Proč zaměstnanci podvádějí? Jsou pod tlakem a bojí se o práci

Volkswagen to udělal, aby splnil emisní limity. Wells Fargo to udělala, aby ze svých zákazníků vytřískala více zisků. Některé školy to dělají, aby zlepšily své výsledky ve standardizovaných testech. Podvádění je zkrátka inherentní součástí nejen tržní ekonomiky, ale najdeme ho všude tam, kde existuje jednak konkurence a soutěž, a jednak tlak a strach z neúspěchu.

Hojně rozšířeným fenoménem je i podvádění na pracovišti. Často zaměstnanci v práci předstírají, že pracují, aniž by to byla pravda, nadhodnocují čas, který danému úkolu věnovali doma, anebo prezentují své pracovní aktivity tak, aby vypadali produktivnější. Jde však i například o to, že přijdou pozdě, aniž by to ohlásili vedení, anebo lžou o důvodech, proč nemohli přijít do práce, upozorňuje server The Sydney Morning Herald.

Odpověď na otázku, proč to dělají, je podle nedávného výzkumu z University of Georgia jednoduchá, a sice zní: příliš mnoho tlaku. „Je to touha po vlastní ochraně, která především způsobuje, že zaměstnanci podvádějí,“ vysvětluje Marie Mitchell, docentka managementu a hlavní autorka výzkumu. „Zaměstnanci chtějí vypadat hodnotně a produktivně, zvláště pokud si myslí, že jejich zaměstnání v ohrožení,“ dodala.

Mitchell spolu se svými kolegy zkoumala konsekvence výkonnostního tlaku na pracovišti, přičemž podvádění bylo identifikováno jako chování, které je jeho přímým důsledkem. Jinými slovy, když se zaměstnanci domnívají, že jistota jejich práce závisí na splnění vysokých standardů, mají pocit, že musí každý den v práci „bojovat“ za to, aby zůstali zaměstnaní. Podvádění je tak jedním z prostředků, jak se dosažení těchto vysokých standardů přiblížit.

 

Zářným příkladem je společnost Wells Fargo, jejíž vedení před pár lety začalo značně tlačit na zvýšení zisků a zaměstnancům předepsalo nepřiměřeně vysoké kvóty na počet nově otevřených účtů. Mnoho zaměstnanců na to tehdy reagovalo tak, že začali otevírat falešné nové účty stávajícím zákazníkům. Za to banka dostala v roce 2016 pokutu 168 milionů dolarů a klientům navíc musela vrátit 2,6 milionů dolarů, které jim byly neoprávněně naúčtovány na poplatcích.

Podle závěrů studie, která byla publikována v odborném časopise Journal of Applied Psychology, vede tlak na výkon k podvádění tím spíše, když zaměstnanec cítí, že požadavky nemůže splnit jiným způsobem. V pracovníkovi se probouzí hněv, který vede k neetickému chování. „Rozhněvaní a na svůj zájem orientovaní zaměstnanci se snaží podvádět, aby splnili požadavky na výkon. Je to pochopitelné,“ Podle autorů výzkumu je tak výzvou pro každého manažera najít vyváženou kombinaci tlaku na výkon a zaměstnaneckých jistot na pracovišti.

Nicméně s takovými problémy se setkáme nejen na pracovišti, ale všude tam, kde existuje tlak na výkon a konkurence. „Viděli jsme to v oblasti financí, viděli jsme to u učitelů s výsledky testů, viděli jsme to ve sportu, je to zkrátka všude,“ říká Mitchell. „Na právnické fakultě jsme se setkali s jednotlivci, kteří, pokud by se někdy dostali před ostatními k právnickým časopisům, vytrhali by některé stránky, aby ostatní studenti nemohli být tak dobře připraveni,“ varuje docentka managementu před přílišnou soutěží.

Jak nakopnout produktivitu na pracovišti? Pryč se saky a kravatami!

Newsletter