Budoucnost je tu: Elektronicky už brzy zaplatíme všude

Na hudebních festivalech, na trzích, ale i u lékaře či ve státní správě. Tam všude budeme již brzy běžně potřebovat jen kartu. Zaplatíme si s ní rohlík u stánku, na ulici přispějeme na charitu, nakrmíme oblíbené zvířátko v ZOO, reklamujeme s ní vadný výrobek, zaplatíme pokutu či odvedeme daně. Možnosti využití platebních karet se stále rozšiřují a vypadá to, že hotovost za chvíli nebude zřejmě vůbec potřeba. Na jaké novinky se v nejbližší budoucnosti můžeme těšit? A jak na to reagujeme? To představila společnost Mastercard spolu s dalšími odborníky na své tiskové konferenci.

Podle aktuálního průzkumu Masterindex by dnes lidé nejvíce uvítali, kdyby již měli možnost platit kartou také u lékaře, ve státní správě, na trzích, turistických atrakcích, v restauracích, za vstupné, pokuty, servis aut či taxi.

A to jsou oblasti, ve kterých nás zřejmě, co se způsobu placení týče, čekají v blízké budoucnosti výrazné změny.

S kartou k lékaři

Podle průzkumu si dnes již lidé přejí platit především u lékařů. Zde se připravuje řešení, díky kterému budeme v ordinaci nejen moci zaplatit kartou, ale které lékařům pomůže například i se správou vydávání receptů či s objednáváním. Podle generálního ředitele Mastercard, Miroslava Lukeše, by tento projekt měl být představen již letos na podzim.

Bezhotovostní platby ve Švédsku už přijímá i Bůh

Platba kartou za daně či správní poplatky

Z průzkumu Masterindex z tohoto roku vyplývá, že až 71 % lidí si dovede představit platit na úřadech, ať už městských nebo i státních, kartou, zatímco ještě před dvěma lety to bylo jen 29 %. „Už jen za obyčejné pokuty u policie si dovede představit platit kartou 68 % respondentů,“ uvedla na tiskové konferenci společnosti Mastercard Katarína Kakalíková, zodpovědná za Mastercard public policy.

A na tento trend podle ní reaguje i legislativa, která před nedávnem poslední překážky v tomto směru odstranila. Byla totiž schválena novela daňového řádu, která s platností od 1.7.2017 umožňuje platit kartou za daně a správní poplatky na úřadech státní a městské správy. Toho se chopila i státní správa, kde již bylo vypsáno několik tendrů. První byla celní správa, která vypsala tendr na pevné a mobilní platební terminály, následovala také finanční správa a katastrální úřad. A podobný vývoj se podle Kakalíkové očekává také u soudů, kde bude například brzy možné platit kartou exekuční či různé správní poplatky.

O čem se dle Kakalíkové zatím příliš nehovoří, je e-government, ve kterém podle ní Česká republika možná trošku zaostává. „Ale Mastercard již s veřejnou správou o těchto tématech diskutuje,“ zdůraznila a dodala, že dalším krokem by měla být možnost platit kartou online bez nutnosti návštěvy příslušného úřadu. Pro samotné úřady jsou podle Kakalíkové platby v hotovosti nákladné a zatěžující. Cílem finanční správy je tak hotovost z finančních úřadů eliminovat.

Bude Velká Británie do roku 2043 zcela bez hotovosti?

Karta v MHD

Výrazný posun od placení v hotovosti k platebním kartám v poslední době zaznamenává i veřejná doprava. „To, že je Česká republika v oblasti bezkontaktních technologií na špičce Evropy, nám pomáhá realizovat takové projekty, jako je třeba veřejná doprava a platba v autobusech či tramvajích,“ uvedl ředitel Mastercard Miroslav Lukeš.

Trend počtu transakcí v této oblasti, které za poslední tři roky rostly v průměru až o 46 %, je podle něj neuvěřitelný. V rámci celé ČR již prý bylo implementováno přes 3,5 tisíce terminálů. Jen například plzeňská MHD měsíčně zaznamená již 190 tisíc transakcí, přičemž na podzim už by toto číslo podle Martina Chvala z Plzeňských dopravních podniků mohlo přesáhnout 200 tisíc. A zatímco v roce 2010 činil podíl papírových jízdenek 65 %, v současné době už je to podle něj jen zhruba 35 %.

