České rodinné firmy prosperují, oproti Západu jsme ale ve skluzu


10:14 • 8. listopadu 2017

Tagy: ČR, podnikání, Saxo Bank

Rodinné firmy zažívají v Česku příznivé časy. Tomuto pozitivnímu trendu přispívá dlouhodobý ekonomický růst a stabilní vývoj české koruny po ukončení intervenčního režimu ČNB. Problémy, s kterými se v současnosti potýkají, jsou tak spíše strategického a společenského rázu. České rodinné firmy řeší, jak se v budoucnu rozvíjet a jak být společensky prospěšné a odpovědné. Pozitivní ekonomické podmínky však nahrávají i výhodnému prodeji.

Statisticky zažíváme z ekonomického hlediska velmi příznivé období. Rodinné firmy tvořící v Česku 40 % HDP jsou zdravým jádrem naší ekonomiky. V celoevropském měřítku o to více, neboť produkují dokonce 80 % HDP. A jejich výsledky se nejen v Česku rok od roku dále zlepšují. Stále více z nich se proto ve větší míře věnuje pomoci svému okolí a nezištně podporují společensky odpovědné aktivity či investují do podpory sociálních projektů.

Polovina rodinných firem věří v cílené investice do sociálních projektů

Ve světě je podobný model velmi rozšířený. Podle výzkumu zpravodajské agentury Bloomberg celých 47 % rodinných firem věří, že cílené investice jsou daleko vhodnější využití volného kapitálu k sociální pomoci než finanční dary charitativním organizacím. Celkově z průzkumu Bloomberg vyplynulo, že se rodinné firmy ve světě a postupně i u nás stále více odklání od materiálních hodnot. Vzhledem ke svému finančnímu zajištění proto intenzivněji dbají na dobrou pověst firmy a zaměstnanecké benefity.

V Česku probíhá první generační obměna až dnes

V současnosti v českých rodinných firmách pomalu přichází generační obměna. Oproti západnímu světu, kde má podnikání nepřetržitou dlouholetou tradici a kde se vyměnilo již 4-5 generací, máme ale trochu skluz. Vzhledem k násilnému přerušení soukromého podnikání ve druhé polovině 20. století tak u nás dochází k první generační výměně v rodinných firmách až v posledních letech.

Raději dobře prodat než špatně předat

Z dostupných údajů cílí okolo 70 % majitelů rodinných firem na předání řízení svým potomkům nebo v rámci rodiny. Těm šťastnějším se to skutečně podaří. Ostatní buď nemají komu firmu předat, anebo mají jejich potomci odlišné zájmy a představy o budoucnosti. Jiní na to prostě jen nemají předpoklady. Ve světě je tak poměrně běžné, že jsou v rodinných firmách využívány služby vrcholových manažerů stojících mimo rodinu. Češi jsou však k tomuto modelu stále poměrně skeptičtí.

Alternativní možností je rodinnou firmu prodat, což je pro řadu majitelů citlivé téma. Já v této věci zastávám názor, že raději firmu dobře prodat než špatně předat. Jaká je pravděpodobnost, že se Vám v rodině narodí geniální CEO? Víme, že head hunteři pro nás vyhledávají v tisících životopisů a přesto všechno se ne vždy papírový šampion skutečně osvědčí. Pokud majitel prodá firmu v dobré kondici a ve správný čas (ideální kombinací jsou konjuktura, nadbytek hotovosti a nedostatek investičních příležitostí), utržené prostředky může rozdělit mezi členy rodiny a zbylou část efektivně zhodnotit. Současná konjunkturální nálada v Evropě navíc prodeji za dobrou cenu mimořádně nahrává.

RSS

ředitel Saxo Bank pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.