Dolarový index umazal část dopoledních ztrát a přehoupl se nad hranici 90,1 bodů. Euro se proti dolaru obchoduje nad 1,2160 EURUSD, což odpovídá korekci posílení po zveřejnění evropských indexů PMI. Měny regionu oslabují. Koruna se posunula do okolí 26,13 za euro.

Američané koncem roku přibrzdili. Méně nákupů, více úspor

Výdaje amerických spotřebitelů v prosinci loňského roku klesly nejvýrazněji za pět let. Konkrétně od září 2009. Osobní výdaje zaznamenaly meziměsíční pokles o 0,3 % po 0,5% nárůstu v listopadu. Ten prošel mírnou revizí původního údaje 0,6% růstu. Zatímco Američané v posledním měsíci loňského roku ubrali na výdajích, osobní příjmy a míra úspor vzrostly.

Prosincový pokles spotřebitelských výdajů, které zajišťují zhruba 70 procent americké ekonomiky, zklamal svou mírou analytiky (ti očekávali mírnější, 0,2% snížení), v širším kontextu ho ale lze zjednodušeně interpretovat pouze tak, že většinu svých nákupů si Američané obstarali v průběhu října a listopadu.

Loňská čtvrtá čtvrtina totiž byla jako celek z pohledu spotřebitelských výdajů velmi silným kvartálem. Podle v pátek zveřejněných dat o vývoji americké ekonomiky za toto období zrychlily růst z 3,2 na 4,3 procenta, což je nejsilnější tempo za téměř devět let. Americké domácnosti dostávají podporu v podobě nízkých cen paliv a sílícího trhu práce a tyto efekty by měly podle ekonomů převážit i v úvodu letošního roku.

Americká ekonomika výrazněji zvolnila. Spotřebitel ale při síle

Pozitivněji dnes vyzněla statistika osobních příjmů, které se v prosinci zvýšily o 0,3 % a zachovaly tak listopadové tempo (revize za listopad z +0,4 %), zatímco analytici nabídli shovívavější odhad 0,2% růstu. Po očištění o efekt inflace se příjem domácností zvýšil o 0,5 %, nejvýrazněji od března. Míra úspor vzrostla na 4,9 procenta z 4,3 procenta v listopadu. 

Americká ekonomika ve čtvrtém kvartálu loňského roku, po přepočtení na výkon za celý rok, vzrostla o 2,6 procenta a zásadně tak zpomalila oproti třetí čtvrtině, která přinesla 5% tempo, nejvyšší od roku 2003. Detailnější pohled na jednotlivé složky ukázal, že právě spotřebitelé byli v předvánoční sezóně hnacím motorem ekonomiky.

Newsletter