Problémem je v tuto chvíli zatím stále to, že se někteří cestující zdráhají v dopravním prostředku plném lidí vytáhnout bankovní kartu, kde mají veškeré své peníze. Přitom riziko zneužití je při platbě bezkontaktní kartou velice malé.

Chytré terminály pro menší prodejce i pro charitu

Co se soukromé sféry týče, nemusí být dnes už sofistikované platební terminály výsadou velkých řetězců. Existují totiž i řešení pro menší obchodníky, kteří mají třeba jen pár transakcí denně. „S tím souvisí elektronickí evidence tržeb. To je téma, které je poměrně žhavé a vyvolalo spoustu otázek. A právě výrobci terminálů přišli se zajímavou odpovědí i pro tuto malou skupinu nejmenších obchodníků, kteří s tím měli největší problém,“ uvedl Lukeš na tiskové konferenci, kde byl zároveň představen i „chytrý terminál“ – malé a uživatelsky přívětivé mobilní platební zařízení, které menším obchodníkům umožňuje nejen přijímání platebních karet, ale také mnoho dalších služeb, a to pomocí celé řady jednoduchých aplikací. Podle Petra Šišáka ze společnosti Chytrý terminál je toto zařízení u nás zatím teprve ve fázi startu. „Výrobce začal tento terminál na náš trh dodávat přesně na přelomu roku, nicméně budeme se s tím setkávat čím dál častěji,“ řekl Šišák.

Třetina Evropanů je pro zrušení hotovosti. Mezi nimi i Češi

Účtenkám v krabicích od bot odzvonilo

„Je to malé jednoduché zařízení, které má tiskárnu, akceptaci karet, akceptaci plateb alternativními metodami a la Masterpass,“ vyjmenovává možnosti mobilního terminálu jeho kolega Petr Patera. Na terminálu lze podle něj provozovat i věrnostní programy a nabízet pak zákazníkům různé slevy, odměny, bonusy i konsolidaci elektronických účtenek.

„To znamená, že nemusíme zákazníkovi účtenku dávat. On ji při platbě kartou může mít rovnou ve svém profilu dostupnou online ve svém internetovém prohlížeči, mobilní aplikaci atd. Stejně tak tam může mít uložené i své záruční listy a nemusí je později hledat někde v krabici od bot, má je připárované ke své platební kartě, a to je vše, co potřebuje. Ve chvíli, kdy by došlo k nějaké reklamaci, stačí, když přijde se svojí platební kartou, po jejím přiložení k terminálu se okamžitě objeví jeho předchozí objednávky včetně záručních listů a podobných věcí,“ vysvětluje Patera. „Takže i v tomto segmentu mohou nové technologie přinést velký pokrok a zjednodušení našich každodenních činností,“ dodal.

Při placení kartou utratíme víc

Zařízení je podle něj navíc levné a při splnění určitého minimálního měsíčního obratu v platebních kartách je možné získat jeho pronájem od banky zdarma bez jakékoli vstupní investice. Prodejce prý sice platí malý měsíční provozní poplatek, ale zato získá možnost reportovat EET státní správě, možnost vést skladovou evidenci, možnost vyrobit věrnostní program a přitáhnout tak k sobě klienty na opakované nákupy a mnoho dalšího. Už jen možnost přijímat platební karty obchodníkům podle něj velmi pomůže. Dle průzkumu společnosti Dun & Bradstreet totiž při platbě kartou zákazníci utratí v průměru o 12 až 18 % více než při platbě hotovostí.

Už žádné výmluvy

Možnosti využití těchto chytrých platebních terminálů jsou však ještě širší. Je například možné, že se s nimi v budoucnu setkáme i v autobusové či vlakové dopravě. Tyto terminály podle Patery získávají na oblibě i u charitativních projektů, konkrétně přitom jmenoval projekt Světluška. „Velmi častou odpovědí lidí, kteří jsou osloveni dobrovolníky charitativních organizací s žádostí o příspěvek, je, že ,bohužel v kapse nemám žádné drobné´. Ale tu kartu má dnes u sebe opravdu každý,“ připomíná Patera.

