Americké výnosy si po včerejším růstu prochází korekcí. Dolar se obchoduje pod 1,0650 za euro. Koruna krátce oslabila nad 25,30 za euro. Aktuálně se obchoduje pod touto hranicí.

Havárie cen: Trh veteránů jako vzorový příklad prasklé bubliny

Tyto krásné stroje vždy patřily k těm k nejpříjemnějším třídám aktiv, o které se investoři jen prali. Avšak poslední dobou jako by to přestávalo platit. Sběratelské vozy v současné době zažívají tichý, avšak trvalý pokles. Co říká pomalá havárie cen klasických automobilů o budoucnosti ostatních tříd aktiv? Podle analytiků z Wolf Street jde o ukázkový příklad nafouknutí a následného splasknutí cenové bubliny.

Vývoj indexu cen sběratelských automobilů sleduje společnost Hagerty, která se specializuje na pojištění veteránů. Podle její květnové zprávy klesla hodnota indexu meziročně o 10 %. Od svého vrcholu v září 2015, kdy index dosahoval hodnoty 185,86 bodu se jeho hodnota snížila na 160,06, což je pokles o zhruba 14 %. Tento index je ovšem – na rozdíl od amerických akciových indexů – upraven o inflaci prostřednictvím indexu spotřebitelských cen. To znamená, že zobrazuje pouze reálné změny cen.

Sedm alternativních investic k „papírovým“ aktivům

Od propadu během finanční krize v letech 2008 až 2009 přitom ceny klasických automobilů výrazně rostly – do září 2015 se hodnota indexu zvýšila o 83 %. Úderem tohoto momentu se však trend obrátil a „cenová bublina“ tak začala splaskávat. Nyní je index na nejnižší úrovni od června 2014 a počet vlastníků veteránů, kteří si myslí, že cena jejich vozidla v budoucnu poroste, je stále nižší a nižší.

Wall Street je silně nadhodnocená. Čeká akciový býk na porážku?

Vývoj na trhu spotřebitelských automobilů se nijak neliší od toho, který bylo možné před, během a po poslední finanční krizi sledovat na trzích dalších aktiv, v současné době rostoucích do nebeských výšin. Jedná se přitom především o akcie.

Americký realitní trh se již růstu patrně ale také nasytil, jelikož podle posledních dat začíná prodej nemovitostí klesat ze svých maxim z pokrizové éry.

Trhy jednotlivých tříd aktiv se tak mohou nacházet v jiné fázi, avšak průběh nafouknutí a splasknutí cenové bubliny je všude stejný. Stejně jako před finanční krizí v letech 2008 až 2009, bláznivá doba levných peněz, kvantitativního uvolňování a přebytečné likvidity umožnila bezprecedentní nárůst cen napříč jednotlivými třídami aktiv. Vývoj na trhu sběratelských automobilů tak může být výstražným prstem zdviženým směrem k ostatním trhům, který značí, že doba „normalizace“ je už za dveřmi.

Newsletter