Přežijí elektromobily i bez dotací? Velká výzva nejen před Teslou


07:27 • 27. dubna 2017

Tagy: elektromobil, automoto, Tesla, Chevrolet

Auta na elektrický pohon jsou stále drahá. Pro některé spotřebitele o tolik dražší než benzínová či naftová, že se nad jejich koupí nikdy ani nezamyslí. Mohou elektromobily v nejbližší budoucnosti obstát na trhu bez dotací, které je dosud držely nad vodou? Odpověď přinesla studie agentury Bloomberg.

Jednoduchým příkladem lze ilustrovat, jak velký rozdíl je mezi oběma verzemi. Americký výrobce Chevrolet vyrábí elektromobily i benzínové modely. Elektrický automobil Chevrolet Bolt je se svým neelektrickým kolegou Cruze téměř shodný. Rozdíl je však v tom, že Bolt stojí 37,5 tisíc dolarů, kdežto Cruze „pouhých“ 17 tisíc. Ekologičtější verze možná bude lepší, ale ne zase o tolik, aby za ni spotřebitelé utratili o 20 tisíc více.

Deutsche Bank: Tesla se do 2030 bude prodávat jako BMW a Mercedes

Zajímavý příklad na trhu lze pozorovat v americkém státě Georgia, kde v roce 2013 úřady zavedly dotaci na ekologické vozy ve výši 5 tisíc dolarů. Podle serveru scienceline.org se mezi roky 2013 a 2014 zvýšily registrace elektromobilů z 1469 na 10482, tedy nárůst o více než 700 procent. Po přerušení této pobídky však registrace najednou razantně klesly.

Většina značek tehdy přišla v sektoru elektrických aut tohoto jižanského státu o tržby. Vyjma jedné. Tou byla Tesla. Důvodem je cenová a výkonnostní parita s konkurenty jejich modelů. To je současně i důvod, proč je Tesla Model S nejprodávanějším luxusním autem v Americe a ani další změny v legislativě tomu pravděpodobně nezabrání.

Bublina jménem Tesla: Jde o Ponziho schéma?

Aby však sektor elektromobilů prošel „zkouškou dospělosti“, bude se muset ukázat i v odvětví levnějších aut, kde se profilují lacinější výrobci, než je Tesla. Hlavní roli bude hrát cena baterie. U aut střední třídy zaujímá baterie téměř polovinu ceny celého vozidla. Sám o sobě je ale vůz levnější na výrobu, než je ten s klasickým pohonem. Dobrou zprávou je, že ceny baterií padají asi 20 procent ročně. Podle analýzy Bloomberg New Energy Finance spadne náklad na výrobu elektrického vozidla pod cenu benzínového okolo roku 2026.

Přestože každé automobilce po prodeji 200 tisíc elektromobilů ve Spojených státech vyprší federální pobídka na 7,5 tisíc dolarů za kus, jakmile se výroba dostane na více než 100 tisíc kusů ročně, náklady na ostatních části auta by měly klesat.

Pro většinu firem jako je Tesla, General Motors či Nissan se očekává vypršení dotace v příštím roce. Tehdy by měly automobilky dosáhnout prodeje 200 tisíc elektromobilů, přičemž rozhodně nelze čekat, že by Trumpova administrativa dotace jakkoliv rozšířila. Jak si s tím poradí? Uvidíme, každopádně nejzajímavější bude v tomto směru sledovat především Teslu, jejíž produkce chystaného Modelu 3 by měla v ten samý rok dosáhnout naplánovaného maxima.

Apple vstupuje do boje. Bude testovat autonomní vozy

RSS

Student navazujícího magisterského studia Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze. Jeho oborem je hospodářská správa a hospodářské a politické dějiny 20. století. Zajímá se o ekonomii, finanční trhy a politiku.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.