Na co budeme jezdit v budoucnosti? Vodík to nebude

Autobus přepravující pouhých sedm cestujících je palivově efektivnější a vypouští méně znečištění než průměrný vůz s jedním člověkem. Efektivita dopravy se sice každým rokem zvětšuje, ovšem podle serveru Market Watch studenti Technické univerzity v Nizozemí přišli na něco, co by ji mohlo posunout na úplně jinou úroveň.

Talentovaní holandští studenti sestrojili historicky první autobus, který je poháněn kyselinou mravenčí. Tato nejjednodušší karboxylová kyselina, která je složena z uhlíku, vodíku a kyslíku, má prý být dalším k životnímu prostředí šetrným palivem. Je mnohem levnější než paliva založená na vodíkovém principu a zároveň úplně stejně šetří přírodu. Množství oxidu uhličitého spotřebovaného při výrobě tohoto paliva je přitom stejné jako to později vypuštěné, tudíž nevznikají žádné přebytečné škodlivé plyny.

K autobusu je zezadu připojená 25 kilowattová stanice, která bude sloužit jako záloha elektrické energie s dojezdem téměř 300 kilometrů. Bus se pak v rámci propagace bude pohybovat po běžných autobusových trasách. Skupina studentů univerzity společně s tím navíc založila firmu s názvem Team FAST (zkratka Formic Acid Sustainable Transportation), jejímž cílem je přivést jejich palivo na trh a prezentovat ho jako neškodný zdroj udržitelné energie. 

Změna klimatu? Prý zdraží potraviny a poškodí turismus

A proč si vývojáři vybrali právě autobus? Jejich odpovědí je boom konkurenční elektřiny u osobních automobilů. Proto raději zvolili trh větších přepravních vozidel.

Kyselina mravenčí stojí v Nizozemí pouze 57 dolar centů za litr, a je tedy levnější než benzín. Jakmile se objem produkce zvýší, měla by se cena ještě stlačit dolů. Jaká je ale hlavní výhoda oproti vodíkovým palivům? Je to infrastruktura. Vodíkové palivo musí být převáženo v plynné podobě a na použití se musí zkapalnit, což je nutně spojeno s vyššími náklady. Kyselina mravenčí ale existuje v kapalné podobě a může být převážena podobně jako běžná paliva. Stejně je tomu i u čerpacích stanic, u kterých se náklad na přebudování z běžné na tu s kyselinou mravenčí dá stlačit na setinu toho, co by stála vodíková.

Tesla a spol.? Češi by se svezli rádi, jen ta cena…

Team FAST mezitím už pracuje na systému sbírání přebytečného CO2 produkovaného dobytkem a bio fermentací. Vedlejší produkty, tedy voda a oxid uhličitý, navíc mohou být použity v řetězci skleníkového systému, aby se celý proces stal ještě efektivnějším.

 

Newsletter