Stejné hledání, jiné výsledky? Google vytváří informační bubliny

Dnes už lidé nežijí pouze v reálném světě, ale stále více také v tom digitálním. V souvislosti s rozmachem internetu a sociálních sítí začali odborníci stále častěji hovořit o nebezpečí vzniku tzv. sociálních bublin, které ohrožují společenskou kohezi. Ve zkratce jde o to, že lidé mají tendenci sdružovat se s těmi, kteří jsou jim určitým způsobem podobní, ať už jde o charakteristiky kulturní, sociální, ekonomické nebo politické, z čehož vyplývá, že mají dost často také podobné názory.

Tím ovšem dochází k jakési izolaci od lidí, či spíše celých skupin lidí, kteří dotyčnému takto podobní nejsou. Sociální nebo také filtrová či názorová bublina tedy vytváří jakési imaginární bariéry mezi jednotlivými komunitami a společnostmi, případně ještě prohlubuje ty existující. Jedinec, který se ocitne v sociální bublině a komunikuje jen se svými spřízněnci, pak nekonfrontuje své názory s lidmi zvenčí, a je tak uvězněn ve svém jednostranném pohledu na svět.

Ne že by sociální bubliny nemohly být tvořeny i v reálném životě; digitální sféra však jejich vznik a udržování významně usnadňuje. A jak nedávno zjistila společnost DuckDuckGo, na vině nejsou jen sociální média. Nezávislé informace nemusíte obdržet ani tehdy, pokud k jejich získání použijete nejznámější internetový vyhledávač Google.

Co lidé nejvíce chtějí na Vánoce? Sex, říká Google i statistiky

Na základě screenshotů od 87 dobrovolníků, které DuckDuckGo získala pomocí svého twitterového účtu, analýza společnosti došla k závěru, že výsledky vyhledávání, které Google poskytuje jednotlivým uživatelům, jsou zkreslené tím, kdo jsou. Účastníci, kteří měli za úkol vložit do vyhledávače spojení „gun control“ (což znamená regulace prodeje, držení a užívání střelných zbraní), získali mnohdy různé a jinak seřazené výsledky. A to i přesto, že hledání provedli ve stejný čas, odhlášení ze svého účtu a pomocí anonymního režimu prohlížeče.

Odlišné výsledky tří z nich ukazuje obrázek ze serveru Wired. I když tato „studie“ má daleko do vědeckého zjištění, přece jen vrhá značné pochybnosti na tvrzení samotných zástupců společnosti Google o tom, že jen velmi malé procento výsledků vyhledávání je personalizované.

DuckDuckGo, který je se svým stejnojmenným vyhledávačem zároveň konkurentem Googlu, však (nejen) na základě této analýzy tvrdí, že Google uvrhuje uživatele do filtrové bubliny, a ovlivňuje tak, na co klikne. To může činit vzhledem k tomu, jaké množství informací o nich má, včetně předchozích hledání. Naproti tomu výhoda vyhledávače DuckDuckGo by měla spočívat právě v tom, že své uživatele nesleduje, neshromažďuje o nich informace a nevyužívá jejich osobní data pro svůj prospěch.

Jak dodává server Wired, podobný experiment již v USA v roce 2012 provedli zástupci The Wall Street Journal, a to na příkladu vyhledávání jmen někdejších prezidentských kandidátů Baracka Obamy a Mitta Romneyho. I tehdy se výsledky pro jednotlivé uživatele lišily, a to na základě jejich předchozích hledání.

Facebook, Google, Amazon a další. Co všechno o nás vědí?

Newsletter