Závisláci mileniálové. Za co klidně obětují sex i alkohol?


08:35 • 26. dubna 2019

Tagy: Mileniálové, spotřebitelé, Amazon, maloobchodní tržby

V době, kdy byl internetový prodej ještě v plenkách, založil Jeff Bezos nenápadný e-shop s knihami s názvem Cadabra. Rychlý rozvoj e-retailu dal však nedlouho poté vzniknout internetovému gigantu se jménem odvozeným od slavné řeky Amazonky. U něj nyní vedle knih seženete snad téměř všechny moderní výdobytky, které k životu potřebujete. Není tedy divu, že někteří lidé by kvůli němu byli schopni opravdu velkých obětí.

Zatímco ještě v roce 2004 dosahovaly roční čisté tržby Amazonu ani ne 7 miliard dolarů, později začaly růst exponenciálním tempem - minulý rok dosáhly výše téměř 233 miliard dolarů, vyplývá z dat použitých serverem Statista. Jinde server ukazuje, že v rámci Spojených států stojí Amazon za zhruba dvěma pětinami veškerého maloobchodního internetového prodeje, přičemž do roku 2021 je odhadováno, že se jeho tržní podíl v rámci amerického e-retailu vyšplhá na celou polovinu.

Zatímco kamenné obchody se v poslední době musely smiřovat se ztrátou své dominantní pozice, e-commerce zažívá v novém tisíciletí doslova boom. Především se to týká mobilních telefonů, notebooků, počítačů či obecně elektroniky, ale také oblečení, hraček, knih a kosmetiky. V srdcích mnoha Američanů se přitom usadil právě Amazon, který umožňuje nejen nakupovat z pohodlí domova jako každý e-shop, ale především nabízí způsob, jak sehnat toto vše jednoduše na jednom místě.

Kam až sahají drápy Amazonu

Zejména mileniálům ale začíná tato láska poněkud přerůstat přes hlavu, ukazuje průzkum Max Borges Agency. Z 1 108 lidí ve věku 18 až 34, kteří byli dotazováni koncem minulého roku a kteří si v daném roce koupili alespoň jeden technologický produkt na Amazonu, by za zachování možnosti udělat to znovu velká část obětovala zásadní životní požitky. A to přitom takové, které by starší generace patrně označily jako hlavní radosti života.

Respondenti byli zástupci agentury postaveni před těžkou volbu. Ti se jich zeptali na nekompromisní otázku: Kdybyste se měli na rok vzdát buď Amazonu, anebo sexu, co byste si vybrali? V preferencích sice zvítězil sex, ale ne nijak drtivou většinou; celých 44 % mileniálů by ho obětovalo za možnost nakupovat v následujícím roce na Amazonu. 

Nad čím však Amazon vyhrál poměrně přesvědčivým způsobem, to je alkohol. Ten by kvůli němu obětovalo 77 % procent dotazovaných. Prolézání e-shopu internetového giganta se tak pro mnoho mileniálů zdá být plnohodnotnou náhradou pro "zastaralé" požitky starších generací. V průzkumu jich také 61 % přiznalo, že často nakupují online klidně uprostřed noci.

A podobným směrem jdou i mladší ročníky, ukázal na několika statistikách server The Atlantic; teenagery už neláká chození ven s kamarády, randění, sex ani řízení. Co je však dokáže vzrušit, to je zejména vydání nové verze iPhonu. 

Generace zničených teenagerů. Místo randění a sexu raději iPhone

RSS

Je absolventkou Národohospodářské fakulty a Fakulty financí a účetnictví Vysoké školy ekonomické v Praze. Zajímá se o behaviorální ekonomii a finance.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.