Budoucnost patří elektromobilům. Případ Osla

Pouze jedno jediné procento všech aut na světě jezdí bez fosilních paliv. V hlavní metropoli Norska je tomu ale naprosto jinak. V roce 2017 se v severském městě prodalo více elektromobilů než benzínových a naftových vozů dohromady. Jaký příklad by si z toho měly vzít ostatní metropole?

Severské státy jsou dobře známé tím, že se snaží co nejintenzivněji chránit svou panenskou přírodu. Ještě dále to zavedl současný primátor města Osla, který o problému jen nemluví, ale také koná. Mezi zavedená opatření k posílení elektromobility ve městě podle serveru World Economic Forum například patří:

  • Centrum města bez aut a nízko emisní zóny v širším centru
  • Parkování zdarma pro elektromobily v širším centru
  • Žádné emisní poplatky a zvýšený počet zpoplatněných silnic pro běžné vozy
  • Město bez fosilních paliv od roku 2024

Mimo zmiňovaná opatření se v hlavním městě Norska od roku 2022 chystá zákaz prodeje dieselových a benzinových vozidel, který bude zároveň platit pro celou zemi. Od stejného roku pak budou mít v Oslu povoleno jezdit taxi pouze s nulovými emisemi. Elektromobily a jejich propagace zákonem je ale však jen jednou částí skládačky. Oslo bude potřebovat zvýšit počet „zelených“ vozidel i v městské hromadné dopravě. Dalším krokem je zlepšení podmínek pro chodce a cyklisty, stejně jako i pro přicházející technologii autonomních vozidel.

Fintech není jen módní slovo

Oslo je však jen jedním z měst, které se zavázalo ke snížení emisí v rámci hnutí Carbon Neutral City Alliance. Tato skupina 20 měst zahrnuje další jako San Francisco, New York nebo Jokohamu, která se zavázala do roku 2050 snížit emise o 80 procent nebo více. Automobily jsou v mnoha městech hlavním producentem emisí, například v americkém Seattlu tvoří 66 procent všech emisí, v Londýně 21 procent a v diskutovaném Oslu 55 procent.

Tato čísla jasně vyjadřují potřebu změny světového vozového parku směrem k automobilům, které neprodukují emise. Několik studií citovaných serverem The International Council of Clean Transportation (ICCT) uvedlo, že bez významné změny v pohonných hmotách je nemožné dosáhnout dlouhodobých klimatických cílů.

Některé světové metropole jsou však na dobré cestě. ICCT uvádí, že podle dat z Evropy a měst amerického západu i východu dosahují prodeje elektromobilů i deseti procent. Úspěšné trhy, kde se elektromobilům daří, jsou poháněny vhodnými pobídkami ze strany vlád nebo místních úřadů, stejně jako rozrůstající se sítí nabíjecích stanic.

Sezení jako nové kouření. Vyměňte židli za rotoped, nabádá WEF

Newsletter