Elon Musk jako rytíř Jedi. Opíjí investory rohlíkem?


13:20 • 31. října 2016

Tagy: Tesla Motors, Tesla, Musk, Automobilky

Americká automobilka Tesla se stala jedním z hlavních trháků minulého týdne. Zatímco většina analytiků očekávala report, který za třetí kvartál oznámí další ztrátu, firma ohlásila zisk. Reakce byly poměrně vášnivé, a to především z pozitivního hlediska. Najdou se však i skeptici, kteří se pozastavují obzvláště nad samotnou osobností Elona Muska.

„Je až ohromující, že žijeme v době, kdy výkonný ředitel dvou veřejně obchodovaných společností mluví o kolonizaci Marsu, aniž by to investory obou firem neznepokojovalo.“ Touto citací Davea Pella, editora serveru NextDraft, zahájil dopis klientům David Einhorn, šéf amerického hedgeového fondu Greenlight Capital. Tímto tak navázal na jeden z předchozích dopisů, kde naopak citoval Adama Jonase, odborníka na oblast automobilového průmyslu z Morgan Stanley, podle kterého je v případě Tesly tím nejcennějším aktivem vztah s vlastními akcionáři. Pro Einhorna je však tato důvěra značně nepochopitelná.

„Co podle mého názoru rozhodně není ohromující, je fakt, že důvěřiví investoři jsou schopni poslouchat řeči o kolonizaci Marsu i přesto, že mají za sebou několik let neustálých slibů od „propagačního“ CEO a několik let neustále zpožděných dodávek objednaného zboží,“ přepisuje Einhornova slova server Business Insider. „Muskova schopnost navykládat akcionářům úžasný příběh a pak ho neustále přiživovat, díky čemuž se už nesoustředí na nic dalšího, je zcela oslepila vůči problémům, kterým Tesla čelí.“

Velký zlom Tesly. Místo ztráty je tu zisk a akcie letí vzhůru

Pravdou je, že výsledky za 3Q 2016, které americká automobilka minulý týden vykázala, mají hned několik otazníků, přičemž nejvíce je zmiňována změna účetních metod, stejně tak i veškeré daňové pobídky, především oněch 139 milionů dolarů, které firma získala z prodeje emisních poukázek. Na druhou stranu, pokud se opravdu splní, co Musk světu sdělil ohledně toho, že příští rok pravděpodobně nebude potřeba navyšovat kapitál, mohl by být budoucí vývoj Tesly opravdu zajímavý.

Inu, proč ne, když má na své „straně“ nejlepšího prodejce aut v historii.

Tesla? Ano, ale ne pro Uber. Musk porušuje vlastnická práva

Nejlepší prodejce aut v historii

Během konferenčního hovoru, který následoval po zveřejnění výsledků hospodaření, čelil Musk záplavě otázek ohledně připravovaného Modelu 3. Ten si po svém „odhalení“ v březnu tohoto roku získal téměř okamžitě neuvěřitelné množství příznivců, o čemž nejlépe svědčí počet předobjednávek, který dosahuje více jak 370 tisíc.

„Model 3 je tím nejzajímavějším produktem na světě, proto se nelze divit, že se spousta dodavatelů chce stát jeho součástí,“ řekl Musk. Pravdou je, že tento komentář byl jedním z mála, který CEO Tesly poskytl po informacích dychtivé veřejnosti.

Elon Musk a jeho den blbec

„Jak často jste mě slyšeli zmiňovat Model 3,“ dotázal se Musk během konferenčního hovoru. „Jediné, co jsme uskutečnili, byl půlhodinový online přenos a několik tweetů, které přišly po odhalení této novinky. Proč? Jednoduše jsme nechtěli, aby se lidé až příliš moc odvraceli od našich aktuálních produktů.“

Podle Matthewa DeBorda, experta na dopravu a automobilový průmysl, který externě píše pro server Business Insider, je toto již osvědčená strategie. Pozorovat „antiprodejní“ praktiky bylo možné například u Modelu X, který byl představen minulý rok. Sám Musk potvrdil, že zákazníci, kteří se zajímali o nové SUV, se nakonec rozhodli pro starší elektromobil, a to Model S. Stalo se tak i přesto, že se Model X ve své luxusní verzi prodá za více jak 100 tisíc dolarů, zatímco „obyčejná“ verze Modelu S se v průměru prodává za tu samou cenu.

Tesla si zakládá na přímém prodeji zákazníků, aniž by byla nucena využívat „běžné“ dealery aut. Zákazníci tak mají možnost buďto s novým vozem rovnou odjet, nebo si ho objednat a počkat si, až bude vypuštěn na trh. Co tedy z Musku dělá toho nejlepšího prodejce aut v historii? Podle DeBorda je to fakt, že dokáže klienty přesvědčit, aby si místo Modelu X za 35 tisíc dolarů koupili například Model S za 70 tisíc.

„Možná je to trik, který ve Hvězdných válkách používají rytíři Jedi,“ píše DeBord. „Chcete Chevrolet? Nechcete Chevrolet, ale Cadillac. V případě Muska se spíše jedná o přesun mezi jednotlivými modely: „Tohle není ta Tesla, kterou hledáte…. „ A přesně to je věc, kterou musí prodejce aut ovládat.“

Velké odhalení. Elektromobily Tesla budou zcela autonomní

Napsat autorovi RSS

Absolvent Vysoké školy ekonomické, Národohospodářské fakulty. Dříve studoval na Gymnáziu Voděradská. Když se rozhodoval o zaměstnání, Roklen pro něho byla jasná volba. Mezi jeho záliby patří ekonomie, finanční trhy, rybaření a vaření.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.