Případ „modrého ptáka“

Když Facebook (NASDAQ: FB) letos v lednu reportoval čísla za Q4 2018, s velkým přehledem předčil očekávání analytiků – utržil 16,9 miliardy dolarů, tedy asi o 500 milionů více než se předpokládalo. Oproti loňskému roku se navíc jednalo o více než čtyřmiliardový nárůst.

Navzdory všem nesnázím a skandálům, s nimiž se v poslední době potýkal, vyskočil titul bezprostředně po oznámení výsledků o 11 procent.

O to větší překvapení se konalo, když 9. února představil výsledky za poslední kvartál Twitter (NASDAQ: TWTR). Také totiž překonal očekávání (utržil 909 milionů dolarů, předpokládalo se 861 milionů), ale odměnou mu byl téměř desetiprocentní pokles akciového titulu.

Důvod? Dramaticky mu letos vzrostou náklady

Twitter je sice populárním kanálem mezi sportovci, celebritami a politiky, ale masová rozšířenost Facebooku mu chybí. Zisk si užil jen krátce na začátku roku 2017, a to jen proto, že onehdy snížil náklady a dařilo se mu na poli video reklamy.

Když došlo na na nutný krok, odstraňování falešných účtů a botů, logicky se snížil počet uživatelů a investoři na to reagovali. V druhém kvartále, kde mimo jiné znovu překonal odhady tržeb, se Twitter propadl o 20 procent během jediné obchodní session. Období Q3 se už neslo ve znamení pochopení, co stojí za propadem uživatelů a proč je to v konečném důsledku dobře, a titul tak poskočil o 14 procent.

Před zveřejněním dat za Q4 měli mnozí analytici jasný názor – pokud Twitter překoná odhady tržeb a počtu uživatelů, může se zformovat rostoucí trend. Nakonec překonal „jen“ ty tržby a co do počtu uživatelů spadl přesně do očekávání analytiků.

Jakkoli je běžnou praxí, že investoři srovnávají Twitter s Facebookem, je také nutné opakovat, že toto přirovnání kulhá na obě nohy. Facebook každý kvartál utrží přes 10 miliard dolarů, měsíčně má přes dvě miliardy aktivních uživatelů (Twitter 321 milionů) a je v zisku.

Rozdíl mezi sociálními sítěmi by se dal vyjádřit tak, že pokud je Facebook na desáté úrovni, Twitter teprve na první. Oba stoupají, ale každá další úroveň je těžší.

Twitteru jde teď o to, aby jeho management konal chytře. A to bude bolet

Vedení společnosti se nechalo slyšet, že provozní náklady letos stoupnou asi o dvacet procent v důsledku investic. Twitter nyní upřednostňuje pohodlí a relevanci uživatelů před engagementem, přestává reportovat měsíčně aktivní uživatele a zavádí novou metriku nazvanou mDAUs (z anglického monetizable daily active users).

Není pak nikterak překvapivé, že tato metrika stabilně roste. Twitter má denně aktivních uživatelů třikrát více než před třemi lety.

Technická analýza v případě Twitteru nenabízí mnoho specifického. Titul se pohybuje se okolo hranice 200denního klouzavého průměru, a to bez známek začínajících trendů.

Rozsah ceny mezi 36 a 26 dolary se zformoval už loni v srpnu a můžou jej prolomit buď velmi špatné, nebo naopak velmi dobré kvartální výsledky. V druhém, a optikou dneška možná ne tak pravděpodobném případě, by cena testovala rezistenci na 47 dolarech.

V současnou chvíli je tak obchodování akcií Twitteru poměrně riskantní. P/E titulu je na téměř dvojnásobné hodnotě oproti průměru odvětví, což dlouhodobé vyhlídky nekreslí zrovna růžově. Pokud by nicméně byly významně překonány odhady uživatelů a tržeb, může se z krátkodobého hlediska jednat o zajímavou příležitost. Nezbývá tedy, než dění v Twitteru nadále bedlivě sledovat.

Zřeknutí se odpovědnosti: Veškeré předpovědi jsou založeny na individuálním názoru autora. Na tuto analýzu by nemělo být nahlíženo jako na obchodní doporučení. RoboMarkets nenese žádnou zodpovědnost za výsledky obchodních aktivit založených na doporučeních a shrnutích v této analýze.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter