Akciová houpačka General Motors

Ve výčtu horkých velkých firem, které se v tuto chvíli vyplatí sledovat, je nepochybně General Motors. Jedna z největších automobilek světa o sobě dala vědět na konci listopadu, kdy zveřejnila své plány propustit desetitisíce zaměstnanců. Akciový titul na to reagoval pětiprocentním nárůstem, aby se o několik dní poté propadl i pod původní hodnotu. Jak to s ikonickou americkou korporací vypadá nyní?

K sedmadvaceti tisícům zaměstnanců a čtvrtině managementu se do plánu na snížení nákladů přímíchalo i zavření fabrik v Michiganu, Marylandu, Ohiu a Ontariu. A zatímco rodiny těch, kterých se snižování stavů týká, mohly svěsit ruce, investorům se zpráva zprvu zamlouvala.

Vyklízení pracovních míst rozhodně nějde ruku v ruce s rétorikou amerického prezidenta Trumpa, který se dlouhodobě ohání tím, že v USA nakopne výrobu, čemuž zavření amerických fabrik GM (a zároveň ponechání těch v Mexiku a Číně!) silně odporuje. Trump nyní vrací úder, když hovoři o tom, že daňovým výhodám ve prosěch GM je možná konec.

Zde totiž nejde pouze o aktuální propouštění.

V roce 2009 americká vláda zaplatila 30 miliard dolarů jen za to, aby kdysi tažnou sílu domácí ekonomiky zachránila. Automobilka navíc následně vstoupila na burzu.

Po devíti letech je výsledek těchto snah při nejmenším neuspokojivý. Vedení GM tvrdí, že za špatnou ekonomickou situaci mohou obchodní války vedené Trumpem, které zdražily import oceli a hliníku. To má samozřejmě vliv na výslednou cenu vozů – rázem jsou méně konkurenceschopné.

Hlavním problém jsou nicméně zůstávají prodeje. Zúžením výrobu GM ušetří přibližně šest miliard dolarů, které firma investuje do vývoje elektromobilů, a to včetně samořídících.

Zajímavé je, že jedinou firmou, která naopak plánuje výrobní kapacity v domovských USA rozšířit, je Tesla. Pro tu mohou novinky z GM představovat dobrou příležitost se levně dostat k fabrikám, předělat je a začít v nich vyrábět své vozy.

Ať už to pro GM dopadne jakkoli, krátkodobá pozitiva utahování opasků budou mít za důsledek, že se automobilka stane zcela závislá na svých výrobách v zahraničí. V kontextu Trumpovy nepředvídatelné zahraniční politiky se jedná o vskutku risktantní tah.

Otázka dividend

Titul má nyní P/E 5,95 a celoroční medián leží na úrovni 6,25. Většina konkurentů je na tom podobně, snad jen s výjimkou Fiat Chrysler (6,6) a Toyoty (7,6). Obecně se automobilky nyní obchodují za relativně nízké valuace, což může naznačovat zpomalení prodejů v následujících letech.

A pak jsou tu dividendy, které lákají celou řadu investorů – u titulu GM mají dosahovat dosahovat 4,4 %. Zajímavý procentuální poměr by se měl podle slov vedení udržet, neb firma opakovaně potvrdila, že má plánu k jeho udržení využít i hotovostní rezervu, která na konci Q3 2018 činila zhruba 18 miliard dolarů.

Probíhající restrukturalizace by měla pomoci taktéž. CEO Mary Barra firmu na další recesi připravuje a CFO dokonce očekává, že by si díky restrukturalizaci firma mohla sáhnout na další šestimiliardové volné cashflow.

Dividendy se tak zdají být, narozdíl od růstu titulu jako takového, relativně jisté.

Disclaimer: Článek vychází z autorových osobních názorů a nemá na něj být nahlíženo jako na investiční/obchodní doporučení. Společnost RoboMarkets nenese žádnou odpovědnost za výsledky obchodů založených na této analýze.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter