Damodaran: Uber na 62 miliardách? Kdepak, je sotva poloviční

Americká společnost pro sdílenou dopravu Uber dnes uvedla, že v Pittsburghu představí samoříditelný vůz. Zajímavá novinka, která by mohla přispět k dalšímu zvýšení hodnoty této revoluční firmy. Ostatně, tržní kapitalizace Uberu už tak dosahuje 62,5 miliard dolarů, což je vyšší číslo, než které je pozorováno u 80 % společností indexu S&P 500. Pravdou je, že s těmito hodnotami ne každý souhlasí. A právě to je postoj jednoho z nejznámějších odborníků oblasti valuace firem Aswatha Damodarana. Podle něj je skutečná hodnota Uberu sotva poloviční.

Damodaran, který působí jako profesor na New York University Stern School of Business, je přesvědčen, že se Uber řítí proti překážce, která stála za kolapsem mnoha slušně rozjetých byznysů. O co jde? O schopnost generovat zisk.

„Narušit zaběhlý stav věci je snadné, ovšem vydělávat na tom je už obtížné,“ přepisuje Damodaranaova slova agentura Bloomberg. „Společnosti podnikající v oblasti sdílené dopravy jsou důkazem číslo jedna tohoto tvrzení. Zatímco myšlenka sdílené dopravy bude stále existovat, ba dokonce i růst, firmy v tomto oboru podnikající stále nepřišly na to, jak své tržby přeměnit na zisky. S tímto tvrzením vycházím na základě informací, které jsem získal přímo od samotných firem, byť je naprostá většina z nich zcela soukromých.“

Na základě vlastních výpočtů tak Damodaran tvrdí, že tržní kapitalizace Uberu nedosahuje proklamovaných 62,5 miliard dolarů, nýbrž „pouze“ 28 miliard. Proč není budoucnost těchto dopravních společností tak zářná, pak dokládá na základě čtyř hlavních argumentů.

Růst může pokračovat, tržby jsou znepokojující

Růst průmyslu sdílené dopravy bude pokračovat. Sice pomalejším tempem, ale bude. Znepokojující je však otázka, zda se ten samý trend bude týkat i tržeb.

Příkladem budiž dění v Číně, kde Uber prodal svou tamní divizi konkurenční společnosti Didi Chuxing. Podle Damodarana to sice byl dobrý krok, který předešel konkurenční válce, zároveň se ale americká firma připravila o budoucí zdroj příjmů.

„Toto chování je pro samotný byznys velkou výzvou,“ míní profesor. „Věřím, že významná část výdajů je spojená s udržením vůbec nějakých tržeb, nikoliv na snaze o dosažení jejich růstu. Ve výsledku to pak vypadá, že strategie, která tyto firmy dostala tak daleko za tak krátkou dobu, nefunguje. To, co tedy umožnilo neskutečně rychlý boom sdílené dopravy, se teď staví proti procesu transformace tržeb na zisky.“

Uber v Praze turisty táhne, dominují Američané

Moment „bar micva“

Podle Damodarana čelí všechny mladé firmy situaci, kterou nazývá moment „bar micva“. V tomto bodě se pozornost všech začíná přesouvat z růstu, ve smyslu poskytovaných služeb, směrem ke hledání důkazu, zda je aplikovaný byznys model vůbec profitabilní. Uber a ostatní se právě teď v této situaci nachází.

„Po prvotní fázi životního cyklu, kdy se investoři nechají poměrně snadno ukojit zprávami o boomu využívání služeb sdílené dopravy a jejich expanzí do dalších měst, nastává ta další, kdy se ti samí lidé ptají, zda je firma schopna tyto impozantní statistiky přeměnit na zisky.“

Uber v tuto chvíli uvedl, že se už (alespoň) na několika málo světových trzích stal profitabilní. Inu, uvidíme, co bude dál…

Provoz by se mohl prodražit

Aktuálně se Uber ani ostatní podobné firmy nemusí strachovat o své řidiče jako o regulérní zaměstnance. To by se však v budoucnu mohlo změnit. Do toho navíc působí poměrně časté problémy s regulacemi a zákony, což celkové výdaje sledovaného průmyslu ještě navyšuje.

„Rozhodnutí města Seattle o vytvoření unie řidičů společnosti Uber a Lyft by mohlo být předchůdcem podobného vývoje i v dalších regionech, který by oboum firmám mohl ještě více navýšit celkové náklady. Z právního hlediska budou města i nadále stát proti sdílené dopravě a jejím společnostem.“

Naděje automobilek: Paradoxně v jejich zkáze?

Nástup velkých hráčů

V tomto směru se nabízí velké jména jako například Apple, Alphabet či Tesla. Některé velké a veřejně obchodované společnosti (např. Ford) už otevřeně přiznaly, že se zajímají o oblast sdílené dopravy. Nová konkurence Uberu by jeho výhledu mohla také pěkně zatopit.

„Uber a další firmy očividně vyhrály první fázi narušení trhu taxislužeb, díky čemuž byly odměněny přílivem kapitálu. Teprve další fáze však oddělí ty pravé vítěze od poražených, což nutně nemusí znamenat přítomnost pouze zažitých hráčů.“

Newsletter