Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

Jak vydělat „balík“? Začněte létat s dronem

Odvětví mapování počasí, stavenišť, přírodních katastrof nebo pozemků je tím, co ve Spojených státech začíná přinášet znalým pilotům dronu nadprůměrné mzdy. Přes velké počáteční náklady se tito „letci“ nemají problém uživit, s příjmem přes milion korun ročně se rozhodně dá tato práce dělat na plný úvazek.

Pro pilota dronu není žádný den stejný. Většina z nich totiž pracuje jako nezávislí „řemeslníci“ na objednávku. Nejčastěji se jedná o opravdu velké společnosti nebo naopak malé firmy, které se specializují na něco, kde jde stopáž z dronu vhodné využít. U pilotů si objednávají vše, od termálních snímků až k 3D modelování budov.

Floridský pilot dronu PJ Cook se na plný úvazek zabývá monitorováním staveniště bytového komplexu v jižní části Floridy. Další zakázkou je například rekognoskace terénu pro nová skladiště velkého řetězce Costco, uvádí příklad profesionálního pilota server Market Watch (MW).

Na kolik si piloti příjdou za den?

„Za sestavu fotografii bytů či různých staveb si můžete vydělat pár stovek dolarů. Létání s dronem na částečný úvazek vám může v Americe přinést zhruba 500 až 600 dolarů týdně. Když ale pracujete na plný v úvazek, je možné si vydělat až 100 tisíc dolarů za rok. Není to přehnané číslo vzhledem k tomu, že pilotování pro velkou firmu vám někdy vydělá během dne třeba 3500 dolarů,“ uvedl pro MW spolumajitel Drone U Vic Moss.

Nástup robotizace? Blízká budoucnost!

Pracovat jako profesionální pilot dronu ale není jen o zábavném poletování s novou technologickou hračkou. Ochota cestovat je jeden ze základních požadavků. Zakázky ve Spojených státech, což je největší trh pro drone byznys, jsou často daleko od sebe. Vzhledem k tomu, že si piloty na volné noze firmy většinou objednají online, může se jednat o úplně jiný kout země, než ze které pilot pochází.

Pro mnoho současných pilotů se navíc jedná o práci, která jen rozšířila tu předchozí, většinou fotografování. Vic Moss pracoval jako fotograf už od roku 1988. V současné době mu fotografování pomocí dronu zabírá zhruba 20 procent jeho pracovní náplně.

Jaké jsou počáteční náklady?

Nejdražší položkou, které se v budoucnu pravděpodobně nevyhnete ani v České republice, budou certifikace. A to zejména termografické, pokud se ji rozhodnete udělat. Ve Spojených státech stojí tato certifikace zhruba 2000 dolarů, tedy přes 40 tisíc korun.

 

Cena dronů už je pak na vás. Online se dají pořídit od 20 až do 250 tisíc korun. Pro piloty, kteří chtějí létat s termální kamerou, je nejpopulárnější dron od největšího výrobce DJI , a to konkrétně jejich model Inspire 2, který stojí ve Spojených státech v přepočtu přes 60 tisíc korun. Opravdu profesionální zařízení, například od Intelu, které slouží pro výzkumy a inspekce, stojí až 40 tisíc dolarů. Pokud by se jednalo o vaše živobytí, pak je nutné mít dron i pojištěný. Kolik ale bude stát pojištění takového stroje u nás, je těžké odhadnout, jelikož profesionální létání s dronem v České republice je prozatím v plenkách.

Správnou cestou je specializace

Trh pilotů s drony se brzy začne po celém světě zalidňovat. Bude těžší sehnat zakázku, a tak správnou cestou je specializace, tvrdí profesionální pilot Moss. Důležitou součástí je samozřejmě marketing služeb. Podle Mosse je však pořád dostatek prostoru pro vstup dalších pilotů na trh.

Pořizování snímků staveb či oblastí po zasažení přírodní katastrofou není jediným odvětvím, kde se piloti dronů mohou prosadit. Před několika měsíci jsme vás informovali o tom, jak profesionální piloti na objednávku policejních složek v Jižní Koreji monitorují dopravní situaci na dálnicích a u velkých metropolí. Je tedy jisté, že využití pilotů dronu se bude stále rozšiřovat. Prakticky jediné, co může tento byznys zastavit či zpomalit, jsou regulace národních vlád či samospráv jednotlivých oblastí.

Drony nad hlavou. Bude teď (nejen) na silnicích bezpečněji?

Newsletter