Jak těžké je opustit akciový trh, než zaútočí medvědi?


10:29 • 7. července 2017

Tagy: Akcie, investice, výzkum, Rally, riziko

Většina strategií vyzkoušených na finančních trzích platí v jednom cyklu, ale ve druhém už ne. To, co zachránilo některým investorům kůži před posledním kolapsem, bude jen těžko fungovat znovu. To uvedl ve svém sloupku pro server Market Watch bývalý expert na akcie Wall Street Journal Mark Hulbert. Myslíte si, že opustíte trh dříve, než se dostaví medvědí sentiment? Na to raději ihned zapomeňte.

Ano, pravděpodobnost, že byste se vyhnuli medvědímu trhu, je ještě menší, než si většina odborníků myslí. Už dříve se vědělo, že ono „okno“, neboli moment, kdy investoři mohou trh opustit v tu pravou chvíli, je tak malé, že je téměř nemožné ho trefit. Přesto někteří sebevědomí obchodníci věřili, že právě oni ho najdou.

Pravdou je, že v historii se opravdu objevilo několik šťastlivců, kteří dokázali přesně načasovat ono zmiňované okno a porazit tak celý tržní cyklus. Otázkou však zůstává, jsou schopni to zopakovat i v tom dalším cyklu? Kolik z nich dokáže předpovědět další medvědí trh?

Tři žhavé akcie ze Silicon Valley

Na tuto otázku se snažil Mark Hulbert odpovědět ve své studii, v níž analyzoval data těchto „ideálních“ a „méně ideálních“ investorů v celém cyklu. V rámci sledované doby od vrcholu trhů v roce 2000 až po říjen 2007, kdy jsme se nacházeli těsně před vypuknutím finanční krize, tak zahrnul jednak medvědí trh z let 2000-2002 a poté následující býčí trvající pět let. Výsledek načasování každého investora převedl na percentil, kdy ten nejlepší měl 100 bodů a nejhorší nula. Tento proces u stejných obchodníků nakonec aplikoval i na medvědí trh z let 2007-2009. Nezaměřoval se při tom na jejich zisk z jednotlivých sektorů či akcií, ale čistě na ideální načasování obchodů. To znamená, že ten nejlepší z nich odešel z trhu přesně předtím, než začal medvědí trh.

Bez bázně a hany. Akcioví býci vesele obchodují dál

Graf níže ukazuje výsledek Hulbertovy studie. První sloupec je deset procent obchodníků s nejlepším načasováním od roku 2000 do 2007. Pointa výzkumu je v tom, že průměrný percentil těchto nejlepších deseti procent byl při medvědím trhu z let 2007-2009 už jen 46,4 bodu, což znamená, že při dalším cyklu byli tito obchodníci „mimo mísu“. Zbývajících 90 procent z původních sedmi let mělo v průměru v letech 2007-2009 lepší výsledek. Nejlepších deset procent tedy bylo v následujícím cyklu poraženo v průměru i těmi nejhoršími z toho předchozího.

Znamená to snad, že obchodník, který se snaží odhadnout budoucí hodnotu akcií, nemůže porazit typického buy-and-hold investora ve dvou po sobě jdoucích cyklech? Samozřejmě, že ne, ale na těchto výsledcích lze alespoň vidět, že pravděpodobnost takové scénáře je poměrně mizivá.

Proč tolik skepticismu aneb proč se nebát čínských akcií

RSS

Student navazujícího magisterského studia Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze. Jeho oborem je hospodářská správa a hospodářské a politické dějiny 20. století. Zajímá se o ekonomii, finanční trhy a politiku.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.