Ambiciózní Ello: sociální síť bez reklam

Nová sociální síť s názvem Ello, prezentující se jako alternativa k Facebooku, si stále stojí za svým slibem bezreklamové politiky. Webová stránka vyvinutá sedmi designéry a programátory byla spuštěna v srpnu jen s 90 uživateli. S minimalistickým designem vzbudilo na internetu Ello poměrně velký rozruch a to i přesto, že postrádá mnoho funkcí, které jeho zavedení konkurenti mají.

V rozhovoru pro CNBC zakladatel Paul Budnitz popsal Ello jako „jednoduchou a atraktivní sociální síť bez reklam, která nikdy nebude prodávat data svých uživatelů.“ Její hlavní rysy by i nadále měly zůstat zdarma a zpoplatněné budou pouze „speciální funkce“, které si uživatelé mohou a nemusí přidat ke svému účtu – stejný systém jako například u videoher nebo aplikací.

Ello, svobodnější verze Facebooku?

Analytici na CNBC však uvedli, že mají o udržitelnosti tohoto modelu pochybnosti. „Musí nejprve prokázat, že dokáží tímto způsobem vydělat. Přijít s množstvím funkcí, za které budou lidé platit a zároveň je to nebude obtěžovat, byla vždy velmi obtížná cesta,“ popsal své obavy v e-mailu pro CNBC hlavní analytik společnosti Enderle Group, Rob Enderle. Dodal, že „nakonec by zpoplatněné funkce mohly vypadat spíše jako opravy problémů, které měly být vyřešeny již u základní verze, a model se tak může zhroutit.“

Přesto, že se tento model setkal s nedůvěrou, podařilo se najít sponzory ochotné investovat v celkové výši kolem 5,5 milionu dolarů. To je ovšem v porovnání s ostatními nedávnými investicemi v tech oblasti pouze kapka v moři. Jednou z těch větších je například akvizice technologické firmy LiveRail společností Facebook údajně za 400 milionů dolarů nebo ocenění webové stránky Houzz, zaměřující se na design domácností, na zhruba 2 miliardy dolarů.

„Vše to jepředevším o udržení kontroly naší společnosti a také o správném množství peněz s co nejmenším oslabením. Pro mě je vždy prioritou vybrat ten správný obchod, nejde jen o peníze,“ odhalil své vize ohledně financování a budování stránky Budnitz.

Podobný přístup zvolila i top herní firma Zynga, která je velmi populární na Facebooku se svou hrou Farmville. Firma má opakovaně velmi slabé výsledky od své první veřejné nabídky akcií v roce 2011, která se nesetkala s úspěchem. Většina hráčů za hru neplatí a analytici odhadují, že „platiči“ tvoří pouze 2 procenta jejích uživatelů.

Plány pro 2015

Ello jde stále vpřed se svými plány na rozvoj, včetně re-designování svých internetových stránek a představení prvních iOS a mobilních aplikací. Momentálně se totiž na tuto sociální síť dostanete pouze ze svých počítačů. „Začali jsme jako platforma přístupná pouze z počítačů, protože jsme se nechtěli stát jen další aplikací pro chat nebo sdílení fotografií. Chceme, aby byl náš obsah bohatší, s fotografiemi ve velkém rozlišení a úzkou komunitou,“ řekl Budnitz.

Zakladatel se také zmínil o růstu uživatelů a o tom, že většina z nich pochází ze zemí mimo USA. Přitom právě v USA byla společnost založena.

„Momentálně máme uživatelskou základnu po celém světě. S mnoha uživateli z Evropy, Asie, Austrálie i Brazílie,“ řekl Budnitz, který je zároveň zakladatelem firmy na luxusní kola BudnitzBicycles.

Newsletter