Buffett navyšuje podíl v Deltě. Má smysl naskočit?


16:19 • 26. března 2019

Tagy: Robomarkets, Warren Buffett, Berkshire Hathaway, letecká doprava, americké akcie, Wall Street, Delta Airlines

Ačkoli se "Věštec z Omahy" dříve vůči investování do aerolinek vymezoval, poslední dobou je vidět, že Warren Buffett mění názor. Berkshire Hathaway dnes vlastní akcie dokonce několika leteckých společností zároveň. Co si z toho může vzít běžný investor?

Před deseti či patnácti lety bylo nakupování z čínských e-shopů poměrně riskantní. Platební a doručovací metody nebyly zcela vychytané a zákazníkům mnohdy nikdo nic negarantoval. Dnes je situace jiná - nejenže se nikdo nebojí nakupovat na Amazonu (NASD: AMZN), ale ostych nás už opustil i při využívaní služeb jako Alibaba (NYSE: BABA), čímž dramaticky vzrostl počet letecky přepravených zásilek.

Do toho vzrostl i počet lidí, kteří letadly létají. Aerolinky ve svých výhledech uvádějí, že počet cestujících se během následujících dvaceti let dokonce zdvojnásobí, přičemž tahounem je region Asijsko-pacifický region (APAC).

V obecné rovině pak za rozmachem létání stojí pochopitelně internet. Průměrný pasažér, kterému je 32 let, je neustále online, hranice pro něj přestaly existovat a pomocí několika kliknutí si může zařídit, ubytování, letenku a v případě nutnosti třeba i vízum. Problém pohybovat se po cizí zemi se zásobou cizí měny v hotovosti je také již dávnou minulostí.

Když vezmeme v úvahu, že si dnes můžete zaletět do cizí země i za několik stovek korun, vidíme, že zdvojnásobení pasážérů, které aerolinky předpovídají, dává perfektní smysl. Stejně jako změna názoru Warrena Buffetta.

Když před dvaceti lety tvrdil, že pro něj byznys leteckých společností není atraktivní, jejich akcie skutečně nerostly. Názor mu vydržel až do třetího kvartálu roku 2016, kdy začal nakupovat akcie Delta Airlines za 38 dolarů. Další kvartál se vydal na nákupy znovu, tentokrát už za cenu 46 dolarů a ke konci roku už Berkshire Hathaway vlastnila přes 65 milionů akcií Delty. O něco později Buffett přikoupil dalších pět milionů po 49 dolarech.

V současnou chvíli Berkshire Hathaway vlastní 8,19 procenta Delty. V portfoliu má pak společnost také American Airlines (NASDQ: AAL), Southwest Airlines (NYSE: LUV), a United Continental Holdings (NASDQ: UAL), a to v celkové hodnotě 183 miliard dolarů.

Proč tak šlape do Delty?

Delta Airlines je jednou z největších amerických aerolinek. Vlastní 893 letadel pro přepravu pasažérů a zásilek. Do její stáje nikdy nepatřil dnes tolik diskutovaný letoun Boeing 737, jehož provoz je pod tlakem tragédie v Keni momentálně zakázán, a tak se není třeba obávat snížení počtu letů.

Delta je také známá svými zpětnými akciovými výkupy a za letošek už k sobě stáhla zpět akcie v hodnotě 1,3 miliardy dolarů. V dubnu oznámí hospodářské výsledky za čtvrtý kvartál a výkup bude mít pozitivní dopad na zisk na akcii (EPS). Tento krok také pomáhá získat loajalitu v řadách investorů a ukazuje důvěru ve vlastní byznys. Kolem a kolem se Delta nepochybně snaží.

Hospodářské výsledky Delty jsou pochopitelně závislé na dané sezoně, ale celkově je trend pozitivní. P/E dosahuje úrovně 7,86 s tím, že průměr odvětví je 9,37. Dividendový výnos je na hranici 2,7 procenta a shortují se asi tři procenta všech akcií.

Od roku 2016 rostoucí trend na W1 zpomalil, ale cena je stále nad 200 denním klouzavým průměrem, což také představuje jistou podporu.

Na D1 však vidíme, že titul oslabuje a mohl by se dostat pod hranici 46 dolarů.

Je zřejmé, že se trh obává pádu velkých indexů a další krize. Optimismu nepřidává ani americká prezidentská volba v roce 2020, kdy nikdo neví, co po Trumpovi může přijít. Akciový trh byl celkově v loňském roce poměrně volatilní a je možné, že se jedná o první příznak otočky.

Titul je však na druhou stranu relativně hluboko pod cílovou cenou mnohých analytiků. Například v Imperial Capital mu zvýšili cíl ze 76 dolarů na 83 dolarů. Průměrný rating ukazuje „buy“ s cenovým konsenzem na 66 dolarech.

V krátkodobém hledisku je možné, a nevylučuje to ani technická analýza, že to Delta může stáhnout i pod hranici 46 dolarů. Budoucnost ji však může hrát do karet - má zdravé finance, pro leteckou dopravu je zásadním hráčem a samozřejmě Buffett… Ten investuje zásadně v dlouhodobém horizontu. A často má pravdu.

Zřeknutí se odpovědnosti

Veškeré předpovědi jsou založeny na individuálním názoru autora. Na tuto analýzu by nemělo být nahlíženo jako na obchodní doporučení. RoboMarkets nenese žádnou zodpovědnost za výsledky obchodních aktivit založených na doporučeních a shrnutích v této analýze.

Disclaimer: Článek vychází z autorových osobních názorů a nemá na něj být nahlíženo jako na investiční/obchodní doporučení. Společnost RoboMarkets nenese žádnou odpovědnost za výsledky obchodů založených na této analýze.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

RSS

Dmitrij Gurkovskij se o finanční trhy a psychologii zajímá už od dětského věku. Po studiu sociální psychologie a filozofie nastoupil do laboratoře technické a fundamentální analýzy finančních trhů ve výzkumném institutu. Následně působil jako trader-analytik a portfolio manažer v investiční společnosti. Dnes je hlavním analytikem společnosti RoboMarkets.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.