Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

Roboti míří do bank. Hrozba, nebo příležitost?

Vezmou nám roboti práci? Rozvoj moderní technologie ohrožuje pracovní místa v řadě oborů. Podle některých předpovědí by se v následujících pěti až deseti letech mohla technologická smršť přehnat i přes bankovní sektor a způsobit zde opravdu značné „ztráty“.

„Software is eating the world,“ řečeno slavnými slovy amerického podnikatele, investora, softwarového inženýra a multimilionáře Marca Andreessena. Jaké změny společnost v blízké budoucnosti čekají, se v řadě oborů rýsuje již dnes. Software hledá na rentgenových snímcích nádory, do ulic vyráží samořiditelné vozy, počítače sestavují investiční portfolia a ověřují hypotéky.

Skeptický spotřebitel: Proč lidé odmítají samořídící auta?

Kdo ještě věří tomu, že práce v kanceláři je bezpečnější než v montážní hale, ten se mýlí. Židle se kývou v řadě oborů, banky nevyjímaje. Oxfordští ekonomové Carl Benedikt Frey a Michael Osborne ve své studii odhadují, že v následujících dvaceti letech bude každý druhý americký pracovník nahraditelný. Nadbytečných prý má být přitom devět z deseti zaměstnanců v kancelářských profesích.

Jak zařídit, aby roboti vytvořili práci pro celou planetu?

K výrazným změnám by však mohlo dojít již v horizontu několika málo let.  Bývalý CEO společnosti Citigroup Vikram Pandit, který byl v čele banky během finanční krize 2007-2012, v rozhovoru pro Bloomberg TV řekl, že rozvoj umělé inteligence a robotizace by mohl v následujících pěti letech snížit počet pracovníků potřebných v bankovnictví o 30 %. To by podle serveru Fortune představovalo ztrátu 770 tisíc pracovních míst v USA a téměř milion v Evropě.

Podle agentury Bloomberg Panditova předpověď odpovídá vlastním odhadům Citigroup. Ta však na rozdíl od Pandita počítá s horizontem deseti let.

Vývoj, kterým se ubírá umělá inteligence a robotizace, povede ke zjednodušení procesů, jehož důsledkem bude podle Pandita zásadní proměna back office. Automatizace určitých procesů se v určitých oblastech již stává realitou a pro velké banky je tento směr čím dál atraktivnější, neboť zjišťují, že mohou technologie využít jako efektivní prostředek snižování nákladů.

Co trápí světové firmy? Neschopnost držet krok s technologiemi

Velké změny předpovídá i CEO Deutsche Bank, John Cryan. Podle něj je sice „velmi těžké odhadnout,“ kolik pracovních míst zanikne, očekává prý však, že automatizace postihne „v následujících pěti až deseti letech mnoho lidí,“ cituje jej CNBC.

Také podle něj bankovní sektor čeká automatizace mnoha úkonů, které v současné době vykonávají zaměstnanci. „Nebylo by správné neříct, že tomu tak je. A není to specifikum naší banky, ve skutečnosti jde o záležitost celého sektoru,“ podotkl Cryan. V současné době podle něj řada úloh ve finanční oblasti zaměstnává lidi, kteří pracují jako roboti, a proto budou snadno roboty nahrazeni. A jeho zaměstnanci to prý již vědí.

Všechno zlé však podle něj může být i pro něco dobré. „Příležitostí, kterou stále interně řešíme, je zvyšovat kvalifikaci zaměstnanců a činit jejich práci více uspokojující,“ vysvětluje Cryan. „Lidé, kteří jen mechanicky přesouvají dokumenty a čísla, nemají práci, která by je zrovna naplňovala. Výhled na kariérní růst tam není tak atraktivní, jako by byl v případě, že bychom byli schopni velkou část produkce automatizovat. Pak bychom mohli do dané práce přidat trochu myšlení a kreativity,“ dodává.

Jednou z možností, jak změnit charakter práce bankéře, je podle Cryana posouvat lidi směrem k většímu využívání interpersonálních dovedností. Tedy k něčemu, co stroje jen tak brzy nezvládnou. „Musíme zvýšit počet lidí, kteří se setkávají s klienty, partnery a akcionáři, a snížit počet těch zaměřených interně, kteří produkují čísla a vypočítávají výsledky,“ cituje šéfa Deutsche Bank CNBC.

Digitalizace businessu? Zákazníci stále chtějí mluvit s člověkem

Vzhledem ke všem změnám, které se na obzoru rýsují, je však podle něj velmi těžké odhadnout, kolika pracovních míst se rušení dotkne. „Je těžké odhadnout, kam se trh posune,“ uvedl. „Ale v celém sektoru v následujících pěti až deseti letech půjde o mnoho lidí.“

Panika by však byla ještě předčasná – alespoň zatím. Jamie Dimo, CEO společnosti JPMorgan Chase, podle serveru Fortune předpovídá, že vzhledem k rostoucí potřebě pracovníků v technologiích na druhé straně řada nových pracovních míst zase vznikne. Zda budou schopny pojmout úbytek pracovních míst v bankovním sektoru, jak počtem, tak potřebnou kvalifikací a požadavky na specifické schopnosti, je však otázkou.

Musk a spol. volají po okamžitém zákazu robotů zabijáků

Newsletter