Kdo je skutečným vítězem americko-čínské obchodní války?


08:14 • 8. července 2019

Tagy: Obchodní válka, USA, Čína, Ekonomika, Vietnam, Svět

Spojené státy uvalily clo na čínské zboží, Čína jim to vrátila. Američané odpověděli dalším zpřísněním celních podmínek. Tomu ekonomové říkají obchodní válka. Můžeme se tedy ptát: Kdo je v téhle válce vítězem a kdo poraženým? Pokud hovoříme pouze o USA a Číně, odpovídají ekonomové jasně; prohrávají obě supervelmoci. Tvrzení, že cla poškozují nejen ekonomiku země, na kterou jsou uvalena, ale i tu, která je uvaluje, je ostatně jedním z mála, na kterém se jednoznačně shodnou i zástupci jinak velmi rozdílných názorových proudů.

Ovšem v případě oněch "třetích" ekonomik, které stojí tak trochu opodál, je odpověď na tuto otázku složitější. Platí notoricky známé pořekadlo "když se dva perou, třetí se směje"? S cílem vyhnout se platbám cel totiž američtí obchodníci přestali část zboží dovážet z Číny, jakož i čínští obchodníci přestali některé věci nakupovat od Američanů.

Budoucí velmoci? Dvaatřicet nejsilnějších ekonomik světa v 2030

V případě dovozů z Číny do USA jde především o elektrické komponenty pro telefony, části kancelářských strojů, technologie pro automatizované zpracování dat, nábytek a cestovní potřeby a doplňky. Naopak ze Spojených států do Číny oslabily toky sójových bobů, letadel, obilí a bavlněných výrobků. Někde však oni čínští a američtí obchodníci zboží nakupovat musí.

A kdo z ochabnutí obchodních vazeb mezi Čínou a USA těží nejvíce? Na to se podívali analytici ze společnosti Nomura. Našli přitom hned pět hlavních vítězů, přičemž tři pocházejí z Asie a dva z Latinské Ameriky. Celý žebříček prezentuje na následujícím grafu server CNBC.

Podle ekonomů z japonské investiční banky se nevraživost mezi Čínou a Spojenými státy zdaleka nejvíce vyplatí Vietnamu. Ten vydělal především na výpadku čínského dovozu do USA, a sice konkrétně zejména součástek pro telefony, nábytku a technologií pro automatizované zpracování dat. Dohromady se vietnamský export díky americko-čínské obchodní válce zvýšil o necelých 8 procent HDP.

Souboj velmocí ještě zdaleka není u konce

Druhý v pořadí, avšak s velkým odstupem od vítěze, je Tchaj-wan, který navýšil hlavně vývoz kancelářských strojů a součástek telefonů do USA. Tchaj-wanský export přitom celkově narostl o 2,1 procent HDP. Třetí příčku obsadilo jihoamerické Chile, to však na rozdíl od dříve zmiňovaných asijských ekonomik posílilo prodej svého zboží do Číny, přičemž jde zejména o měď a sojové boby.

Zvýšila se také čínská poptávka po elektronických integrovaných obvodech z Malajsie, která tak získala pomyslnou bramborovou medaili, a po sójových bobech z Argentiny, jež se ocitla na pátém místě. Při pohledu na graf výše je přitom zjevné, že Česká republika oproti této top pětce získala z ochladnutí americko-čínských vztahů o poznání méně. Český export se dle výpočtů Nomury zvýšil pouze o zhruba desetinu HDP, stejně jako například v případě sousedního Německa či Polska.

I když studie ukázala, že třetí země mohou těžit z obchodní války díky tomu, že se stanou náhradními zdroji některého zboží, sami autoři upozorňují, že nejde o celkový obrázek, ale pouze o jeden z faktorů, jehož vliv mohou snadno převážit jiné. „V realitě existuje mnoho dalších sil a souhrnný ekonomický dopad na většinu třetích zemí bude negativní,“ zdůraznili analytici Nomury ve své zprávě. Pro ostatní ekonomiky jde tedy o jeden z mála pozitivních důsledků obchodní války, který bychom neměli vytrhovat z širšího kontextu.

Nafouklý rudý drak aneb Za pár let ekonomikou číslo jedna, ale jen papírově

RSS

Je absolventkou Národohospodářské fakulty a Fakulty financí a účetnictví Vysoké školy ekonomické v Praze. Zajímá se o behaviorální ekonomii a finance.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.