Havárie cen: Trh veteránů jako vzorový příklad prasklé bubliny


07:25 • 30. května 2017

Tagy: automoto, bublina, finanční krize, trh

Tyto krásné stroje vždy patřily k těm k nejpříjemnějším třídám aktiv, o které se investoři jen prali. Avšak poslední dobou jako by to přestávalo platit. Sběratelské vozy v současné době zažívají tichý, avšak trvalý pokles. Co říká pomalá havárie cen klasických automobilů o budoucnosti ostatních tříd aktiv? Podle analytiků z Wolf Street jde o ukázkový příklad nafouknutí a následného splasknutí cenové bubliny.

Vývoj indexu cen sběratelských automobilů sleduje společnost Hagerty, která se specializuje na pojištění veteránů. Podle její květnové zprávy klesla hodnota indexu meziročně o 10 %. Od svého vrcholu v září 2015, kdy index dosahoval hodnoty 185,86 bodu se jeho hodnota snížila na 160,06, což je pokles o zhruba 14 %. Tento index je ovšem – na rozdíl od amerických akciových indexů – upraven o inflaci prostřednictvím indexu spotřebitelských cen. To znamená, že zobrazuje pouze reálné změny cen.

Sedm alternativních investic k „papírovým“ aktivům

Od propadu během finanční krize v letech 2008 až 2009 přitom ceny klasických automobilů výrazně rostly – do září 2015 se hodnota indexu zvýšila o 83 %. Úderem tohoto momentu se však trend obrátil a „cenová bublina“ tak začala splaskávat. Nyní je index na nejnižší úrovni od června 2014 a počet vlastníků veteránů, kteří si myslí, že cena jejich vozidla v budoucnu poroste, je stále nižší a nižší.

Wall Street je silně nadhodnocená. Čeká akciový býk na porážku?

Vývoj na trhu spotřebitelských automobilů se nijak neliší od toho, který bylo možné před, během a po poslední finanční krizi sledovat na trzích dalších aktiv, v současné době rostoucích do nebeských výšin. Jedná se přitom především o akcie.

Americký realitní trh se již růstu patrně ale také nasytil, jelikož podle posledních dat začíná prodej nemovitostí klesat ze svých maxim z pokrizové éry.

Trhy jednotlivých tříd aktiv se tak mohou nacházet v jiné fázi, avšak průběh nafouknutí a splasknutí cenové bubliny je všude stejný. Stejně jako před finanční krizí v letech 2008 až 2009, bláznivá doba levných peněz, kvantitativního uvolňování a přebytečné likvidity umožnila bezprecedentní nárůst cen napříč jednotlivými třídami aktiv. Vývoj na trhu sběratelských automobilů tak může být výstražným prstem zdviženým směrem k ostatním trhům, který značí, že doba „normalizace“ je už za dveřmi.

RSS

Je studentkou Národohospodářské fakulty VŠE v Praze a spolupracovnicí Roklen24. Má ráda knihy, němčinu a filozofii Friedricha Nietzscheho. Zajímá se o behaviorální ekonomii.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.