Auta bez řidičů. Analýza stovek tisíc najetých kilometrů

Miloš Kruml, zdroj: LiDAR

Událost Týden inovací ČR nabídla inspirativní seminář s názvem Autonomní řízení v čele s přednášejícím Milošem Krumlem, vedoucím vývoje LiDAR (= Light Detection And Ranging) senzorů pro automobilový průmysl ve společnosti Valeo. LiDAR senzor je inovativní technologie, která pomocí laserů dokáže načíst přesný 3D obraz okolí vozu v reálném čase, a je tak jedním z nejdůležitějších kroků k plně autonomnímu řízení. Tento senzor již dnes umožňuje autonomní jízdu na dálnici.

Zajímá vás, jak se vyvíjejí a následně testují systémy pro auta bez řidičů? Potom si pusťte videorozhovor právě s Milošem Krumlem, který se může pochlubit více než desetiletou zkušeností v této oblasti.

00:07  Čím se společnost Valeo zabývá?

Společnost Valeo letos oslaví sto let svojí existence. Jde o francouzskou firmu, která se zabývá vývojem a výrobou pro automobilový průmysl. V současné chvíli máme přes sto tisíc zaměstnanců všude po světě a dodáváme do většiny hlavních automobilek na světě.

00:33  Můžete představit některé z vašich inovací?

Jakožto firma Valeo jsme teď světově číslo jedna v asistenčních systémech. Byli jsme první, kdo „přivedl k životu“ ultrazvukové senzory pro parkování. Jako jediní sériově vyrábíme LiDAR pro automobilový průmysl. Jedná se o nejpokročilejší senzor, který máme v našem portfoliu. A je to senzor, který se používá pro všechny nejpokročilejší funkce, které teď můžete najít v automobilech.

01:13  Jak se vyvíjejí a testují systémy pro auta bez řidičů?

Musíte mít silný tým a silnou firmu, která vám dává jistotu a infrastrukturu k tomu, abyste toto mohli vyvinout. Najíždíme stovky tisíc kilometrů, které následně analyzujeme a reprocesujeme. Zároveň sbíráme obrovské množství dat v řádu jednotek petabytů. Celá validace musí splňovat veškeré automotive normy (životnost, teplotní rozsah atd.).

Společnost Valeo je významným investorem v České republice od roku 1995, kdy otevřela svůj první výrobní závod v Rakovníku. Dnes je klíčovým hráčem v českém automobilovém průmyslu nejen ve výrobě, ale i ve výzkumu. Její výzkumná a vývojová činnost byla zahájena v roce 2002 v Praze. V roce 2013 byla tato činnost rozšířena
o vývoj senzorů, softwaru a systémů pro automatizovanou jízdu a automatizované parkování. Společnost má na celkem šesti pracovištích po ČR necelých 4 000 zaměstnanců, což ji činí jedním z těch největších zaměstnavatelů.

Miloš Kruml do společnosti Valeo nastoupil v roce 2013 na pozici softwarového inženýra a od roku 2018 vede tým pracující na LiDARových systémech.

Newsletter