Velký čínský restart


10:36 • 2. dubna 2020

Tagy: Fidelity International, Čína, Ekonomika, Koronavirus

S tím, jak se čínská ekonomika oklepává ze zákazu vycházení, hlásí analytici Fidelity Intenational aktivitu v rozlehlé síti asijských továren, přístavů a logistických center. Přístavní jeřáby se v některých největších asijských přístavech znovu otáčí, protože produkce z čínských továren se po týdnech narušení koronavirem opět zvyšuje.

Vedoucí společnost působící v oblasti námořní dopravy se na svých obchodních trasách v Asii postavila „zpět na nohy“, a v provozu má přibližně 70 procent plavidel (měřeno podle historických průměrů), zatímco na začátku února to bylo využití pouze 50procentní. V regionu se plně nezotavily objemy dopravy Čína-Jižní Korea, zatímco ekonomiky ASEAN byly čínským únorovým zákazem vycházení ovlivněny jen mírně a nejrychleji se odráží ode dna.

Úroveň aktivity na pevnině se odráží i v přístavech. Čínské expresní doručovací společnosti zaznamenaly ve svých třídírnách (hubech) využití 90 procent svých kapacit, čímž odstranily napjatou situaci ve skladovacích kapacitách. Ta byla způsobená únorovým nedostatkem pracovníků vzniklým celostátními cestovními omezeními a karanténními opatřeními.

Dodavatelské řetězce se zotavují v celé řadě sektorů. Vedoucí pracovníci v chemickém průmyslu sdělili našim sektorovým analytikům, že oživení v Číně bylo mnohem rychlejší, než očekávali, a výroba tak může běžet téměř na normální úrovni. Výrobci smartphonů a polovodičů jsou na dobré cestě, aby se koncem března vrátili na 90 procent svého provozu, přičemž v polovině února byli na 70 procentech.

Technologie stojí na výsluní

Výroba technologických zařízení stojí na výsluní díky úzkému propojení sítě dodavatelů v celém regionu i rychlému oživení poptávky v Číně. Prodej smartphonů se po únorovém propadu teď v březnu meziročně zvýšil. Investice do 5G také zůstaly slušné, soudě podle tendrů na vybavení, které se konaly v posledních několika týdnech. Například společnost China Mobile usiluje o rozmístění více než 232 000 základnových stanic 5G a rozšíření pokrytí na 28 regionů po celé Číně. Vláda tlačí na telekomunikační společnosti, aby došlo k urychlení zavádění pokrytí a aby tak podpořila regionální výrobce komponentů.

V Jižní Koreji a na Tchaj-wanu zaznamenaly společnosti v technologickém dodavatelském řetězci kvůli koronaviru jen minimální narušení. Továrny pokračovaly ve výrobě i přes Lunární Nový rok a společnosti, které mají továrny na pevnině i na Tchaj-wanu, vytěžovaly své tchajwanské továrny na více než 100 procent, aby kompenzovaly uzavírky na pevnině.

Jak země omezují pohyb, jsou přepisovány dodavatelské řetězce

Filipíny například omezily veškerý pohyb tam a zpět z hlavního ostrova Luzon. Společnost Samsung zde přitom má některé továrny na výrobu paměťových zařízení. To pak vyžaduje realokaci do Koreje a Číny, nebo hrozí riziko zpomalení výroby. Některé technologické společnosti, které mají výrobu v Evropě nebo USA, očekávají, že tyto výroby nyní získají svůj podíl na trhu, protože logistika se v důsledku omezení pohybu stává obtížnější.

Jednou z oblastí, která je pod drobnohledem Západu, je zdravotnictví, protože v Asii se vyrábí mnoho léků a nemocničních potřeb. Domníváme se, že obavy jsou zde přehnané. Indie omezuje vývoz několika léků, ale pouze těch, kterých je v Indii nedostatek. Čína poskytuje 40 procent aktivních farmaceutických složek (API) používaných v indických generikách, které se pak exportují na Západ. Výroba těchto složek se postupně vrací k normálu a odhadujeme, že výrobní linky zde dosahují 70 až 80 procent kapacit.

Čína je klíčovým vývozcem zdravotnického materiálu, jako jsou masky a ochranné pomůcky. V USA a EU se ozývá volání po domácí výrobě, aby vstoupila do řetězce a snížila se tak závislost na dodavatelích z Číny. Doposud nevidíme opravdový dopad, zatím je spíše rozumnější navýšit dovoz než přesunout celý dodavatelský řetězec zpět do západních zemí. Tyto materiály jsou snadné na výrobu a náročné na pracovní sílu, a proto byly dodavatelské řetězce přeneseny převážně do Číny.

Světová poptávka je klíčová

Ačkoli se asijské dodavatelské řetězce a lodní přeprava vrací zpět na své původní úrovně, hlavním problémem je vliv nákazy na celosvětovou poptávku.

Těžební společnosti, které zaznamenaly, že se poptávka v Asii začíná znovu zvyšovat, nyní čelí prudkému poklesu poptávky jinde na světě, zejména v Evropě. Začíná to vlastně proměňovat také nabídkovou stranu, protože některé dodavatelské řetězce jsou pod tlakem přímých dopadů Covid-19. Dva měďné projekty již naznačily, že na ně situace doléhá.

Výzvou v Číně vzhledem k slabému prodeji automobilů je také poptávka po chemikáliích. Pokud jde o technologie (kromě zavádění 5G), oslabení poptávky ze zámoří by se mělo začít projevovat v příštích několika týdnech. Mohli bychom ale také zaznamenat pozitivní vedlejší účinky, jako je větší poptávka po systémech pro práci na dálku a datových centrech nebo nižší obchodní napětí mezi Čínou a USA.

Vysoká míra volatility a nejistoty bude pravděpodobně nějakou dobu přetrvávat, protože se ohnisko rozšiřuje dále a hlouběji po celém světě. Nicméně odolnost dodavatelských řetězců a čínských obchodních sítí pocházejících z Číny přináší určité povzbuzení.

Tým akciových analytiků Fidelity International a Bob Chen, Investment Writer

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Napsat autorovi RSS

Redakce Roklen24.cz



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.