Seriál investičních nápadů: Znáte majitele Costa Coffee?

Na světě je zhruba 65 tisíc veřejně obchodovaných firem, ovšem pouze pár z nich je lídrem sektoru. Jak je poznat? O těch největších (AppleDaimlerExxon, atd.) píšou noviny každý druhý den. O těch menších píši já v Seriálu investičních nápadů. Nejen to, do jejich akcií vkládám své peníze s průměrným čistým zhodnocením 13,7% p.a. za posledních devět let. ​​​​​

Starbucks určitě znáte, jako zákazník i jako investor. Costa Coffee jste možná také navštívili jako zákazník, ale vsadil bych se, že nevíte, kdo ho vlastní a jak si stojí na burze. Právě o jeho majiteli pojednává dnešní investiční nápad.

Popis podnikání a historie

Whitbread (WTB) je britská společnost podnikající v pohostinství a hoteliérství. Dvě nejznámější značky z jejího portfolia jsou Premier Inn a Costa Coffee. Firma byla založena už v roce 1742 jako pivovar. V roce 1868 začala vyrábět lahvová piva a stala se celonárodní značkou. V roce 1974 otevřela svou první Beefeter restauraci, a o třináct let později první Travel Inn. V roce 1995 přišla akvizice Costa Coffee, která podnítila novou strategii začátku tisíciletí. Mnoho pivovarů a hospod bylo prodáno, a naopak firma posilovala v hoteliérství akvizicí Premier Lodge v roce 2004 (celé portfolio přejmenováno na Premier Inn v roce 2007). Další krátkodobé obchody zahrnovaly například franšízy Marriott, prodej 50% podílu v Pizza Hut UK, nebo prodej TGI Fridays. WTB loni vygenerovala 2,6 mld. GBP tržeb, má tržní kapitalizaci 6,9 mld. GBP a zaměstnává 45 tisíc lidí.

Analýza odvětví a konkurenční výhoda

Premier Inn segment má bezmála 700 hotelů s 60 tisíci pokojů napříč Británií. Více než polovina hotelů má rovněž WTB restauraci, což tvoří síťový efekt. Premier Inn se stará o zhruba 75% provozního zisku. Na základě dynamiky mezi obsazeností, tržbami na jednotku a růstem nabídky se zdá, že Británie je o několik let zpět v cyklu oproti USA (tam nyní zřejmě vrcholí obsazenost i ceny, jak je vidět například i na přetahované o Starwood Hotels). V Británii je obsazenost také poměrně vysoko, ale existuje ještě prostor pro růst cen. Premier Inn je nejrychleji rostoucím řetězcem v UK, plánuje přidávat kapacitu zhruba 7-8% tempem. Protože se soustředí na Londýn (50% budoucích nových kapacit), kde mají hotely o polovinu vyšší sazby než ve zbytku země, dá se navíc očekávat pozitivní dopad na marže. Ty jsou už dnes vysoké ve srovnání s konkurencí díky několika faktorům: vertikální provázanost (WTB vlastní značku i nemovitosti), 85% rezervací pochází přes domovské stránky (neztrácí marže na úkor agregátorů), stoupající zákaznická spokojenost (TripAdvisor).

Costa Coffee nyní tvoří zhruba čtvrtinu provozního zisku WTB. Jedná se o druhý největší čistě kavárenský řetězec na světě (za Starbucks). V Británii má vedoucí postavení se zhruba 35% podílem na trhu. Historické metriky posledních let jsou vynikající, 20% růst tržeb, 25-35% nárůsty provozního zisku a návratnost na investovaný kapitál přes 40% s tím, jak organicky roste. Růst by měl pokračovat i dál, pomaleji v UK, rychleji mezinárodně, kde je expanze teprve v začátcích a zdvojnásobení počtu míst je dosažitelné. Pro srovnání Starbucks má 8 násobně víc lokací (23 tisíc versus 3 tisíce). Oba profitují z trendu přechodu od pití čaje ke kávě. Costa od roku 2011 nezvyšovala ceny, a v tuto chvíli je zhruba o 10% levnější než Starbucks.

Proč existuje příležitost

Whitbread je málo známá mezi investorskou komunitou. Málokdo si je vědom toho, že vlastní dvě vedoucí značky v kavárenství a hoteliérství. Několik analytiků v poslední době snížilo hodnocení WTB kvůli dvěma následujícím faktorům: obavy o růst minimální mzdy ve Spojeném království a hrozba konkurence hoteliérům ze strany AirBNB. Britská vláda oznámila, že minimální mzda pro starší 25 let vzroste ze stávajících 670 liber na 900 do roku 2020 (7% CAGR). Ano, na byznys náročný na lidské zdroje to bude mít dopad, ale WTB by měla těžit z toho, že oproti jednotlivým hotelům či malým řetězcům může efektivněji investovat do automatizace určitých činností a tím získávat konkurenční výhodu v nákladové struktuře. AirBNB je bezesporu silný konkurent, ale přeci jen obstarává jiný segment trhu (nižší cena na úkor hygienických standardů a služeb).

Na konci minulého roku odešel původní CEO Andy Harrison. Nahradila ho Alison Brittain, která předtím působila v bankovnictví (Lloyds, Santander, Barclays). Alison se může snažit zvýraznit hodnotu firmy tím, že oddělí oba hlavní segmenty (spin-off) či využije větší provozní páku (momentálně zadlužení pouze 29% celkových aktiv). Oba tyto postupy jsou v investičním bankovnictví používané.

Valuace a rizika

WTB se nyní prodává na úrovni 16 násobku zisku 2015 (P/E), a patnácti násobku očekávaného zisku 2016. To je rozumná valuace na byznys s růstovým potenciálem a slušnou návratností na kapitál (celkový ROIC 15%). I relativně to dává smysl, srovnatelní hoteliéři se obchodují za více než 20 násobek zisků, a kavárenské řetězce nad 22 násobkem. Z toho pohledu vnímám WTB zhruba o 30%-40% podhodnocenou.

Rizika konkurence ze strany AirBNB a zvýšení minimální mzdy ve Spojeném království už byla adresována výše. Z dalších, management musí být schopen identifikovat nové lokace k pokračování expanze. Teroristické útoky v Británii by mohly utlumit rozvoj cestovního ruchu, potažmo hoteliérství. Problémy s kvalitou by mohly poškodit reputaci Costa Coffee (poslední případy zasažených řetězců: YumBrands, Chipotle Mexican Grill). Neschopnost zvyšovat ceny společně se Starbucks by mohla ukazovat na horší vyjednávací pozici na trhu, tuto dynamiku je nutné sledovat.

Shrnutí

Whitbread je britská společnost podnikající v pohostinství a hoteliérství. Do jejího portfolia patří britští lídři ve svých oborech Premier Inn a Costa Coffee. Oba segmenty rostou v počtu jednotek / lokací  a navíc mají – díky dobrým zákaznických preferencím – schopnost a prostor pro zvyšování cen. Kvůli přehnaným obavám ze zvýšení minimální mzdy ve Spojeném království a sílící konkurence ze strany AirBNB se WTB obchoduje na rozumných valuacích absolutně, i ve srovnání se zahraničními konkurenty. Díky zásahu nového vedení (korporátní akce, zvýšení provozní páky) či aktivismu ze strany akcionářů by měl 30-40% diskont postupně vymizet. 

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Fin a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter