Výprodejní tlak u dolaru vidíme v dolarovém indexu i proti euru a procyklickým měnám. Z měn regionu je ve ztrátě forint. Zlotý a koruna se obchoduje na úrovni dnešní otevírací ceny. Kurz domácí měny se drží kolem 25,50 za euro.

Akcie? Zapomeňte. Lepší investice je vysoká škola

Zvažujete do čeho investovat? Zapomeňte na akcie. I přes všechny testy, stres a případné školné je mnohem lepší investicí vysoká škola, míní šéf oddělení „tematického“ investování z Bank of America.

„Čtyřleté studium zakončené vysokoškolským diplomem je mnohem lepší investicí než akcie,“ řekl pro server CNBC Sarj Nahal z Bank of America. „Nerovnost ve vzdělání považuji za největší problém společnosti naší doby. Pokud by se vynaložila jen hodnota osmi dní celosvětových vojenských výdajů, stačilo by to na vzdělání každého člověka na světě alespoň do druhého stupně.“

Podle posledního výzkumu americké banky způsobuje již více jak sto let trvající nerovnováha ve vzdělání mezi vyspělými a rozvojovými zeměmi významné ztráty. Dle odhadů dosáhne její celková výše do roku 2050 1,8 bilionů dolarů, a to v rámci světové ekonomiky měřené globálním HDP. Pokud by však došlo na boom vzdělání pro všechny, zisk z toho by činil 3 biliony dolarů.

Omluvte mě, odcházím investovat miliardu dolarů

Podle Bank of America je tak potřeba vnímat vzdělání jako investici. Každý dolar, který vynaložíte, se během doby zhodnotí na 4 až 10 dolarů, a to jen z hlediska zisku vládních autorit. Z osobního hlediska je sice zhodnocení čistě subjektivní, ovšem Nahal jeho průměrnou výši odhaduje na zhruba 15 %.

Data sebraná v rámci USA ukazují, že absolvent čtyřletého vysokoškolského studia s diplomem si během svého života vydělá o více jak 1 milion dolarů navíc, než je tomu v případě středoškoláka. Ti vysokoškoláci, kteří si za svou specializaci zvolí matematiku či jiný vědní obor, pak dosáhnou v průměru až o 1,5 milionu dolarů vyšších příjmů.

Prostor pro investice otevřený

Na světě se aktuálně nachází 263 milionů dětí, které nechodí do školy, a dále pak 758 milionů negramotných dospěláků. Na základě toho je Nahal přesvědčen, že prostor pro další investice je široce otevřen. Do roku 2020 by se tak globální trh se vzděláním měl rozrůst z aktuálních 4,9 bilionů dolarů až na 6,3 bilionů.

Potenciální investoři by se podle Bank of America měli zaměřit především na oblasti s tím největším potenciálem, což je například asijsko-pacifický region, konkrétně Čína a Indie. V těchto místech je totiž nejvíce patrný nárůst investic do vzdělání nejen z hlediska vlády, ale rovněž i tamních domácností.

Trh práce ve středoevropském regionu naráží na limity

Nejperspektivnější obory

Mezi nejperspektivnější obory patří technologie, které jsou součástí nejrychleji rostoucích segmentů. Tomu odpovídá roční růst o velikosti 17 %, který by do konce aktuální dekády měl dosáhnout v přepočtu 250 miliard dolarů.

Podle Nahala bude jen v USA do roku 2020 scházet celkem 2,4 milionů absolventů z oborů zabývajících se vědou, technologiemi, matematikou a inženýrstvím. Tento nedostatek by se pak mohl nadále zvyšovat s tím, jak některé zaměstnanecké posty budou nahrazovány automatizací a novými technologiemi.

Obsese, která pohřbívá českou produktivitu

Newsletter