Evrpské i americké výnosy rostou. Dolar ve ztrátě nad 1,0660 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna navýšila zisky k 25,25 za euro.

Bank of Japan čeká slabší růst ekonomiky, za cílem inflace si stojí dál

Japonská centrální banka dnes potvrdila svůj stimulační program a zároveň i prognózu růstu cen, podle níž by měla inflace dosáhnout 2procentního cíle v příštím roce. Změny však doznal odhad růstu ekonomiky, která by v současném fiskálním roce měla posílit o procento (předchozí prognóza 1,1 procenta). Cíl pro roky 2015 a 2016 zůstává beze změny, na 1,9 procenta a 2,1 procenta.

Bank of Japan potvrdila závazek agresivních nákupů aktiv, převážně japonských vládních dluhopisů, do celkového objemu, který posílí měnovou bázi o 60 až 70 bilionů jenů. Výsledek dvoudenního měnového zasedání je v souladu s očekáváním. A to i po datech poukazujících na slábnoucí export a výdaje domácností v důsledku dubnového zvýšení daně z obratu z 5 na 8 procent.

Ztrácí investoři trpělivost s japonskou centrální bankou?

Cílem uvalení vyšší daňové zátěže je snížení zadlužení země, které v současnosti dosahuje více než dvojnásobku hrubého domácího produktu Japonska. Podle některých analytiků by ale výraznější fiskální utažení mělo doprovázet adekvátní dodatečné uvolnění měnových podmínek. Současná zdrženlivost BoJ je tak pro některé investory zklamáním. A také důvodem, proč mnozí z nich nevěří v naplnění 2% inflačního cíle již v příštím roce.

Bank of Japan uvedla, že v ekonomice pokračuje trend mírného oživování a negativní dopad dubnového zvýšení daně z obratu bude postupně odeznívat. Guvernér BoJ Haruhiko Kuroda zdůraznil, že Japonsko na cestě za inflačním cílem dělá postupné kroky. Ekonomika podle něj dokáže překonat dopad zvýšení daně z obratu, protože celkově zlepšené vyhlídky donutí firmy zvyšovat mzdy a kapitálové výdaje. Podle posledních údajů ale zůstává japonský vývoz slabý a výdaje domácností se po zvýšení daně z obratu propadly hlouběji, než se čekalo. 

Vyšší daň v Japonsku promlouvá: nejrychlejší růst cen za 32 let, opatrní spotřebitelé

Analýza: Pohled do útrob japonské Abenomiky

Newsletter