Proč rozvíjet partnerství? Není to jen prázdný titul, ale nejvyšší pocta


08:16 • 16. května 2020

Tagy: ČR, IT, Technologie, služby, BOOTIQ

Za více než 20 let působení v IT víme, že pro úspěch jsou zásadní partnerství. Co to ale znamená pro klienta? O co je lepší zlatý partner než stříbrný? Dodá nám kvalitnější službu? Je to jenom prázdná fráze a vzájemné plácání se po ramenou? To jsou otázky, které se některým šéfům nebo lidem odpovědným za výběr agentur často honí hlavou.

Ve světě, kde je obrovská nabídka softwarových produktů různé kvality, jsou partnerství naprosto nezbytná pro přežití. Pro nás je nejdůležitější vzájemná důvěra a spolupráce, díky které můžeme dodat klientovi spolehlivý systém. Partner od nás zase očekává, že k produktu dodáme kvalitní konzultační služby a budeme jej průběžně aktualizovat. Zároveň partnerovi dáváme zpětnou vazbu a doporučujeme osvědčená řešení dál.

Partnerství se nepočítá jen podle obratu, ale věrně odráží know-how a kompetence

Jak se orientovat v různých partnerstvích? Každá IT firma má obvykle vlastní metriky a hierarchii, například silver, gold a platinum. Neměří je však jen podle obratu, potažmo počtu implementací či prodaných licencí. To jsou sice významné ukazatele, ale zdaleka ne jediné. Zásadní je rovněž velikost a kompetence týmu. Čím hlubší máte know-how, tím větší může být hodnota vašeho partnerství. Takový systém je životně důležitý pro obě strany, má proto přísná kritéria a těžko ho lze obejít.

Dosáhnout určitého stupně partnerství je významný milník, který otevírá dveře k větším projektům. Je však nutné pamatovat na to, že vzájemné vztahy se formují již od první dodávky, od první implementace. A průběžně se rozvíjí společně s organickým růstem firmy.

Partnerství jsou neviditelnou hybnou silou IT byznysu

Systém partnerství je v IT byznysu neviditelnou hybnou silou. Každý, kdo má vlastní produkt, ho chce šířit prostřednictvím vlastních licencí a neustále ho vylepšovat, jinak se v dravém konkurenčním prostředí prosadí někdo jiný. Naše vlastní e-shopová platforma, kterou poskytujeme klientům, je toho příkladem. Přirozeně očekáváme, že se nám investice prodejem licencí vrátí a budeme ji moci dále rozvíjet.

V neposlední řadě pozorujeme zajímavý efekt systému partnerství: zvyšují se nároky na velikost a sestavu týmů – menší poskytovatelé se proto začnou spojovat, aby udrželi úroveň partnerství a zároveň tím zvýšili komplexitu poskytovaných služeb. Jedná se tedy o důmyslný cyklus, ve kterém je třeba se vypracovat postupně.

Jak to mají světové IT firmy?

Mezi partnerstvími s různými IT firmami existují obrovské rozdíly. Například Kentico je rozvíjí podle dlouhodobého modelu. Na stejném principu fungují Amazon, SAP či Atlassian. Právě Atlassian si své partnery hlídá velmi pečlivě a dokonce časem zpřísňuje podmínky, aby zajistil kvalitu navzdory své popularitě a rozšířenosti. Navíc partnerství poskytuje jen dočasně, aby si obhájce certifikátu udržoval přehled o trendech a vyznal se v nových produktech. Pro poskytovatele softwaru je to totiž jediná možnost, jak ošetřit rizika. Oproti tomu například Keboola, se kterou rovněž spolupracujeme, má pouze jednu úroveň partnerství a jednoduché podmínky podle počtu uživatelů. Je to dáno i tím, že jejich řešení není příliš složité a dá se snadno šířit.

Proč tedy považujeme partnerství za nezbytná? Pro nás je to dlouhodobý vztah, který vzniká již během první zakázky. Dobří partneři se navzájem podporují a rozvíjejí produkt, ještě než se dostane ke klientovi – ten dostává až prověřené řešení od zaškolených profesionálů. Navíc se podmínky partnerství pořád zpřísňují, což nutí udržovat kvalitu. Pro klienta to znamená garanci know-how a kompetencí firmy, kterou se chystá oslovit. Stačí, aby si našel veřejně dostupný seznam lokálních partnerů na webu.

RSS

Marcel Červený působí jako CEO vývojářské společnosti BOOTIQ, která se specializuje na komplexní dodání IT projektů v oblastech ERP, BI, IoT, e-commerce, specializovaných frontendů, zakázkového vývoje a testingu. A to jak pro komerční sféru, tak pro státní správu. Jako CEO vede početný tým špičkových profesionálů, kteří mají za úkol zvládat často náročné technologické výzvy. 

BOOTIQ založil Marcel Červený společně s Lukášem Novákem. Ve firmě, která na trhu funguje už přes 15 let, celkem pracuje více než 300 odborníků. Pobočky má v Praze, Plzni, Jihlavě, Zlíně, Olomouci a také v Bratislavě. Mezi její zákazníky patří třeba T‑Mobile, Košík, Nestlé, Škoda Auto nebo Metrostav. Za svou kariéru řídil stovky IT projektů v celkovém součtu přesahujícím miliardu korun z oblasti univerzit, státní správy a soukromé sféry v Česku i v zahraničí. V roce 2014 se zasadil o získání ceny The Best 2014 pro Západočeskou univerzitu v Plzni (ZČU) za nejlepší mobilní aplikaci pro e-government. 

Bohatou pracovní cestu odstartoval v logistickém a dodavatelském řetězci Yazaki Corporations, následně pracoval na předních manažerských pozicích v pěti IT firmách, které zároveň spoluzakládal a vystavěl. Do BOOTIQ nastoupil v roce 2017. Marcel Červený působil celkem v jedenácti různých společnostech a dodnes je v některých aktivní. 

Marcel Červený studoval na ZČU, obor podniková ekonomika a management. Zde pak později působil jako manažer IT projektů. Ovládá tři světové jazyky: angličtinu, němčinu a ruštinu. Volný čas tráví nejraději s rodinou, sportem a cestováním v karavanu.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.