Seriál investičních nápadů: Znáte majitele Costa Coffee?


08:45 • 20. března 2016

Tagy: Seriál investičních nápadů

Na světě je zhruba 65 tisíc veřejně obchodovaných firem, ovšem pouze pár z nich je lídrem sektoru. Jak je poznat? O těch největších (AppleDaimlerExxon, atd.) píšou noviny každý druhý den. O těch menších píši já v Seriálu investičních nápadů. Nejen to, do jejich akcií vkládám své peníze s průměrným čistým zhodnocením 13,7% p.a. za posledních devět let. ​​​​​

Starbucks určitě znáte, jako zákazník i jako investor. Costa Coffee jste možná také navštívili jako zákazník, ale vsadil bych se, že nevíte, kdo ho vlastní a jak si stojí na burze. Právě o jeho majiteli pojednává dnešní investiční nápad.

Popis podnikání a historie

Whitbread (WTB) je britská společnost podnikající v pohostinství a hoteliérství. Dvě nejznámější značky z jejího portfolia jsou Premier Inn a Costa Coffee. Firma byla založena už v roce 1742 jako pivovar. V roce 1868 začala vyrábět lahvová piva a stala se celonárodní značkou. V roce 1974 otevřela svou první Beefeter restauraci, a o třináct let později první Travel Inn. V roce 1995 přišla akvizice Costa Coffee, která podnítila novou strategii začátku tisíciletí. Mnoho pivovarů a hospod bylo prodáno, a naopak firma posilovala v hoteliérství akvizicí Premier Lodge v roce 2004 (celé portfolio přejmenováno na Premier Inn v roce 2007). Další krátkodobé obchody zahrnovaly například franšízy Marriott, prodej 50% podílu v Pizza Hut UK, nebo prodej TGI Fridays. WTB loni vygenerovala 2,6 mld. GBP tržeb, má tržní kapitalizaci 6,9 mld. GBP a zaměstnává 45 tisíc lidí.

Analýza odvětví a konkurenční výhoda

Premier Inn segment má bezmála 700 hotelů s 60 tisíci pokojů napříč Británií. Více než polovina hotelů má rovněž WTB restauraci, což tvoří síťový efekt. Premier Inn se stará o zhruba 75% provozního zisku. Na základě dynamiky mezi obsazeností, tržbami na jednotku a růstem nabídky se zdá, že Británie je o několik let zpět v cyklu oproti USA (tam nyní zřejmě vrcholí obsazenost i ceny, jak je vidět například i na přetahované o Starwood Hotels). V Británii je obsazenost také poměrně vysoko, ale existuje ještě prostor pro růst cen. Premier Inn je nejrychleji rostoucím řetězcem v UK, plánuje přidávat kapacitu zhruba 7-8% tempem. Protože se soustředí na Londýn (50% budoucích nových kapacit), kde mají hotely o polovinu vyšší sazby než ve zbytku země, dá se navíc očekávat pozitivní dopad na marže. Ty jsou už dnes vysoké ve srovnání s konkurencí díky několika faktorům: vertikální provázanost (WTB vlastní značku i nemovitosti), 85% rezervací pochází přes domovské stránky (neztrácí marže na úkor agregátorů), stoupající zákaznická spokojenost (TripAdvisor).

Costa Coffee nyní tvoří zhruba čtvrtinu provozního zisku WTB. Jedná se o druhý největší čistě kavárenský řetězec na světě (za Starbucks). V Británii má vedoucí postavení se zhruba 35% podílem na trhu. Historické metriky posledních let jsou vynikající, 20% růst tržeb, 25-35% nárůsty provozního zisku a návratnost na investovaný kapitál přes 40% s tím, jak organicky roste. Růst by měl pokračovat i dál, pomaleji v UK, rychleji mezinárodně, kde je expanze teprve v začátcích a zdvojnásobení počtu míst je dosažitelné. Pro srovnání Starbucks má 8 násobně víc lokací (23 tisíc versus 3 tisíce). Oba profitují z trendu přechodu od pití čaje ke kávě. Costa od roku 2011 nezvyšovala ceny, a v tuto chvíli je zhruba o 10% levnější než Starbucks.

Proč existuje příležitost

Whitbread je málo známá mezi investorskou komunitou. Málokdo si je vědom toho, že vlastní dvě vedoucí značky v kavárenství a hoteliérství. Několik analytiků v poslední době snížilo hodnocení WTB kvůli dvěma následujícím faktorům: obavy o růst minimální mzdy ve Spojeném království a hrozba konkurence hoteliérům ze strany AirBNB. Britská vláda oznámila, že minimální mzda pro starší 25 let vzroste ze stávajících 670 liber na 900 do roku 2020 (7% CAGR). Ano, na byznys náročný na lidské zdroje to bude mít dopad, ale WTB by měla těžit z toho, že oproti jednotlivým hotelům či malým řetězcům může efektivněji investovat do automatizace určitých činností a tím získávat konkurenční výhodu v nákladové struktuře. AirBNB je bezesporu silný konkurent, ale přeci jen obstarává jiný segment trhu (nižší cena na úkor hygienických standardů a služeb).

Na konci minulého roku odešel původní CEO Andy Harrison. Nahradila ho Alison Brittain, která předtím působila v bankovnictví (Lloyds, Santander, Barclays). Alison se může snažit zvýraznit hodnotu firmy tím, že oddělí oba hlavní segmenty (spin-off) či využije větší provozní páku (momentálně zadlužení pouze 29% celkových aktiv). Oba tyto postupy jsou v investičním bankovnictví používané.

Valuace a rizika

WTB se nyní prodává na úrovni 16 násobku zisku 2015 (P/E), a patnácti násobku očekávaného zisku 2016. To je rozumná valuace na byznys s růstovým potenciálem a slušnou návratností na kapitál (celkový ROIC 15%). I relativně to dává smysl, srovnatelní hoteliéři se obchodují za více než 20 násobek zisků, a kavárenské řetězce nad 22 násobkem. Z toho pohledu vnímám WTB zhruba o 30%-40% podhodnocenou.

Rizika konkurence ze strany AirBNB a zvýšení minimální mzdy ve Spojeném království už byla adresována výše. Z dalších, management musí být schopen identifikovat nové lokace k pokračování expanze. Teroristické útoky v Británii by mohly utlumit rozvoj cestovního ruchu, potažmo hoteliérství. Problémy s kvalitou by mohly poškodit reputaci Costa Coffee (poslední případy zasažených řetězců: YumBrands, Chipotle Mexican Grill). Neschopnost zvyšovat ceny společně se Starbucks by mohla ukazovat na horší vyjednávací pozici na trhu, tuto dynamiku je nutné sledovat.

Shrnutí

Whitbread je britská společnost podnikající v pohostinství a hoteliérství. Do jejího portfolia patří britští lídři ve svých oborech Premier Inn a Costa Coffee. Oba segmenty rostou v počtu jednotek / lokací  a navíc mají – díky dobrým zákaznických preferencím – schopnost a prostor pro zvyšování cen. Kvůli přehnaným obavám ze zvýšení minimální mzdy ve Spojeném království a sílící konkurence ze strany AirBNB se WTB obchoduje na rozumných valuacích absolutně, i ve srovnání se zahraničními konkurenty. Díky zásahu nového vedení (korporátní akce, zvýšení provozní páky) či aktivismu ze strany akcionářů by měl 30-40% diskont postupně vymizet. 

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Fin a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

RSS

Mikuláš Splítek pracuje v Erste Asset Management jako portfolio manažer fondu Stock Small Caps



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.