými se můžete inspirovat:

  • Lístky do divadla
  • Wellness či zkrášlující procedury
  • Lístky na koncert
  • Kurzy vaření
  • Turistické atrakce
  • Lístky na sportovní událost
  • Dobrodružný výlet (potápění, horolezectví…)
  • Kulturní zážitek, například vstup do galerie
  • Historický zážitek, třeba vstup do muzea

Jak Santa Claus destruuje ekonomický blahobyt

Newsletter