Nová „Anti-Tesla“ přijede z Japonska

Víte,  který vůz na elektrický pohon je na světě nejprodávanější? Je jím Nissan Leaf. A nyní přichází na trh druhá generace, se kterou chce japonská automobilka dobýt masový trh. Sází přitom na dosud neobvyklou strategii.

Masový trh automobilů na elektřinu se může těšit na další přírůstek. Po GM a Tesle přichází také vylepšený Nissan, který nedávno představil japonský výrobce. V rámci velké světelné show na jeviště přijela druhá generace elektrického vozu Nissan Leaf po promítnuté vozovce a samostatně zaparkovala.

 

Vypadá určitě elegantněji než první model, který byl prvním elektrickým masově vyráběným vozem na světě. První Leaf byl v Japonsku při zkušebních jízdách některými prý dokonce označen jako „ošklivá žába“. A přesto se ho od roku 2010 prodalo již více než 300 tisíc kusů. To je sice méně, než se tehdy doufalo, ale více, než co se podařilo kterékoli jiné automobilce.

A nová verze by měla podle šéfa Nissanu přinést průlom. „Zatímco nynější Leaf byl průkopník, nový Leaf má potenciál stát se klíčovým produktem firmy.“ řekl podle německého serveru Handelsblatt šéf této japonské automobilky Hitoshi Saikawa.

Na rozdíl od Tesly se Nissan totiž vrhl rovnou na masový trh. Baterie je s 40 kWh u nového modelu sice menší než u rivala Chevy Bolt od GM a Modelu 3 od Tesly. Na jedno nabití má ujet vzdálenost 378 kilometrů, což je sice zhruba dvojnásobek než u prvního modelu Leaf, ale stále je to méně než u obou konkurentů. A v Evropě by byla tato hodnota ještě o něco nižší.

Zažít Teslu! Co všechno dovede? Máme video!

Větší model s baterií s kapacitou 60 kWh by měl podle Saikawy následovat v roce 2018. Tím by dojezdová vzdálenost na jedno nabití vzrostla na více než 480 km, uvedl podle serveru vysoce postavený manažer firmy.

Relativně nízká kapacita baterie je však vykompenzována značně konkurenční cenovou nabídkou – cena má při uvedení na trh v Japonsku 2. října začínat už na 3,2 mil. jenech, tj. 25 tisíc eur (cca 653 tisíc Kč).

Zda se Nissanu sázka na nízkou cenu oproti ostatním konkurentům na úkor velikosti baterie vyplatí, se teprve ukáže. Marketing firmy se přitom nezaměřuje ani tak na elektromotor, díky jehož téměř 110 kW/150 koňských sil by se mohl vůz v městském provozu pohybovat docela svižnou rychlostí, ale místo toho zdůrazňuje koncept „inteligentní mobility.“

Jedním z aspektů tohoto konceptu je jízdní asistent Pro Pilot, který dokáže řídit vůz samostatně na dálnici v jednom jízdním pruhu. K tomu má navíc ještě vylepšené automatické parkování a především možnost řízení jedním pedálem, kterým řidič může jak zrychlovat, tak i brzdit.

Saikawa věří, že zaměření se na masový trh a nástup s menší baterií je správnou strategií. Všichni budou mluvit jen o kapacitě baterie a dojezdové vzdálenosti. „Ale tyto faktory nebudou v konkurenci rozhodující,“ říká šéf Nissanu. Podle něj jde o to, že atraktivní musí být vůz jako celek.

Newsletter