Finance pro váš startup: kdy vsadit na fond a kdy na dav

Se startupy – tedy začínajícími společnostmi – se v poslední době roztrhl pytel. Množí se nejrůznější mobilní aplikace, webové stránky, různorodé služby. Inovace bez legrace, jak by řekl hlavní hrdina filmových Básníků Štěpán Šafránek. Kde ale na svůj nápad nebo na rychlejší rozvoj vlastní společnosti získat finance?

Kromě tradičních bank, kde získat finance pro začínající projekty připomíná Mission Impossible, je tu možnost okouzlit nějakého majetného privátního investora či venture capital fond (fond investující do společností a projektů v rané fázi vývoje) nebo nadchnout svým nápadem širokou veřejnost a využít možnost alternativního financování přes takzvaný crowdfunding (v tomto případě mluvíme spíše o tzv. equity crowdfundingu, kde investoři z řad veřejnosti přispívají určitou částkou výměnou za podíl v dané společnosti).

Kapitál od fondu nebo přesvědčit veřejnost?

Každá z těchto dvou alternativ  – přesvědčit investory venture capital fondu nebo vsadit na finance od veřejnosti získané přes nějakou internetovou platformu (tzv. crowdfunding) – má svá pro i proti. Pokud obě alternativy zvažujete, určitě se pro začátek vyplatí najít někoho, kdo má s takovýmto získáváním financí nějaké zkušenosti. Jedním takovým je Doug Monro, zakladatel britského portálu na vyhledávání pracovních pozic, který na rozvoj tohoto portálu nedávno získal přes crowdfundingovou platformu Crowdcube od široké veřejnosti 2 miliony liber (zhruba 77 milionů korun). Již předtím však Monro spolupracoval s několika venture capital fondy, které nakonec přesvědčil o úspěšnosti svého projektu. Jak píše pro portál Thenextweb.com, obě varianty mohou pro mnohé dávat smysl, je však důležité vědět, co od jaké varianty čekat a jaké výhody a úskalí přinášejí.

Crowdfunding – připravte se na horskou dráhu

Pro zakladatele startupu je crowdfunding tvrdá dřina, která vyžaduje obrovské množství příprav, setkání, telefonátů a e-mailů. Každá interakce s potencionálním investorem z veřejnosti je klíčová, protože nikdy nevíte, jestli mluvíte s někým, kdo vám hodlá přispět pár tisíc, nebo stovky tisíc. Rozhodně se nevyplatí představovat si, že svůj projekt vyvěsíte na internet a lidé vám budou houfně přispívat. Jak upozorňuje Monro, jeho tým byl osm týdnů v neustálém maratonu a přitom dva tři týdny po zahájení kampaně se jejich vybraná suma potácela u 50 % cílové částky a zdroj financí zatím přišel z drtivé většiny od předem domluvených investorů.

„Připravte se na horskou dráhu emocí,“ radí Monro. „Někteří z těch, co vám slíbí svou podporu, vás zklamou, konkurence se vás snaží potopit, zmocňuje se vás panika, že to nezvládnete, ale ve chvíli, kdy jste už kousek od toho to vzdát, nastoupí rodina a přátelé a dodají vám kuráž v tom pokračovat – a pak se ideálně ještě odněkud objeví váš anděl strážný a vypíše vám tučný šek,“ popisuje průběh získávání financí přes crowdfundingovou kampaň Monro.

Poté, co se vybíraná částka zasekla u poloviny požadované sumy, se Monro se svým týmem rozhodli znovu projít všechny kontakty a požádat každého, kdo je napadl nejen o peníze, ale i o pomoc. Postupně se tak částka zvedala až k 75 % a když došlo k prolomení této hranice, všechno už šlo jak po másle – asi částečně díky davovému stylu chování některých lidí nebo možná tím, že někteří prostě vyčkávali, říká Monro. Kampaň ve výsledku překročila cílovou částku a nadchla Monrův tým nejen samotnou sumou, ale i tím, jak se mezitím jeho společnost zviditelnila a jak se vytvořila zajímavá síť nových investorů.

Ze své zkušenosti proto Monro sestavil 5 základních pravidel pro ty zakladatele společnosti, kteří crowdfunding zvažují:

  1. Mějte své “domácí úkoly” hotové v předstihu – vylaďte svou nabídku a naplánujte, jak bude vaše mise probíhat den po dni
  2. Připravte se na dolování kontaktů – využijte každý e-mail nebo telefonní číslo, které máte k dispozici
  3. Neustále se prodávejte – získávání financí je o neustálém hledání příležitostí k prodeji Vašeho projektu
  4. Neztrácejte naděje – mějte dostatek kuráže projít si celým procesem až do konce
  5. Nebuďte samotáři – obraťte se na vaše přátele, rodinu, tým, aby vám pomohli

Venture capital fond – tvrdá lekce od zkušených investorů

S crowdfundingem se však pojí také rizika, jako například riziko ztráty reputace, pokud nejste dostatečně transparentní, nebo riziko toho, že svůj startup špatně oceníte. V tomto ohledu umí vaši pozici a šanci na úspěch lépe zhodnotit zkušené venture capital fondy, které vám sice při jednáních pravděpodobně slušně zatopí, vy se na nich ale lecčemus můžete přiučit. Ačkoli výhodou crowdfundingu je, že vám pomůže budovat vaši značku, což se v případě sezení s investory venture capital fondu a jejich právníky příliš neděje, v tom druhém případě máte na jednání v podstatě neomezeně času, kdežto crowdfundingová kampaň vás svým termínem ukončení může nečekaně zaříznout.

Proto i venture capital fondy mohou pro některé startupy být přínosnější než crowdfunding. Monro sestavil dle své zkušenosti čtyři body, které je třeba v tomto případě zvážit:

  1. Výše požadovaného kapitálu – crowdfunding má přeci jen své limity, ať už na počet aktivních investorů nebo co se týče maximální výše získaného kapitálu v rámci jednoho kola. V Evropě je maximum stanovené na 5 milionů eur (zhruba 135 milionů Kč). Venture capital fondy mohou nabídnout i daleko více peněz, pokud uvidí dostatečně velkou příležitost zhodnocení své investice
  2. Představenstvo/ kontakty / legitimita – venture capital fondy mají zkušené manažery, které usednou do představenstva společnosti, mohou nabídnout zajímavé kontakty a pomoci tak firmě lépe se rozvinout. Venture capital fondy jsou tu přeci jen proto, aby získaly svůj výnos.
  3. Síť kontaktů – myslíte si, že získáte 50 – 75 % svého požadovaného kapitálu od svých vlastních kontaktů nebo své vlastní uživatelské základny? Pokud ne, venture capital fond je vaše šance
  4. Kapitálová kapacita – můžete se spolehnout na vaše kontakty nebo uživatele/fanoušky i při dalším kole shánění financí?

Někteří přísní či důležitě se tvářící „kravaťáci“ vám však mohou sebrat chuť váš business dál rozvíjet. Jak píše Monro: pokud máte pocit, že trávíte příliš mnoho času s lidmi, kteří podle vás vašemu businessu nerozumí nebo vás zatím nepřesvědčili, že by mohli přidat vašemu startupu nějakou hodnotu, a navíc vás vlastně ani nebaví, pravděpodobně nejednáte s tím správným venture capital fondem. Zhodnoťte vaši situaci i možnosti, které máte, a zkuste to znovu.

Suma sumárum, crowdfunding i přesvědčování zkušených investorů jsou jistě varianty, které budou na trhu i nadále bok po boku fungovat a mohou se sílící konkurencí transformovat do čím dál tím přívětivějších možností pro začínající podnikatele. Bude proto zajímavé sledovat, jak se tento trend vyvine i v České republice, kde možnost zmiňovaného equity crowdfundingu zatím neexistuje. Brzy by však mělo dojít ke spuštění platformy Fundlift, která takovouto možnost investice i získávání kapitálu nabízí. Kdo si vsadí na dav?

Newsletter