Zatímco někteří se spoléhají na osvědčené klasiky v podobě oblečení, elektroniky, knížek či kosmetiky, stále více a více lidí chce své blízké pod stromeček obdarovat něčím jedinečným a originálním. Do módy se tak dostává darovat nikoli materiální věci, které si všichni jednoduše mohou koupit sami v obchodě, ale zážitky a zkušenosti.
Dárky v podobě zážitků jsou podle serveru Hostelworld lepší než obyčejné věci minimálně ze tří důvodů; jsou více speciální, vzpomínky na ně trvají věčně a v neposlední řadě pomáhají budovat silnější vztah mezi obdarovaným a darujícím. Posledně jmenovanou výhodu potvrzují také vědkyně z University of Toronto, kteří svůj výzkum na toto téma publikovaly v časopise Journal of Consumer Research. I ty došly k závěru, že dárky v podobě zážitků vytváří pevnější mezilidské vztahy.
Chcete být šťastní a zdraví? Buďte k ostatním štědří
„Důvodem, proč zážitkové dary více sociálně spojují, je ten, že probouzejí silnější emoce,“ vysvětluje Chan, jedna z autorek. „Když se zážitkový dar „zkonzumuje“, vyvolá to silné emocionální reakce – ať už jde o strach a úžas ze safari dobrodružství, vzrušení z rockového koncertu, anebo o pocit klidu z wellness – emoce jsou intenzivnější než v případě fyzického vlastnictví,“ dodala expertka na vztahy se spotřebiteli.
Nicméně novější výzkum, který letos na podzim vyšel v časopise Psychological Science, říká, že míra štěstí, kterou nám přinese zážitek v porovnání s hmotným statkem, se u různých lidí značně liší, a to s ohledem na to, k jaké příslušejí společenské třídě. Výzkumníci z amerického Národního institutu vědy a technologie (National Institute of Science and Technology, UNIST) zde v sérii několika studií zkoumali, jak je úroveň štěstí ovlivňována utrácením peněz za různé věci.
Přitom pouze jednotlivci, kteří spadali do společenských tříd s relativně vyššími příjmy, reportovali větší úroveň štěstí spojenou s utrácením za zážitky, jako například návštěva kina či koncertu. Naproti tomu u příslušníků nižších příjmových tříd byla vyšší míra štěstí spojena s nákupem materiálních věcí, jako jsou například nové boty.
Chudí mileniálové na obzoru. Kdo nebo co zachrání generaci Y? – https://t.co/5I09iNDDcb https://t.co/PNX4sw1TmD prostřednictvím @roklen24 #millenials #wealth pic.twitter.com/hEoRdwjDvy
— Roklen24.cz (@roklen24) 13. prosince 2018
Autoři tato zjištění vysvětlují tím, že bohatí lidé, kteří netrpí nedostatkem zdrojů, si mohou dovolit zaměřit se více na vnitřní růst a osobní rozvoj. Z toho lze tedy vyvodit závěr, ze dary v podobě zážitků potěší zejména ty, kteří mají materiálních věcí až příliš a vše, co potřebují, anebo chtějí, si snadno mohou pořídit sami. Lidem s omezenějším rozpočtem naopak udělá radost spíše materiální dárek s praktickým využitím.
A pokud se tedy přece jen rozhodnete darovat zážitek či zkušenost, jaké jsou možnosti? Server Mirror nedávno představil přehled nejoblíbenějších zážitkových darů ve Velké Británii, kterými se můžete inspirovat:
- Lístky do divadla
- Wellness či zkrášlující procedury
- Lístky na koncert
- Kurzy vaření
- Turistické atrakce
- Lístky na sportovní událost
- Dobrodružný výlet (potápění, horolezectví…)
- Kulturní zážitek, například vstup do galerie
- Historický zážitek, třeba vstup do muzea