Japonská centrální banka ukončila režim záporných sazeb a cílení výnosové křivky. Kurz jenu oslabil k 150,00 USDJPY. Dolar se obchoduje v zisku pod 1,0870 za euro. Koruna oslabila nad 25,20 za euro.

Restaurace, svatby, pivo. Když mileniálové ničí tradiční odvětví

Současné generaci mladých lidí v produktivním věku, tedy lidem narozených mezi roky 1986 a 2000, už pomalu nikdo neřekne jinak než mileniálové, případně generace Y. Toto pojmenování však jako by označovalo nejen přibližný rok narození, ale především jakýsi specifický styl života vyznačující se mnoha kontroverzemi a nešvary, které se u starších, „zodpovědnějších“, generací nevyskytovaly.

Mileniálové jsou tak starší společností obviňováni z řady věcí. Například z toho, že jsou příšerní zaměstnanci. Všechno by chtěli hned, mají samé nároky a vyžadují dostatek pozornosti, avšak na druhou stranu neumí vzít za pořádnou práci, ale stále by jen sledovali svoje facebooky, snapchaty a instagramy. A zatímco pro starší generace bylo prvořadým cílem najít si důstojnou práci a postarat se o svoji rodinu, mileniálové si vytvářejí své vlastní umělé problémy.

Dalším závažným obviněním generace Y je, že destruuje ekonomiku. A to nejen tím, že je líná a pracuje mnohem méně než předešlé generace, ale také ničí mnoho tradičních ekonomických odvětví. Nevděční milieniálové totiž mají docela jiné a nové chutě a zvyky, přičemž na ty ještě „stará“ ekonomika není připravena.

Líní mileniálové? Čtyři z pěti pracují při studiu

Bezpočet business modelů, které dosud vydělávaly miliardy, tak mileniálové pomalu posílají ke dnu. O tom, koho všeho se to týká, dává přehled Business Insider. Jsou to například:

Klasické restaurace

Mileniálové chtějí všechno rychle, a to platí i o jídle. Není tak divu, že když jsou venku, preferují fast-foody, případně si jídlo objednají domů. Avšak na druhou stranu, když si chtějí vychutnat dobrou večeři, raději si ji uvaří sami dle vlastního receptu.

Tradiční svatby

Zatímco dříve se lidé vdávali poměrně mladí a bylo zvykem, že svatbu platili – a také organizovali – rodiče, mileniálové si chtějí dělat všechno po svém. To znamená nejen to, že se budou uvazovat v manželství, kdy chtějí (a zda vůbec), ale také jak a v čem chtějí. Velkolepých sálů, bohatých kytic a nevěst v bílém tak na svatbách pomalu ubývá.

Pivo

To patrně nebude případ České republiky, nicméně v USA klesla spotřeba piva na obyvatele od roku 2007 do roku 2018 o 10 %. Mezi Američany v letech 21 až 24 pak za posledních 15 let  klesala dokonce zhruba o 3 % ročně.

Majonéza

Američtí mileniálové zpečetili osud také majonéze. Její prodeje v USA mezi lety 2012 a 2017 poklesly o 6,7 %. Generace Y totiž raději preferuje trochu zajímavější omáčky, případně koření.

 

Značkové oblečení z butiků

Mileniálové rádi utrácejí za cestování a zážitky, avšak na drahé oblečení si příliš nepotrpí. Oblíbené jsou tak u nich především fast-fashion značky, které nakoupí levně a rychle pomocí internetu.

Žiletky

Hladké oholení, které dříve definovalo upraveného muže, přestává být u mladých in. Muži generace Y raději sází na nedbalou eleganci v podobě několikadenního strniště, anebo rovnou na plnovous.

Preference nebo finance?

Avšak úpadek mnoha odvětví lze vysvětlit nejen nezájmem ze strany mladých generací, ale jednoduše také tím, že si generace Y některé věci jednoduše nemůže dovolit. Alespoň tak hovoří závěry studie, kterou nedávno vydal americký Federální rezervní systém. „Mileniálové jsou na tom hůře než členové dřívější generace, když byli takto mladí; mají nižší příjmy, méně aktiv a nižší bohatství,“ citoval text Fedu Business Insider. Podle autorů se na tom přitom podepsala také finanční krize z roku 2008 a pokrizová léta, kdy nebylo snadné si najít dobře placenou práci.

Čím mladší, tím vzrušenější investor. Mileniálové milují krachy

Newsletter