Jak porazit Apple a Spotify? Francouzi jdou na burzu

Jednou z oblastí sektoru technologií, které jsou v současnosti velmi atraktivní a nabízejí ještě dost velký prostor pro rozvoj, je streaming hudby. Trhu dominuje švédská Spotify, nesmí samozřejmě chybět Apple se svou v červnu představenou platformou Apple Music, a rojí se noví zástupci ochotní svádět tvrdý boj o uživatele. Jedním z nich je francouzská platforma Deezer. Ta si chce pro další finance na rozvoj dojít na burzu.

Deezer zažádala o povolení k provedení IPO, tedy vstup na veřejně obchodovaný trh. Nově vydané akcie by se měly začít obchodovat na pařížské burze ke konci letošního roku. Konkrétní čísla firma neprozradila, podle zdrojů Bloombergu by ale transakce mohla ocenit společnost na zhruba miliardu eur (tj. 1,1 miliardy dolarů). Současní akcionáři, mezi něž se řadí Access Industries, Idinvest Partners či zakladatel firmy Daniel Marhely, si své současné podíly ponechají, oznámil výkonný ředitel Deezer Hans-Holger Albrecht.

Služba Deezer, založena v roce 2007, měla ke konci června přes 6 milionů registrovaných uživatelů. Největším rivalem je Spotify s 20 miliony platících uživatelů, jehož hodnota je podle posledního kola financování (letos v červnu) 8,5 miliardy dolarů. Spotify je v rukou více než dvacítky privátních investorů, mezi nimiž jsou např. Coca-Cola, Fidelity či Goldman Sachs. Spotify tvrdí, že její platforma registruje každé tři sekundy nového uživatele. Konkurence na trhu zesílila i červnovým uvedením služby Apple Music, která byla v rámci aktualizace softwaru instalována do téměř miliardy iPhonů. Jak Spotify tak Apple Music mají ve svém „archivu“ desítky milionů písní a Deezer jim v tomto ohledu zdatně konkuruje.

Spotify za 8,5 miliardy dolarů. Bude to na Apple Music stačit?

Deezer oznámil, že finance získané vstupem na burzu hodlá investovat do rozšíření prodejní sítě a expanze na další trhy, včetně tzv. emerging markets. „Jsme pouze na začátku silné rozvoje,“ slibuje šéf firmy. Deezer se dosud držel především v Evropě (plus pronikl na africký trh), přímé konkurenci Spotify v USA se dlouho vyhýbal a na americký trh vstoupil zhruba před rokem, skrze partnerství s dalšími firmami.

Tržby společnosti v prvním pololetí 2015 vyskočily o 41 procent na 93,2 milionu eur, dominuje jim domácí francouzský trh, dále zbytek Evropy a Latinská Amerika. Deezer se zatím nedostal do černých čísel – ztrátu snížil meziročně o téměř 4 mil. eur na necelých 9 mil. eur. Ke konci června měla platforma 3,8 milionu platících uživatelů, průměrný výnos na zákazníka činil 5,5 eura měsíčně. Konkurenti Spotify a Apple mají nastaven měsíční poplatek na 10 eur. 

Mocná žena pop music mění politiku Applu

Newsletter