Ruští trollové ve službách Trumpa. Pomohli mu k vítězství?

K nejostřeji sledovaným skandálům minulého roku bezpochyby patřil únik dat 50 milionů uživatelů sociální sítě Facebook, které se dostaly do spárů do té doby nijak moc známé firmy jménem Cambridge Analytica. Tato britská analytická společnost zabývající se politickým marketingem přitom měla tyto neoprávněně získané informace využít, aby podpořila volební kampaň Donalda Trumpa v rámci prezidentských voleb ve Spojených státech, které proběhly v roce 2016.

To však není jediná důmyslná praktika z vod sociálních médií, která mohla současnému americkému prezidentovi tehdy dopomoci k vítězství. Alespoň podle závěrů výzkumníků z University of Tennessee, kteří na začátku letošního července publikovali analýzu, jež si posvítila na virtuální aktivitu ruské Agentury pro výzkum internetu (Internet Research Agency, IRA).

Trumpovo vládnutí: Pozitivně jej hodnotí pouze Rusko a Izrael

Navzdory svému vznešenému názvu si IRA už dávno vysloužila přezdívku „Trollové z Olgina“ či „Kremlboti“. Samozvaná výzkumná agentura je totiž považována za jednoho z trollů, kteří oddaně slouží ruské propagandě a šíří obávané fake news, kde se dá. Podobně jako například ruská Federální zpravodajská agentura, které se zase říká trollí farma Savuškina 55 podle jejího teď už bývalého sídla.

Damian J. Ruck, Natalie Manaeva Rice, Joshua Borycz a R. Alexander Bentley se speciálně zaměřili na to, co IRA provádí v prostředí Donaldem Trumpem tolik oblíbené sociální sítě Twitter. Zjistili přitom, že tamní aktivita ruské agentury hrála při tehdejší probíhající volební kampani současnému prezidentovi USA značně do karet. O jejím vlastníkovi se přitom hovoří jako o vlivném boháči z Petrohradu s blízkými kontakty na ruského prezidenta Vladimira Putina.

Autoři konkrétně zjistili, že za každých 25 tisíc příspěvků retweetnutých petrohradskou „trollí továrnou“ získal Donald Trump v předvolebních průzkumech procento navíc. „Zjistili jsme, že změnám v preferencích jednoho z kandidátů v rámci průzkumů veřejného mínění důsledně předcházely změny v objemu retweetů agentury IRA, a to v intervalu jednoho týdne předtím,“ citoval vědce z University of Tennessee server The Hill.

 

S tím, jak se tedy twitterová aktivita ruské agentury zvyšovala a snižovala, posléze systematicky rostly a klesaly Trumpovy preference v předvolebních průzkumech. Identifikovaná vazba je o to zřetelnější vzhledem k tomu, že preference jednotlivých kandidátů v čase značně kolísaly. Zároveň současný americký prezident ve volbě nezvítězil nijak drtivou většinou. Z toho autoři studie soudí, že aktivita ruských trollů mohla k jeho triumfu výrazně přispět.

Ne všichni však s odvážnými závěry této analýzy souhlasí. Například Philip Bump je toho názoru, že výzkumníci si zjevně spletli korelaci s kauzalitou. Zpravodaj The Washington Post je naopak přesvědčen, že jestli měla aktivita IRA v záplavě reakcí a informací o volbách tehdy nějaký vliv, pak byl nanejvýš zanedbatelný.

„Myšlenka, že 25 000 retweetů by mohlo pohnout národními politickými průzkumy o celý procentní bod, se zdá být velmi vzdálená realitě,“ citoval Bumpova slova web Daily Wire. V roce 2016 bylo uveřejněno zhruba 75 milionů tweetů o volbách, z čehož tvoří oněch 25 tisíc jen zhruba 0,03 procenta. A jak dodává server, to je poměrně málo na to, aby bylo možné ovlivnit čísla v předvolebních průzkumech.

Tisíce psychiatrů požadují odvolání Trumpa. Prý je duševně nemocný

Newsletter