Jakou reputaci má „Made in Czech Republic“ v zahraničí?

Značka Made in Germany má podle světové populace největší důvěru za všech zemí výroby. V patách jsou Němcům už jen Švýcaři, zjistil celosvětový průzkum firmy Statista. Jak jsme na tom my a s jakým exportním produktem mají zahraniční spotřebitelé Česko spojené?

Takzvaný made-in-country index roku 2017 zařadil Českou republiku do spodní třetiny zemí, kterou zveřejnil server Visual Capitalist. Skóre našeho indexu, kde hodnotu 100 měl vítěz Německo, bylo 43 bodů. Česko se tak zařadilo po bok zemí jako Tchajwan, Brazílie nebo Rusko. V globálním výzkumu bylo zapojeno více než 43 tisíc lidí z 52 zemí, přičemž na každou zemi bylo dotazováno minimálně 2500 respondentů. Průzkum byl založen na dotazníkovém šetření a probíhal v prosinci minulého roku a v lednu toho letošního.

Hays: Vzdělaní migranti pomáhají snižovat nedostatek pracovních sil

A s čím si zahraniční spotřebitelé české výrobky nejvíce spojují? Nejvyváženějším domácím produktem jsou automobily. Značka Škoda je známá hlavně v Evropě a Asii, nedávno však její zástupci naznačili i vstup na americký trh. Vítězné Německo je přirozeně spojováno také s automobily, které jsou především ve Spojených státech vnímány jako nepřekonatelné. Druhé Švýcarsko je pak spojováno především se zlatem (důvěra v jejich produkty je podle indexu jen o 2 body nižší než u Německa).

Na dalších místech se umístily výrobky pocházející z Velké Británie, Švédska a kumulovaně z Evropské unie. Elitní sedmičku pak uzavírají výrobky z Kanady a Itálie. U druhé země z posledně jmenovaných Vás pak může zaskočit, že nejvíce exportovanou komoditou není jídlo, ale farmaceutické výrobky, které pocházejí zejména z firem na severu Itálie.

Kdo je a kdo není připraven na exit ECB?

Mírným zklamáním může být index pro Američany, kteří se umístili až za sousední Kanadou. Celkově na místě desátém. „Spojené státy se za posledních 12 měsíců mohly ve vnímání zahraničních spotřebitelů posunout. Není nemožné, že zde může působit i efekt Donalda Trumpa. Nový prezident se bude muset prokázat i opravdovými činy, nejen sliby,“ uvedl vedoucí průzkumu Nicolas Loose po zveřejnění průzkumu pro server handelsblatt.com.

V rámci celého šetření pak byli američtí respondenti dotázáni, v jakém oboru si myslí, že je jejich země silná. Suverénním vítězem této otázky bylo oblečení, které, jak Američané věří, dosahuje vysoké úrovně kvality. Následující kategorie už mají důvěru nižší. Na druhé příčce se umístila drogérie a na třetím domácí spotřebiče. Zajímavostí je, že americký oděvní průmysl zaměstnával v roce 2016 pouze 131 300 lidí a vyvezl zboží za 5,6 miliardy dolarů.

 

Courtesy of: Visual Capitalist

Newsletter