LinkedIn, aneb co stálo za masivním propadem?


11:20 • 27. února 2016

Tagy: LinkedIn, americké akcie, Akcie

Začátkem letošního roku oznámila americká profesní sociální síť LinkedIn ​své výsledky za 4. kvartál a za celý fiskální rok 2015. I přes 34% meziroční nárůst tržeb ve 4. kvartálu poslali investoři cenu akcie LinkedIn o 45 % níže (viz graf č.1). Příčinou výprodejů byl slabý výhled na rok 2016. Jak si akcie stojí nyní?

Klesající tržby v příštím roce

LinkedIn zažil období rostoucích tržeb od roku 2009 (viz graf č.2). Pokud se odhady společnosti potvrdí a tržby za letošní 1. čtvrtletí budou nižší než předchozí kvartál, stane se tak podruhé od roku 2009. Tržby by podle odhadů měly v současném čtvrtletí být o necelých pět procent nižší.

Struktura tržeb společnosti

LinkedIn disponuje třemi monetizačními kanály – Talent Solution (Hledání talentů), marketing a reklama a předplatné za prémiovou verzi účtu. Struktura tržeb prošla od začátku roku 2009 značnou proměnou.

V 1. čtvrtletí 2009 byly tržby tvořeny především předplatným za prémiový účet a to z necelých 47 %. Za 27 % tržeb se zasloužil segment Talent Solution a zbylých 26 % tvořil marketing (viz graf č.3).

Jak ukazuje následující graf, na konci roku 2015 bylo 62 % celkových tržeb tvořeno segmentem Talent Solution. 21 % tvořil marketing a o zbylých 17 % se zasloužilo prémiové předplatné.

Tržby ze všech segmentů ve 4. kvartále rostly čtvrtletně i meziročně. Nejvyšší mezikvartální růst vykázal segment marketingu, který rostl o více než 30 %.

LinkedIn se blíží k čistému zisku

LinkedIn vykázal čistý zisk naposledy ve 4. čtvrtletí roku 2014. V roce 2015 zaznamenal rekordní ztráty, když ve druhém čtvrtletí vytvořil ztrátu v hodnotě 68 mil. dolarů (viz graf č.4).

Důvodem však byla akvizice společnosti Lynda.com. Jde o online vzdělávací server, který nabízí tisíce video kurzů kreativity (focení, design, video, atd.) a byznys dovedností.

Jeff Weiner, generální ředitel společnosti LinkedIn, řekl, že se jedná o investici, jež by mohla pomoci přetransformovat platformu LinkedIn. Od převzetí serveru Lynda.com LinkedIn postupně čistou ztrátu snižuje.

Na bázi Non-GAAP (výsledky reportované podle principů společnosti a ne podle General Accepted Accounting Principles) reportovala společnost čistý zisk 126 mil. amerických dolarů a za celý rok 2015 zisk 373 mil. dolarů.

LinkedIn disponuje konkurenční výhodou

Pokles růstu uživatelů sociální sítě LinkedIn (viz graf č.5). se zastavil na hranici čtyř procent a v posledních pěti kvartálech roste stabilním tempem. Jelikož se jedná o profesní sociální síť, LinkedIn má výhodu oproti ostatním sítím, jejichž uživatelská základna stagnuje či klesá z důvodu velké konkurence v podání technologického giganta – Facebook.

Firmy využívají Facebook k marketingu svých produktů a služeb, ale ne k hledání potenciálních zaměstnanců. A hledání talentů je logicky nejvýnosnější segmentem společnosti LinkedIn.

Výhled do budoucna

Poté, co se cena akcií propadla, pronesl šéf společnosti LinkedIn JeffWeiner povzbuzující projev ke svým zaměstnancům.

Řekl, že zůstávají stejnou společností, jakou byly před oznámením výsledkům, že on zůstává stejným CEO a jeho zaměstnanci stejnými zaměstnanci jako byli den před oznámením výsledků. Dále zdůraznil, že společnost se nijak nezměnila, stejně tak její mise, vize či schopnost přetvářet příležitosti v profit.

Velká většina analytiků dotázaných agenturou Thomson doporučuje akcii k nákupu, malý počet pouze držet a žádný z nich nevidí důvod k prodeji akcie. Cílovou cenu akcie vidí na hodnotě kolem 180 dolarů. Důvodem jejich optimismu jsou odhady na 2. kvartál roku 2016, kdy predikují opět rostoucí tržby.

Zdroj dat: investors.linkedin.com

Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry. Autory textu jsou Sven Subotič a David Lojkásek.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Fin a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

RSS

Sven Subotič je absolventem University of New York, obor Business Administration / International Finance a Vysoké Školy Ekonomické v Praze, obor Mezinárodní obchod. Během studia absolvoval internship ve firmě Ernst & Young v oddělení auditu. Poté nastoupil do investiční společnosti Wood & Co., kde působil v oddělení Equity Sales. Tam měl převážně na starost korporátní klientelu, mezi jinými například Aegon či Morgan Stanley.
 



Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.