Aukce století: Sbírka Peggy a Davida Rockefellerových

Jeden týden stačil na to, aby obrátil umělecký svět naruby. Během tří dnů klasických aukcí a deseti dnů online dražeb vyvrcholily měsíce příprav stovek zaměstnanců aukční síně Christie’s, aby z pozůstalosti Peggy a Davida Rockefellerových vytvořily nejhodnotnější soukromou sbírku prodanou v aukci vůbec. S celkovým výtěžkem 833 milionů dolarů velmi pohodlně překonala dosavadní rekord z roku 2009, který s 484 miliony dolary držela sbírka módního návrháře Yves Saint-Laurenta a jeho partnera Pierra Bergé. Kromě této enormní částky, která bude rozdělena mezi desítku charitativních organizací, bylo dosaženo během série dražeb hned 22 rekordů, včetně nejvyšší částky za dílo prodané v aukci takových umělců jako je Monet, Matisse nebo Delacroix. 

Byť se pozornost druhý květnový týden stočila k Rockefellerově centru v New Yorku, které před téměř 90 lety nechal postavit Davidův otec John D. Rockefeller mladší, tato událost byla skutečně globální. Předaukční výstava doslova obletěla svět, na největší perličky aukce se v Hongkongu, Londýně, Paříži, LA, Pekingu a Šanghaji přišlo podívat více než 80 tisíc lidí (výstava v New Yorku přilákala dalších 30 tisíc návštěvníků) a do samotné aukce se zapojili sběratelé z 53 zemí.

Když tedy v pátek dopoledne stojím v zaplněné galerii v londýnské centrále Christie’s a společně s kolegy sledujeme nejdůležitější momenty uplynulého týdne, mám doslova husí kůži. Více než 1500 položek, včetně obrazů a dalších cenností jako nábytku nebo řady porcelánových setů, které za více než 50 let vzájemného soužití Peggy a David nashromáždili a se kterými společně se svými dětmi žili, se prodalo do posledního kusu. „Byl to zážitek, který nádherně a věrně odrážel obrovskou vášeň Davida a Peggy Rockefellerových pro umění, design, řemeslo i krásu. Stejně jako mí sourozenci i naše děti jsme v závěru tohoto historického týdne vděční a hrdí. Víme, že by to naši rodiče cítili stejně,“ vzkazuje David Rockefeller mladší.

Peníze poputují například na Harvardovu nebo Rockefellerovu universitu, Muzea moderního umění v New Yorku nebo Radu pro mezinárodní vztahy. Tak to bylo určeno nejen v závěti poté, co David Rockefeller v minulém roce ve 101 letech zemřel, ale směřovalo k tomu celoživotní úsilí manželského páru. „David vždy říkal, že je jen dočasný správce. Byl to na jednu stranu tvrdý byznysmen, ale velmi silně si uvědomoval svou odpovědnost vůči společnosti,“ prozradil mi během londýnské výstavy Peter Johnson, který jako rodinný archivář strávil s Rockefellerovými více než 30 let.

Jak se ale z manželů stane jeden z nejvýznamnějších sběratelských párů vůbec? David k tomu měl dispozice od své matky, Abby Aldrich Rockefellerové, která v roce 1929 založila dnes nejvýznamnější muzeum moderního umění MoMA, on sám nicméně v této oblasti zůstal spíše konzervativní po otci, známém milovníkovi porcelánových servisů. Odvážnější sběratelský apetit doplnila interiérová designérka Peggy, se kterou se v roce 1940 oženil. Podle Marca Portera, předsedy americké Christie’s, byl klíčem jejich sbírky „neustálý pocit zvědavosti“.

Právě proto se v ní mohla objevit díla jako například Picassova Dívka s květinovým košem, kterou Rockefellerovi koupili v roce 1968 od další významné sběratelské dvojice Gertrudy Steinové a jejího bratra Lea za jeden milion dolarů. Obraz z takzvaného růžového období ze začátku malířovy kariéry dlouho visel přímo v Davidově knihovně. V úterý za něj anonymní kupec na telefonu zaplatil druhou největší sumu za obraz Pabla Picassa prodaný v aukci, 115 milionů dolarů.

Dalším hlavním lákadlem aukce byly Monetovy Lekníny v květu, které se s 84,7 miliony dolarů staly vůbec nejdražším malířovým dílem. Takto rekordní sumy pro díla impresionismu a moderny jsou v dnešní době nadvlády současného a poválečného umění spíše překvapivé. Tento segment pozvedává hlavně asijský trh, zájem o díla konkrétně z této sbírky pak také pravděpodobně podpořily dobré vztahy s Japonskem a Čínou, které Rockefellerovi aktivně pěstovali. Zhruba pětina všech děl byla prodána relativně novým kupcům, z nichž velká část byla právě z Asie.

Ne všechny nabízené položky byly ale dosažitelné jen pro velmi úzkou skupinu top sběratelů nebo institucí. Online aukce nabídly kolem 600 předmětů, jejichž cena začínala pod 1000 dolary. ‚Žít jako Rockefeller‘, což byl velmi důvtipně zvolený slogan Christie’s po dobu její šestiměsíční kampaně, a uloupnout si trochu toho pozlátka americké elity tak mohl tedy téměř každý. A odkudkoliv.

 

Newsletter