Festivaly

Dalším zajímavým trendem je v současnosti podle generálního ředitele Mastercard Miroslava Lukeše platba v rámci hudebních festivalů: „To je něco, čemu se chceme v příštích letech věnovat. Pořadatelé festivalů mají velký zájem o to, aby zkvalitnili službu, kterou poskytují návštěvníkům, a zároveň aby si zjednodušili přehled tržeb v rámci akce. Takže v budoucnu se můžeme těšit, že i platební kartou dokážeme zaplatit na velkých hudebních festivalech a myslím, že ta budoucnost je velmi blízká.“

Jak nakrmit zvířátko? Stačí karta…

Jednou z inovací, kterým se chce firma věnovat, jsou podle něj také tzv. platební kiosky. Jeden takový stojan můžeme najít již v pražské zoologické zahradě, kde můžeme přispět peníze na zvířata, která si vybereme. „Jednoduše si při návštěvě zoologické zahrady vyberete, jakou částku komu chcete věnovat a přiložíte svoji platební kartu,“ říká Lukeš. Dnes prý se díky tomuto terminálu vybere denně 3000 Kč.

S kartou do taxíku bez obav?

Dalším trendem, kam budoucnost směřuje, je podle něj oblast taxislužeb, kde Mastercard ve spolupráci se společností Taxi Praha spustila projekt, v rámci nějž chce do konce roku vybavit zhruba 200 vozidel speciálními platebními zařízeními, které již ovládá v podstatě pouze pasažér, aniž by přitom musel komunikovat s řidičem a dohadovat se s ním o tom, zda v tu chvíli má či nemá funkční platební terminál.

Faktury

Další oblastí, kam se platba kartou pomalu začíná prosazovat, je placení faktur. „To je oblast, které se věnujeme už několik let,“ uvádí  Josef Puczok, business development manager společnosti Mastercard, s tím, že možnost placení faktur kartou si podle průzkumu agentury Ipsos přeje mít 67 % respondentů. Firma podle něj loni ve spolupráci se společností O2 spustila možnost zaplacení kartou a peněženkou Mastercard v rámci digitální televize O2 TV a v současné době jedná s dalšími mobilními operátory o možnosti rozšíření spolupráce v této oblasti. Například Vodafone v tuto chvíli spouští možnost placení platební kartou v rámci mobilní aplikace.

„To je oblast, kterou chceme společně s nimi uchopit a představit veřejnosti jako dostatečně bezpečný nástroj placení, protože lidé stále mají okolo platby kartou, jak na internetu, tak v rámci aplikací, spoustu otázek, nejistot a strachů. A našim úkolem právě je odbourat tyto strachy pomocí jasné komunikace, že jejich karta je uložena nikoli u obchodníka, nebo v aplikaci, ale u banky,“ vysvětluje Puczok.

Firma se podle něj chce také zaměřit na rozšíření povědomí v rámci e-commerce. „Zhruba 92 % lidí už v dnešní době na internetu nakupuje. Jsou někteří, kteří ještě mají obavy, nicméně my jim chceme přinést cílenou komunikací informaci, že i uložení platební karty, které jim umožňuje zjednodušení pro opakované nákupy, jako takové je bezpečné, protože karta není uložena u obchodníka,“ říká Puczok.

Kvůli dobírce už není třeba hledat bankomat

Placení kartou je dnes již možné i v případě, že si objednáme v nějakém e-shopu zboží na dobírku. „My jsme jako Česká republika poměrně daleko vepředu v porovnání se střední a východní Evropou, kde jsou kurýrní služby teprve vybavovány platebními terminály,“ říká Puczok s tím, že v České republice už všichni hlavní hráči na trhu terminály mají a v současné době se na tento krok připravuje i Česká pošta.

Nicméně využitelnost této služby byla podle něj poměrně malá, proto se firma v loňském roce rozhodla přistoupit ke kampaním s cílem motivovat k placení kartou za dobírku jak zákazníky, tak i samotné řidiče. Výsledkem byl obrovský nárůst bezhotovostních transakcí, kdy zatímco v prosinci roku 2015 bylo kartou zaplaceno 25 391 dobírek, o rok později už to bylo přes 70 tisíc, což představuje 177% meziroční nárůst.

Částky, které platíme kartou, jsou stále nižší

Průměrná částka, kterou lidé platí platební kartou, klesá. To podle Michala Černého znamená, že se platební karta stává nástrojem na stále běžnější útraty. „Dnes má průměrná transakce hodnotu pod 700 Kč, kdybychom toto srovnání očistili o internetové platby, které jsou v průměru poměrně veliké, dostali bychom se někam pod 500 korun. Takže klesající trend a vstup do každodennosti je u platebních karet velmi výrazný,“ říká Černý.

