Chatování a platby. Sociální média překonávají banky


13:06 • 17. ledna 2018

Tagy: FinTech, Platby, Mobilní platby

 „Včera večer to by skvělé. Kolik ti dlužím za tu večeři? 300 Kč? Tady to máš.“

Většina z nás takovou situaci někdy zažila, dnes k nim dochází ale stále více a více na sociálních sítích. Taková konverzace se může odehrávat prostřednictvím Facebook Messengeru, díky kterému ji můžete ukončit pomocí jednoduchého zmáčknutí tlačítka pro převod peněz kamarádovi. Tato platební služba byla nedávno spuštěna ve Velké Británii i přesto, že je země kus za Čínou a USA, co se týče široké adaptace plateb přes sociální média.

Naruší to ale tradiční bankovnictví? „Určitě je tu jistý trend uskutečňovat mobilní platby před sociální média,“ říká Charlotte Crosswell, výkonná ředitelka Innovate Finance, organizace reprezentující globální fintech komunitu ve Spojeném království. Velcí hráči jako Facebook nebo Google již umožňují platby skrze své platformy, dodává Crosswell. „Úspěch společností, jako má Paypal s jejich aplikací Venmo umožňující uživatelům sdílet zprávy mobilních plateb přes sociální média, podnítil další velké firmy k vytvoření podobných aplikací, jako je například Zelle,“ řekla.

Venmo umožňuje transfer plateb skrz mobilní aplikaci, ale hlavně dovoluje uživatelům sledovat navzájem své účty a přidávat komentáře. „Nešlo o další platební aplikaci již při jejím spuštění. Venmo činí platby společenskými, neboť můžete zaplatit kamarádovi svůj podíl za večeři a přidat navíc nějaký komentář (např. skvělá restaurace), který může váš kamarád vidět,“ vysvětluje Tony Smith, vedoucí výzkumu finančních služeb ve společnosti Ipsos.

Aplikace Zelle byla vytvořena skupinou amerických bank a družstevních záložen, aby nabízela podobné možnosti. A další aplikace se neustále objevují. Například od prosince mohou uživatelé Apple Pay v USA posílat a přijímat peníze mezi sebou přes zprávy.

Facebook mezitím v listopadu pro Velkou Británii rozšířil své služby o P2P Messenger platby. Takové platby byly v USA uvedeny již v roce 2015. Proč do Spojeného království zrovna teď před Vánocemi? To není náhoda… „Náš výzkum ukázal pět hlavních příležitostí pro zasílání peněz. Ty zahrnují oslavy, společenské a slavnostní události,“ říká David Marcus, vedoucí Messengeru.

Společnosti sociálních médií ví, že když přimějí uživatele provádět více transakcí přes jejich platformy, upevní to jejich pouto a závislost na značce.

 „Všechny ty obří tech společnosti se snaží vnutit své produkty do každodenního života svých uživatelů,“ poukazuje Michael Kent, zakladatel a výkonný ředitel aplikace pro globální převody peněz Azimo. Kent dokonce věří, že by důsledkem toho mohly zaniknout pobočky bank. „Brzy bude neobvyklé vidět pobočky bank v centru měst. Mnohé zmizí,“ dodal.

Marieke Flament je vedoucí ředitelkou Circle, aplikace umožňující platby skrze textové zprávy. Věří, že se v Číně vyvinul model, který bude následovat zbytek světa. „V době kratší než 10 let si Čína vybudovala vlastní finanční ekosystém a platby mobilním telefonem jsou zde naprosto běžné. Výsledkem bude zásadní změna toho, jak zacházíme s penězi,“ je přesvědčena.

Dvě mobilní platební služby – WeChat od společnosti Tencent a Alipay od Alibaby – mají v Číně neskutečný úspěch. Samotný Alipay má 520 milionů aktivních uživatelů, ale jeho dominance je poslední dobou pod tlakem kvůli WeChat Pay. Tři roky zpátky Alipay tvořil 80 % trhu mobilních plateb, dnes je jeho podíl pouze 54 %, neboť WeChat zabral již 40 % trhu.

Mimo Čínu jsou to také severské země, kde jsou P2P platební aplikace velmi populární (např. Swish ve Švédsku nebo Mobilepay v Dánsku).

Rapidní nárůst plateb přes sociální sítě ale banky nepoškodí, věří Michael Rolph, spoluzakladatel Yoyowallet, britské aplikace pro mobilní platby. Místo toho, toto „narušování“ vezmou jako příležitost. „Banky budou rády, když zaznamenají tento pohyb od hotovostních peněz k digitální formě,“ říká Rolph a naznačuje, že pohyb mincí a bankovek je drahá a časově náročná aktivita. „Banky nebudou narušovány v oblastech, ve kterých to nebude potřeba,“ dodává. „Budou pokračovat v usnadňování transferu peněz mezi lidmi a hranicemi, i když bude většina pohybu probíhat přes sociální sítě.“

 „Ale starost o bezpečí odrazuje mnohé od využívání sociálních sítí na placení,“ tvrdí Jeremy Light, vedoucí ředitel Accenture Payment Services v Evropě, Africe a Latinské Americe. „Celkem 92 % spotřebitelů odmítá sdílet své finanční informace se společnostmi provozující sociální média,“ dodává. „Je to tím, že je lidé vidí jako zábavné a odpočinkové. Naopak, finanční služby berou jako osobní a soukromé.“

V důsledku toho firmy přidávají extra zabezpečovací prvky ke svým produktům. „Když jde o platby, naše kroky vedou vždy k zabezpečení,“ sdělil Messenger.  To znamená, že pověření debetní karty je zašifrováno a chráněno „bankovní zabezpečením“, říká společnost, zatímco platby jsou sledovány a jakákoli neoprávněná činnost je okamžitě zaznamenána.

Platby přes sociální média tu do budoucna zůstanou, věří Michael Kent ze společnosti Azimo. „Jen zatím neznáme rychlost této cesty ani cíl.“

RSS

Rodák z Kyjova. Vystudoval finance se zaměřením na finanční trhy a investice na Masarykově univerzitě. V současnosti ještě studuje na právnické fakultě mezinárodněprávní obchodní studia. Zajímá se o makroekonomii, politické dění a měnové trhy. Od září 2015 do srpna 2016 pracoval jako analytik ve finanční skupině Roklen.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.