Ohnisko boomu elektromobilů? Díky tomu je brzy budete řídit i vy

Příchod takzvané 4. průmyslové revoluce bezesporu přinese celou řadu změn, a to nejen na trhu práce, ale i v oblasti technologií, které inovaci průmyslu umožní. Mezi klíčové technologické činitele budou jistě patřit i baterie, které ovlivňují například nadějný segment elektromobilů.

Podle statistik Světového ekonomického fóra čítal v roce 2015 globální bateriový trh přibližně 65 miliard dolarů. Od roku 2010 největší tržní nárůst zaznamenaly nabíjecí baterie, jejichž poptávka doposud rostla zhruba desetiprocentním ročním tempem. Během následujících let se pak očekává růst tohoto segmentu až na 77 miliard dolarů, tedy na dvojnásobek současné hodnoty.

Produkční náklady baterií vytrvale klesají

Jedním z dalších trendů v bateriovém odvětví jsou vytrvale klesající produkční náklady. Podle studie společnosti McKinsey & Company publikované začátkem tohoto roku klesly produkční náklady baterií užívané při výrobě elektrických vozidel v posledních šesti letech téměř o 80 procent. To výrazně snížilo i produkční náklady elektromobilů a jejich tržní ceny, což v konečném důsledku akcelerovalo i jejich prodeje. Vzhledem k vysoce konkurenčnímu prostředí elektrických automobilů lze očekávat, že tlak na snižování nákladů bude i nadále pokračovat.

Továrna Tesly v ČR? Evropská Gigafactory severně od Prahy

Moorův zákon v bateriovém odvětví?

Jak rychle budou produkční náklady baterií klesat? Odpověď na tuto otázku nabízí nedávná studie profesora Daniela Kammena z UC Berkley publikovaná v magazínu Nature Energy. Na základě aktualizovaných modelů její autoři predikují, že budoucí poklesy nákladů naberou ještě mnohem rychlejší tempo, než předpovídaly dřívější studie. Dočkáme se tedy podobného konceptu jako je Moorův zákon i v bateriovém odvětví? Zde si budeme na odpověď muset počkat, avšak nic není nemožné.

Inovace na obzoru

Jako v každé jiné oblasti lidské činnosti, tak i v bateriovém odvětví je naprosto esenciálním prvkem k dlouhodobému úspěchu inovace. Stanfordští vědci Zhenan Bao, Yi Cui a William Chueh nedávno světu představili návrh sodíkových baterií, jejichž výrobní náklady oproti klasickým lithium-iontových bateriím jsou pětinové při zachování stejné kapacity. Jestli se tento typ baterií uchytí na trhu lze nyní jen stěží předvídat, ale jedno je jasné – levnější a efektivnější baterie jsou na cestě.

Newsletter