Akcie VW padají o dalších 20 %, strhávají automobilky

AKTUALIZOVÁNO: Akcie automobilky Volkswagen, stíhané rozšiřujícím se skandálem s podvody kolem emisí naftových vozů prodávaných v USA, po pondělním poklesu o 20 procent propadají o dalších více než 20 procent pod 110 eur za akcii. Firma do hospodaření třetího čtvrtletí začlení rezervu 6,5 miliardy eur právě na krytí dopadů skandálu. Francie žádá vyšetřování kauzy na úrovni Evropské unie, vozy Volkswagen budou prověřovat Švýcaři či Korejci. Německý regulátor se zaměří na chování akcií VW před a po zveřejnění pro investory šokující zprávy z pohledu manipulace trhem či insider tradingu.

Akcie Volkswagenu v pondělí na skandálu propadly až o 23 procent a uzavřely o 20 procent níže u úrovně 130 eur za akcii. Dnes propadají o dalších více jak 20 % pod 110 eur za akcii a stahují s sebou celý sektor automobilek. Porsche klesá o 15 %, Audi o 11 % nebo Daimler o 6 %.

Volkswagen v čerstvé zprávě potvrdil, že sporný software mají instalována všechna auta vybavená motorem typu EA 189. „Tento typ motoru vykazuje odchylky při testech a v reálném provozu,“ uvedl koncern v tiskovém prohlášení. Zdůraznil, že software nemá žádný vliv na ovládání a jízdní vlastnosti aut ani na jejich spotřebu.​ „Vnitřní vyšetřování firmy zatím dospělo k závěru, že tento software pro ovládání motoru je instalován také u dalších vozidel s naftovým pohonem spadajících do skupiny Volkswagenu,“ uvedl koncern. Do skupiny Volkswagenu patří také česká automobilka Škoda Auto.​

Dohled nad finančním trhem v Německu (regulátor BaFin) prověří obchodování s akciemi automobilky Volkswagen po zveřejnění skandálu s emisemi naftových vozů ve Spojených státech. Zaměří se na obchodování s akciemi VW před zveřejněním zprávy a po něm. Bafin prověří pohyby akcií (Volkswagenu) předtím, než se rozhodne, zda otevře vyšetřování,“ uvedla mluvčí úřadu Anja Schuchhartová. „Podobně, jako je tomu ve srovnatelných případech silného pohybu akcií, prověříme akcie VW z pohledu insider tradingu, manipulace trhu i pravidel pro zveřejňování ad-hoc informací,“ uvedla mluvčí BaFin.

Kauza, která může pohřbít #Volkswagen? #Akcie propadají – http://t.co/auKIdGY7uu @roklen24 #USA #emissions #Scandal pic.twitter.com/uDz6G6huDg

Propad akcií přišel poté, co americká agentura EPA odhalila, že Volkswagen po dobu několika let používal ve svých naftových vozech, prodávaných v USA, software, který umožňoval nastavit vůz pouze po dobu měření emisí tak, aby americké normy splnil. Během běžného provozu pak ale emise byly dle odhadů EPA na deseti- až čtyřicetinásobku povoleného limitu. K odhalení došlo po testu International Council on Clean Transportation, která provedla jiný typ testů a srovnala jej s laboratorními hodnotami. Kauza zasahuje modely Jetta, Golf, Passat nebo Beetle a také vozy Audi A3.

Už v pondělí nařídila dle listu Bild důkladnou prověrku naftových vozů značek pod VW německá vláda. V úterý se rozhodla vozy Volkswagen a také Audi s naftovými motory prověřit Jižní Korea. Pokud se problém i tam potvrdí, vyšetřování se rozšíří na veškeré dovezené vozy z Německa s naftovým motorem, uvedlo jihokorejské ministerstvo životního prostředí. Německé vozy tam přitom v posledních letech z pohledu prodejů vytlačují lokální značky. Podle analytiků Korean Investment & Securities skandál VW s emisemi poškodí poptávku po vozech VW a Audi v zemi. Podíl těchto dvou značek na prodejích v zemi přitom letos dosahuje zhruba 28 procent. Těžit z toho budou naopak místní automobilové značky, jako Hyundai a Kia.

Francouzská vláda navrhuje, aby skandál kolem emisí v německé automobilce Volkswagen byl vyšetřen na úrovni celé Evropské unie. Řekl to dnes ministr financí Michel Sapin, který zároveň vyzval, aby kontrolou prošla také auta francouzských automobilek, i když u nich prý nemá podezření na cokoliv nekalého. Auta s naftovým motorem od Volkswagenu prozkoumá i Švýcarsko.

Americký Úřad pro ochranu životního prostředí EPA Volkswagenu nařídil, aby dal na vlastní náklady vozy do pořádku. Majitelé aut ale nemusejí na výzvu reagovat okamžitě. Pochybení automobilky úřad nevyhodnotil jako bezpečnostní riziko.

I bez bezprostřední hrozby jsou ale události kolem Volkswagenu otřesem pro celý německý autoprůmysl. Za katastrofu skandál označil na titulní straně list Handelsblatt. „Očekáváme šíření skandálu a ekonomické dopady (na Německo),“ uvedl Wolfgang Munchau, prezident Euro Intelligence na svém Twitteru. 

 

 

Pohled analytičky na čísla Volkswagenu: Pět argumentů, proč kauza opravdu může být likvidační #Volkswagen #emissions #scandal #USA #Roklen24

Posted by Roklen24 on 22. září 2015

Newsletter