Papírové stravenky se mění na karty

A tento trend podle něj podporuje i zájem o specifické karetní produkty, kterými jsou například stravenkové karty. Jejich popularita v poslední době v ČR prudce stoupá – v porovnání s rokem 2015, kdy se stravenkové karty objevily na trhu výrazněji, jejich počet vzrostl o 428 %. Podle průzkumu Masterindex by si více než 58 % obyvatel přálo nahradit nepohodlné papírové stravenky formou platební karty. „To je velmi vysoké číslo, zejména vezmeme-li v úvahu fakt, že ne všichni obyvatelé stravenkové benefity dostávají a někteří o nich ani neví,“ uvádí Černý.

Po inovacích touží hlavně senioři

Nabízí se přitom námitka, že tento fenomén je možná zajímavý pro velmi malý segment populace, ale v celku ještě lidé nejsou na tuto inovaci připraveni. Opak je podle Černého pravdou. „I když se podíváme na velmi konkrétní segmenty, jako jsou například starší občané, tedy segment obyvatel starších 60 let, zde je přání používat kartu místo papírových stravenek dokonce na úrovni 82 %. A stejně se na situaci dívají i obyvatelé menších měst a vesnic do tisíce obyvatel,“ tam je podle něj u stravenkových karet preference na 72 %.

To je podle Lukeše dáno především právě jednoduchostí, protože „bezkontaktní platební karty jsou oblíbené u starších lidí, kteří historicky museli zadávat PIN, který si nepamatovali, do toho navíc měly terminály malou klávesnici.“ Dnes je to podle něj naopak, protože většinu transakcí platí bez PINu a je to tak pro ně naopak mnohem jednodušší než hledat drobné a počítat je. Nemluvě o stravenkách – „spočítejte hodnotu tří 75korunových stravenek! To pro spoustu lidí není úplně operace na pikosekundu,“ podotýká Lukeš.

Stravenková karta má tedy oproti klasickým papírovým lístkům mnoho výhod. Je pohodlnější, ekologičtější, rychlejší a úspornější – odpadá totiž problém s tím, že v mnohých zařízeních odmítali na klasické stravenky vracet. Navíc ji lze periodicky dobíjet bez nutnosti navštívit kancelář. Nespornou výhodou je i větší bezpečnost – na rozdíl od papírových stravenek je kartu v případě ztráty možné zablokovat a nechat si vystavit novou.

ČBA: ČR má nejširší síť bezkontaktních platebních terminálů

Větší, než se zdá

Díky jednoduchosti a zájmu spotřebitelů tak podle Černého Mastercard vidí v tomto segmentu výrazný potenciál. V České republice je zhruba 1,3 milionu zaměstnanců, kteří tento benefit dostávají. „Ale tento potenciál se neomezuje jen na Českou republiku, my se tímto tématem zabýváme na celoevropské úrovni a jen ve vybraných zemích, kde je tento stravenkový byznys výrazně rozvinutější, jsme vyhodnotili potenciál až na 10,8 miliardy eur,“ uvádí Černý. Proto firma na evropské úrovni spolupracuje v podstatě se všemi hlavními vydavateli stravenek.

Podle Černého se tato oblast bude dále vyvíjet. Hlavními trendy jsou přitom  pokračující digitalizace a expanze do jiných produktů, kde kromě platby za stravné bude možná také platba za jiné zaměstnanecké benefity, jako je zdraví, cestování a podobně. Postupující digitalizaci v tomto směru je možné dnes vidět podle Černého například ve Francii, kde již lze stravenkovými kartami platit i digitálně prostřednictvím aplikace Apple Pay, což je inovace, ke které trh směřuje a která se v nejbližší době objeví i u nás.

Máme se na co těšit

Výčet oblastí, kde do budoucna budeme mít možnost platit kartou, se tak bude dále rozšiřovat. Slovy Miroslava Lukeše se „následující dva, tři roky máme na co těšit, protože směřujeme k tomu, abyste kartou zaplatili pohodlně a bezpečně všude“. Tento trend jde přitom ruku v ruce se zájmem ze strany obyvatel, pro které se placení kartou stává stále běžnější záležitostí a svou jednoduchostí, především díky bezkontaktním platebním kartám, se stává také mnohem pohodlnější než placení hotovostí. A to i u jinak konzervativnějších skupin obyvatelstva, jako jsou senioři či obyvatelé menších měst a vesnic. Jedním z hlavních problémů jsou přitom zatím ještě obavy o bezpečnost při používání karet – ty jsou přeci pro mnoho lidí klíčem k naprosté většině jejich úspor.

Newsletter