OPEC už zná novou hrozbu. Má baterii a čtyři kola

Největší světoví producenti ropy začínají brát boom oblasti elektromobilů konečně vážně. Analytici ropného kartelu OPEC například zpětinásobili svůj odhad očekávaného prodeje elektromobilů, svá čísla pak upravili i největší producenti jako Exxon Mobil nebo BP, potvrdil průzkum agentury Bloomberg New Energy Finance. Jak moc jsou těžaři pesimističtí v porovnání s výrobci aut?

Britská BP očekává, že do roku 2040 zredukuje boom elektrických automobilů poptávku po ropě o osm milionů barelů. To je více, než je kombinovaná výroba Íránu a Iráku. Právě popularita elektromobilů tak ve výsledku může způsobit stagnaci ropné poptávky v následujících dekádách. 

„Počet automobilů poháněných elektrickou energií dává jednoznačné implikace výrobcům aut, těžařům i poskytovatelům přenosných sítí. Panuje zde však velká neshoda v tom, jak rychlá bude adaptace na tento nový pohon. Předpovědí je totiž nespočet a mění se velmi rychle,“ uvedl analytik Bloomberg New Energy Finance Colin McKerracher.

Podle Bloombergu předběhne do roku 2040 počet prodaných elektromobilů počet těch jezdících na fosilní paliva. Tento odhad odráží zejména očekávaný pokles ceny lithium-iontových akumulátorů. V roce 2040 by prý mělo po silnicích kroužit 530 milionů vozů s elektropohonem, což je třetina současného počtu vozidel.

Sbohem a šáteček. Dohoda OPEC se zhroutí během příštího roku

V porovnání s tím čeká OPEC „pouze“ 266 milionů vozidel na tento pohon. To je sice dvakrát méně, ovšem před rokem ten samý odhad činil pouhých 46 milionů kusů do roku 2040. Do 23 let pak analytici kartelu očekávají, že bude 12 procent všech aut na baterii. Opět jde o výrazný nárůst z loňské dvouprocentní předpovědi.

Dlouhodobá expanze elektromobilů samozřejmě závisí na mnoha faktorech včetně politiky jednotlivých států ohledně životního prostředí. Nejdůležitějším faktorem je však cena výroby baterií, která v současnosti tvoří třetinu nákladů celého auta. Optimističtější než těžaři jsou výrobci aut. Do roku 2025 plánují prodávat šest milionů elektrovozů a do roku 2030 osm milionů ročně.

Z 3000 na 0: Proč Tesla v Hongkongu náhle neprodá ani jeden vůz?

„Co říkají firmy v ropném byznyse a co výrobci aut, je velmi odlišná věc. Je to otázka za bilion dolarů. Někdo z nich se však bude nakonec mýlit,“ zhodnotil McKerracher.

Newsletter