Alphabet, Apple, Facebook… co čekat od amerických technologií?

Americká výsledková sezóna za první čtvrtletí pomalu dobíhá. V minulém týdnu oznámily výsledky největší technologické firmy. Co si z výsledků vzít? Mark Mahaney a Amit Daryanani, dva tech analytici společnosti RBC Capital Markets, přináší svůj pohled. Ještě dost tech společností své výsledky teprve oznámí, většina z nich je ale menší. Pět tech gigantů – Alphabet, Amazon.com, Apple, Facebook a Microsoft – všichni, kromě Applu, své podíly zvýšily, ačkoli v případě Microsoftu to bylo jen o málo.

Tržby Applu po 13 letech klesly, prodej iPhonů vázne

Bohatí bohatnou

Přední internetové společnosti upevňují svou kontrolu na úkor menších soupeřů. Zatímco Google a Facebook pokračují ve stabilním růstu on-line reklamy, Twitter má problémy zajistit podíl výdajů, Yahoo má na kahánku. Amazon drtí eBay v oblasti e-commerce a i vysoce růstové podniky – velké značky jako Yelp a Pandora – pocítily obavy investorů, že je dominantní společnosti přemohou.

V rámci digitální reklamy Mahaney očekává, že se tato dynamika v roce 2016 zvětší, zejména v kontextu prezidentských voleb. Z předpovídaných 6 miliard dolarů, které mají být vynaloženy na podporu kandidátů, RBC očekává, že 1 miliarda dolarů půjde přes on-line reklamu. Většinu z této částky shrábnou Facebook a Google, profitovat bude také Twitter, soudí.

Amazon Web Services větší, než se zdá

Amazon Web Services napíná svaly, co to jde, a dodavatelé hardwaru to pociťují. Příjmy za první čtvrtletí tohoto cloud computing businessu vzrostly o 64 procent na 2,6 miliardy dolarů. Provozní marže se zvýšila na 28 procent z loňských 17 procent. „Amazon Web Services úplně převrací modely IBM, EMC, NetApp a Hewlett Packard Enterprise,“ poznamenal Daryanani. AWS zaujímá 7 procent trhu pro ukládání dat. 

Problematická Čína

Většina propadu příjmů Applu byla vázána na 26% propad příjmů společnosti v Číně, do které se počítá i Tchaj-wan a Hong Kong. Daryanani poznamenal, že „aktualizační cykly“ jsou problémem po celém světě. Je totiž čím dál těžší přidávat nové vlastnosti a to zejména majitelům iPhone 6, nejúspěšnějšího telefonu od Applu. „Tyto telefony jsou dost dobré, spíše skvělé natolik, že je nemusíte měnit každé dva roky,“ poznamenal Daryanani.

Společnost Apple prohrála boj o značku iPhone v Číně

Čína obecně nikdy nebyla přátelská k americkým internetovým společnostem a Mahaney neočekává, že by mělo dojít ke změně, ačkoli se zvýšily příjmy od čínských inzerentů, kteří se snaží rozšířit svůj business po celém světě. Důvod k optimizmu? V e-commerce průzkumu RBC čínských spotřebitelů se ukázal Amazon jako čtvrté nejoblíbenější místo pro nákup. Pak je tu Google Play Store, místo pro nákup aplikací uživatelů zařízení s operačním systémem Android. Tato platforma však v současné době v Číně nefunguje, podle Mahaneyho by se to ale mohlo změnit.

 

Makro podmínky vypadají dobře

Zdá se, že obavy z makroekonomického zpomalení se nenaplní. Online reklama, maloobchod a cestovní vykazují solidní růst, což znamená, že strach, který byl patrný ve čtvrtém čtvrtletí, se do značné míry rozplynul. Výše zmíněné potvrzuje Google, který pokračuje v růstu reklamy kolem 20 procent, urychlení růstu zaznamenaly již zmíněné společnosti Facebook a Amazon. „Nikdo nevaruje před slabostí ze strany makra,“ dodává Mahaney. „Trend světové poptávky je tímto nenarušený.“

Newsletter