Autonomní vozy. Budoucnost dopravy i realitního sektoru


13:03 • 19. dubna 2018

Tagy: Technologie, reality, automoto

Auta bez lidského řidiče se stala součástí  silničního provozu například v americkém státě Kalifornie, který se rozhodl povolit jejich testování. Podobně je na tom Arizona, jež se stala centrem obdobných testů díky podpoře guvernéra. A to není vše. Testování na území Arizony se posunulo ještě dál, když společnost Uber oznámila, že samořídící vozy začne používat k transportu zboží v rámci daného státu, píše server Forbes. Co bude dál? A proč bychom se ve spojitosti s autonomními vozy měli zaměřit i na realitní sektor?

Testování samořídících vozů se netýká pouze Spojených států. Už i britská vláda zahájila revizi svých zákonů týkajících se autonomních aut, aby je tak na silnice dostala nejpozději do roku 2021. A výčet zemí by mohl pokračovat ještě dál.

Pro technologické společnosti a automobilky jde jednoznačně o velký krok. Není divu, že se vývoji autonomních vozů věnují vedle tradičních výrobců aut, jako je Audi, BMW, Ford, GM, Volkswagen a Volvo, také firmy jako Google a Uber. Nástup řízení bez řidiče může totiž změnit nejen současnou dopravu, ale i způsob, jak žijeme naše životy.

Byť je to zatím méně viditelné, budoucnost s autonomními vozidly může urychlit některé změny týkající se toho, kde žijeme a pracujeme. Řeč je tak nejen o dopravě a technologickém průmyslu, ale i o trhu nemovitostí.

Hodnota dopravních hubů

Hlavní otázkou je, co bude znamenat rozšíření aut bez řidiče pro veřejnou dopravu a hodnotu nemovitostí v blízkosti dopravních hubů. Blízkost kanceláří a rezidencí k zastávkám veřejné dopravy je totiž tradičně vnímána jako přidaná hodnota dané nemovitosti.

„Zcela jednoduše, jakýkoli velký dopravní infrastrukturní program se může stát stimulem pro rozvoj sousedních nemovitostí,“ řekl pro server Forbes Scott Homa, který se věnuje průzkumu amerického kancelářského trhu ve společnosti JLL. „Ve Spojených státech se to ukazuje jako univerzální téma,“ upozornil.

Některé oblasti v rámci USA opravdu zaznamenávají rozvoj nemovitostí například v okolí nových železničních systémů nebo stanic. Deník New York Times psal vloni na jaře o příkladech, jako je bostonské předměstí Somerville, Fulton Market v Chicagu, centrum Kansas City v Missouri nebo Austin v Texasu.

Je tedy dost dobře možné, že by se dostupnost autonomních aut mohla, podobně jako rozšíření sdílených jízd, stát pro obyvatele měst dalším důvodem, proč si nekoupit auto. Ale existuje i další možnost. Nástup aut bez řidiče by pro dojíždějící osoby mohl snížit důležitost přístupu k veřejné dopravě. A to už by mělo zásadní dopad na potřeby a požadavky strany poptávky na trhu nemovitostí – tedy kupců a nájemců kanceláří a rezidencí (ať už pro jednu nebo více rodin).

„Očekává se, že autonomní auta zásadně sníží náklady a čas na cestování a dopravní zácpy, zatímco zvýší bezpečnost,“ uvádí poradenská společnost KPMG ve své zprávě z loňského roku o dopadu autonomních aut na sektor veřejné dopravy. „Cenově výhodná auta bez řidiče by tak mohla celkově snížit preferenci standardní veřejné dopravy,“ potvrzuje. 

Ať už jde o čtyřsedadlové sedany bez řidiče nebo o plnohodnotné autonomní autobusy, které jsou testovány ve Švýcarsku, všechny tyto typy dopravy mohou zvýšit atraktivitu kancelářských a rezidenčních budov, které byly dříve kvůli své vzdálenosti od dopravních hubů méně přitažlivé. Viděno pohledem realitního trhu, vyšší atraktivita může vést ke zvýšení poptávky po nich, a tedy k jejich vyšší hodnotě. A samozřejmě, nemovitosti s vysokou hodnotou způsobenou blízkostí k dopravním hubům mohou naopak ztratit.

Otázka parkování

Mnoho lidí jezdí do práce autem. Jakmile dorazí, zaparkují na místě, kde auto zůstane až do konce pracovního dne. Jak například uvádí šetření konzultační společnosti Gensler, průměrné soukromé auto je tak používáno jen pět procent doby, po zbytek času je pak zaparkováno.

„Ve Spojených státech zabírá množství parkovacích míst, které je odhadováno na 500 milionů, více plochy než státy Delaware a Rhode Island dohromady,“ píše Gensler ve své zprávě o autonomních vozech. Jen v samotném New Yorku zabírají parkovací místa více než dva Central Parky. Tento obrázek se však může změnit nasazením aut bez řidiče.

Jestliže skutečně dojde k boomu autonomních aut, potřeba mít automobil při ruce v podstatě skončí, jakmile vás doveze na místo určení. To povede ke snížení potřeby množství parkovacích míst, která jsou rovněž typem nemovitosti, i když „neobsahují“ budovy.

„Autonomní auta odstraňují poptávku dojíždějících po parkovacím místě,“ uvádí KPMG ve své zprávě. Konzultantská společnost McKinsey je ještě konkrétnější a dodává, že auta bez řidiče mohou snížit potřebu parkovacích míst v USA o 5,7 miliardy čtverečních metrů. Je to proto, že samořídící auto může vyzvednout cestujícího doma, vysadit ho u kanceláře nebo nákupního centra, a následně se může zaparkovat na méně důležitém místě, anebo, stejně jako taxi, nebude muset parkovat vůbec a bude pokračovat za dalším zákazníkem.

Dopady na komerční nemovitosti 

Autonomní auta by mohla snížit náklady těch vlastníků nemovitostí, kteří předpokládají, že budou muset poskytovat parkování. V hustě osídlených oblastech, jako je New York, kde jsou drahé pozemky, může mít snížená poptávka po parkování a garážích zásadní dopad na jejich nabídku. V případě náhlého zvýšení množství pozemků určených k přeměně z parkovišť na nemovitosti pro jiné účely to pak může hrát výrazně do not především kupujícím.

A pokud autonomní auta skutečně sníží potřebu parkovišť, otázka bude znít – co s nimi?  S určitostí nevíme. Jakmile se však naplní všechna „kdyby“, parkoviště budou muset být přestavěna na něco jiného, což bude znamenat zvýšenou stavební aktivitu.

Autonomní vozidla tak povětšinou dostávají zelenou. Není sice stále jasné, zda se stanou jen další alternativou cestování, nebo skutečně zásadně změní způsob naší dopravy. Pokud však nastane druhá varianta, doprava nebude jedinou oblastí, která bude muset počítat s revolučními změnami. Potenciální všudypřítomnost aut bez řidiče by se tak pro realitní trh mohla stala požehnáním, musíme však samozřejmě počítat i s určitými výmoly na cestě k takové budoucnosti.

RSS

Vystudoval bakalářské studium žurnalistiky na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity, na Ekonomicko-správní fakultě stejné univerzity pak získal titul bakalář oboru Finance. Baví ho natáčet a stříhat videa.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.