Apple vstupuje do streamingové hry

Apple chystá uvedení přepracování svých digitálních hudebních služeb, což bude největší změna jejich hudební strategie za několik let. Společnost tak bude mít možnost soupeřit s hvězdami této kategorie, jakou je například aplikace Spotify.

Téměř rok po zaplacení 3 miliard dolarů za výrobce moderních sluchátek a poskytovatele hudby online Beats, Apple usilovně spolupracuje s jejich vývojáři a manažery na zavedení vlastního zpoplatněného streamování. Zároveň plánuje vylepšení iTunes rádia, které by mohlo být přizpůsobováno posluchačům v závislosti na regionálních trzích. Podle lidí informovaných o plánech společnosti, pokud Apple dostane to, o co usiluje, budeme mít možnost si na iTunes poslechnout nová alba ještě předtím, než budou k dispozici kdekoliv jinde.

Dle dvou zaměstnanců Applu, kteří si ale nepřáli být jmenováni, významnou roli při přetváření hudební aplikace hraje frontman skupiny Nine Inch Nails Trent Reznor, který byl zároveň i kreativní ředitel společnosti Beats.

To co nová streamovací služba od Applu však mít nebude, jsou nižší ceny než u konkurence. Podle několika hudebních manažerů, kteří hovořili pod podmínkou anonymity, protože jednání jsou soukromá, se Apple v poslední době snaží přesvědčit nahrávací společnosti, aby se dohodly na snížení licenčních nákladů, což by Applu umožnilo prodávat předplatné za streaming služby již za 8 dolarů měsíčně. Tedy o 2 dolary levněji, než je průměrná cena za měsíční služby u konkurence jakou je Spotify, Rhapsody a RDIO.

Tento dvoudolarový rozdíl sice může být malý, ale neúspěch firmy tuto výhodu zařídit svědčí o změně vztahu Applu s hudebním průmyslem. Podle finančního analytika Sanford C. Bernstain, Apple prohrává boj o nižší cenu díky pozdnímu příchodu do „streamovací hry“. Dříve měli obrovskou vyjednávací sílu díky svému dominantnímu postavení ve světě digitální hudby – oblast, ve které byla firma průkopníkem již před více než deseti lety se stahováním hudby – a nyní čelí řadě nových konkurentů a ocitá se v pozici, kdy potřebuje modernizaci pro dostižení streamingové revoluce. Apple teď tedy ztratil svou výhodu na trhu a hudební vydavatelství nemohou být šťastnější.

Obrat společnosti ke streamování je momentálně nezbytný, protože posluchači se od stahování hudby stále více přesouvají k vysílání. Podle Recording Industry Association of America, stahování generovalo v roce 2014 2.6 miliard dolarů, což je pokles o 8.5 procenta oproti předchozímu roku. Naopak online vysílání neboli streaming vydělalo v minulém roce 1.87 miliard dolarů a předehnalo tak uplně poprvé tržby za prodej CD.

Sledovat televizi přes iPhone? Apple nabídne 25 programů

Newsletter