Jak číst výroční zprávy velkých korporátů a vydělat na tom


10:45 • 28. ledna 2019

Tagy: firmy, Akcie, výzkum, Microsoft, zisk

Výroční zprávy velkých firem mohou být pro mnohé nudné a zdlouhavé. Akcioví investoři se proto zpravidla soustředí na čísla. Reporty však mohou nejvíce napovědět svou rétorikou. Podle ekonomů z Harvardovy univerzity je síla právě ve slovech. Ta mohou totiž investory navést na cestu zisku nebo minimalizace ztrát, jak odhalil nový algoritmus výzkumné skupiny.

Komu by se chtěla číst 96stránková výroční zpráva Applu nebo dokonce 130stránková od Microsoftu. Už jen jazyk, kterým jsou tyto reporty napsány, uspí mnohé po pár stranách. Proč? Hlavním cílem korporátů (většinou) není perfektně informovat investory a novináře o hospodaření firmy, ale hlavně splnit regulatoriku úřadu, který dohlíží na obchod s cennými papíry.

V pevně dané struktuře zpráv se však dle výzkumu Lazy Prices od Laurena Cohena, Christophera Malloe a Quoc Nguyena skrývá víc než jen plány a náznaky budoucího fungování firmy. Tajemstvím je porovnání rétoriky aktuálních a minulých čtvrtletních nebo výročních zpráv dané firmy. Trojice výzkumníků se proto pustila do šetření, které se zaměřilo na analýzu všech výročních dokumentů amerických firem obchodovaných na burze mezi roky 1995 a 2014. Programem na analýzu textu pak porovnávali změny slov a sousloví v reportech z roku na rok, a to bez dalšího šetření, co přímo zpráva obsahuje.

Z výzkumu plyne hned několik závěrů. Klíčový je jazyk a složení výroční zprávy, které implikují budoucí zisk nebo ztrátu firmy. Trend ve změně rétoriky našli autoři zejména u negativních scénářů. Pokud se často opakující se rétorika dokumentů firmy změnila, obvykle to signalizovalo problémy, které se dostaly na veřejnost až o několik měsíců později. Ve výročních zprávách, které obsahovaly více změn, pak autoři našli vysokou pravděpodobnost, že cena akcie po pár měsících klesne (viz graf níže). Nejvyšší pohyby byly pozorovány v případech, kdy se změny v reportu objevily v sekci „rizikové faktory“. A pokud se změnila rétorika ředitele či finančního ředitele firmy k dalšímu vývoji, akcie firmy vykazovaly v nadcházejících kvartálech nejprudší pohyby.

Podle výzkumu bylo 86 procent výročních zpráv ze změnou rétoriky negativních. Ty, které měly tón změněn na pozitivnější, však později vykázaly zvýšení ceny akcií. Nejspolehlivěji byl výsledek výzkumu ověřen na hypotetickém portfoliu, kde autoři virtuálně shortovali firmy se změnou rétoriky a naopak nakupovali tituly firem beze změny. Výsledkem bylo, že toto hypotetické portfolio porazilo trh o 188 bazických bodů za měsíc. V součtu celého roku to znamenalo růst přes 22 procent. Nákupy akcií v portfoliu byly provedeny bez jakýchkoliv dalších znalostí těchto firem.

Stejné hledání, jiné výsledky? Google vytváří informační bubliny

Co z toho plyne? Investoři, kteří pečlivě studují „slovní část“ výroční zprávy, mají - alespoň krátkodobě - pravděpodobnou šanci porazit trh. To se autorům studie potvrdilo například při sledování výročních zpráv a změn u firmy Microsoft. Trojice tvrdí, že změna rétoriky ve vydané výroční zprávě nezpůsobila žádný výrazný pohyb akcie. Ta se stala pouze tehdy, pokud byla změna ve firmě prezentována v médiích. Potvrdilo se tak, že investoři jsou ve velké míře k drobným změnám rétoriky nedbalí.

Výsledky Lazy Prices byly potvrzeny i dalšími zdroji. Příkladem je investičním portál Quantopian, jehož autoři v srpnu minulého roku vytvořili podobný program pro analýzu textu jako Cohen, Malloe a Nguyen, uvedl server New York Times (NYT). Taktéž vytvořili portfolio dle výsledků algoritmu, který četl změny v textu výročních zpráv, a to rovněž porazilo trh.

Čínská ekonomika bez čínských ekonomů?

Rozhodnutí individuálního investora bez čtecího algoritmu není lehké, ani pokud zná podobnou teorii, jakou představil výzkum Lazy Prices. Sloupkař NYT Jeff Sommer se snažil znalosti výzkumu aplikovat na předpověď pohybu akcií Apple. Vzal listopadovou zprávu Applu a porovnal ji se starými. Podle jeho slov viděl jasné náznaky problému v Číně, které byly později prezentovány až v lednu 2019. Pro NYT však Sommer uvedl, že tyto signály považoval za slabé, proto ho vůbec nenapadlo, že by se Apple mohl dostat do problémů. A přesně to se stalo. Akcie Applu na začátku roku klesla na nejnižší úroveň za poslední rok a půl.

RSS

Student navazujícího magisterského studia Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze. Jeho oborem je hospodářská správa a hospodářské a politické dějiny 20. století. Zajímá se o ekonomii, finanční trhy a politiku.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.