Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

Tesla v mnohem větší ztrátě, než se čekalo. Musk stále optimistou

Nejznámější výrobce elektromobilů – Tesla – reportoval za třetí čtvrtletí ztrátu, která byla mnohem větší, než čekali analytici z Wall Street. Negativně na akcii, která se po výsledcích ponořila do ztráty, pak zapůsobila i revize odhadovaného vývoje produkce nejnovějšího Modelu 3.

Upravená ztráta na akcii Tesly dosáhla za 3Q 2017 2,92 dolarů, přičemž očekávání agentury Reuters bylo nastaveno na 2,29 dolarů. Celkové příjmy pak dosáhly 2,98 miliardy dolarů oproti 2,95 miliardám, které čekali analytici – v tomto případě tak byly odhady, byť jen těsně, překonány.

Zajímavou informací bylo dosažení dodávek všech elektromobilů Tesla za třetí čtvrtletí o velikosti 250 tisíc. Podle slov reportu výsledků jde v tomto případě o významný milník. Z hlediska čistých objednávek Modelu S a Modelu X pak prý automobilka registruje jejich rekordní nárůst.

„Na základě nedávného zrychlení růstu objednávek očekáváme u Modelu S a Modelu X dosažení dodávek o velikosti zhruba sto tisíc za rok 2017, což je zvýšení o 30 % ve srovnání s rokem 2016,“ přepisuje server Market Watch slova reportu. „Nehledě na to však ve čtvrtém čtvrtletí plánujeme ve srovnání s tím třetím omezit výrobu obou modelů, a to z důvodu přesunu pracovní síly k výrobě Modelu 3,“ pokračuje text.

Co se týče Modelu 3, firma by měla být schopna vyrobit 5 tisíc vozů za týden ke konci prvního kvartálu 2018 – jde tedy o revizi původního odhadu, který pracoval s dosažením tohoto objemu výroby do konce roku 2017. Do konce roku 2018 by se pak toto číslo mělo dle původních plánů zvýšit na 10 tisíc.

Jedním z důvodů posunutí cíle (a dosažení ztráty) jsou problémy spojené s výrobou baterií pro Model 3, který prý probíhá v čtyřech zónách, a to i mimo továrnu Gigafactory 1. V uplynulém čtvrtletí se prý objevil problém s jedním z dodavatelů, na který se však přišlo až pozdě. V návaznosti na to byla Tesla nucena přistoupit ke změnám, a to včetně celkového redesignu výrobního procesu (přepsání softwaru). Firma bude sice podle dostupných informací schopna získat část peněz, které zaplatila problémovému dodavateli, nebude to však stačit na pokrytí ztrát s tím spojených.

Pravdou je, že podle šéfa Tesly Elona Muska však stále nejde o nikterak výrazné posunutí, jelikož samotný Model 3 je projekt založený na 10letém programu. „Jedná se o relativně malý posun, jelikož Model 3 je součástí 10letého výrobního programu. Mluvíme tedy o několika měsících v rámci deseti let,“ upozornil Musk během conference callu.

„Věříme, že jsme dostatečně kapitalizovaní na to, abychom udrželi revidované tempo výroby Modelu 3 na 5 tisíc kusů za týden,“ stojí v reportu. „Po dosažení této úrovně produkce očekáváme, že budeme schopni generovat významné cash flow z našich provozních aktivit,“ tvrdí zpráva.

Původní představa dosažení výroby 10 tisíc vozů Modelu 3 do konce roku 2018, je pak v aktuálním reportu celkem zamlžená.

„Vzhledem k načasování produkce 10 tisíc vozů za týden, naším záměrem je zapojit dodatečnou kapacitu poté, co dosáhneme týdenní výroby o velikosti 5 tisíc kusů. To nám umožní ještě více zlepšit další generaci automatizace, stejně tak to významně podpoří i zefektivnění našich kapitálových výdajů.“ Tedy, žádná zmínka o konkrétním termínu. Podle samotného Muska je prý potřeba nejprve dosáhnout oněch 5 tisíc vozů za týden a až poté je možné hovořit o načasování dalšího cíle.

Celkově pak Tesla podle zprávy nadále registruje silnou poptávku po Modelu 3. „Poptávka po Modelu 3 nebude na dlouhou dobu žádným omezením. Světové čisté objednávky tohoto elektromobilu během třetího čtvrtletí naopak výrazně rostly.“

Co se týče zmiňovaných kapitálových výdajů, Tesla plánuje ve 4Q 2017 použít zhruba jednu miliardu dolarů. Ta by měla pramenit z celkového objemu hotovosti, který na začátku čtvrtého čtvrtletí činil 3,5 miliardy dolarů (zvýšení z 3 miliard dolarů z předchozího kvartálu, například díky emisi dluhu v hodnotě 1,8 miliardy). Výdaje mají být použity na produkci Modelu 3, stejně tak na továrnu Gigafactory 1 a na další expanzi prodejen, servisních center, dodávkových hubů a nabíjecí sítě.

Celkově Tesla za třetí kvartál použila hotovost v objemu 1,42 miliardy dolarů, čímž předčila předchozí kvartál, kdy to samé číslo dosahovalo 1,16 miliardy. Z grafu níže je tedy patrné, že firma celkem znatelně navyšuje objem použité hotovosti.

Významný posun byl pozorován v segmentu prodejů ojetých vozů, kde bylo vůbec poprvé dosaženo příjmů o velikosti více než 300 milionů dolarů. „Oblast služeb a ostatních příjmů se zvýšila převážně díky silnému růstu prodejů ojetých vozů. Očekáváme, že tento růst bude pokračovat i ve čtvrtém čtvrtletí.“

I přesto však segment služeb a ostatních příjmů ve výsledku dosáhl hrubé ztráty o velikosti 63 milionů dolarů, za čím prý stojí především expanze servisní sítě. Tato ztráta by se prý měla postupně snižovat během dalších kvartálů.

Klíčovou oblastí u automobilek jsou marže. V případě Tesly je však jejich vývoj zatím spíše nevyhovující – u Modelu 3 aktuálně činí „pouze“ 15 %.

„Očekáváme, že hrubá marže Modelu 3 dosáhne breakevenu na konci čtvrtého čtvrtletí díky lepšímu využití kapacit. Během roku 2018 by se pak měla postupně dostat až na náš cíl o velikosti 25 %, a to i přes některé překážky, které krátkodobě zvyšují náklady.“

Celkově byl report Tesly za třetí kvartál vyhodnocen jako negativní. Akcie tak v aftermarketu padají o zhruba 4,9 %.

Newsletter