Asi všichni rozumíme tomu, že budoucnost bankovnictví spočívá v nových produktech a možnostech, jak poskytnout zákazníkům služby na míru. Ale díky stále se rozšiřující nabídce budou zákazníci v budoucnu požadovat více a více integrovaných multi-programových služeb, stejně tak jako snadné a přímé jednání.
Inovace poskytují větší zabezpečenost a širší možnosti přizpůsobení se potřebám klienta. V budoucnu budou ale zákazníci bank také ovlivněni emočně působivými a hodnotově danými faktory. Aby byla banka v budoucnosti úspěšná, bude muset excelovat v rychlých, efektivních a výhodných službách, stejně jako ve vytváření důvěryhodných vztahů s citovou vazbou.
Banka budoucnosti: dva potenciální modely bank v roce 2025
- Osobní asistent
Kvality:
- Funkční efektivnost bude klíčová. Zákazníci bank budou požadovat řešení šité na míru, kde se budou shodovat požadované a poskytované služby.
- Očekávání jednoduchosti, pohotovosti a pohodlí.
- Požadavek transparentních možností, informací a účtů.
Splněné požadavky:
- Větší propojení útrat a půjček zákazníků s bankovním systémem pomůže s rozvojem služeb a produktů na míru.
- Jednotné multi-programové bankovnictví umožní klientům spravovat vlastní účty kdekoliv a kdykoliv budou potřebovat. Řešení a inovace budou k dispozici v řádu dnů či dokonce hodin.
- Redukce složitosti zůstane hlavním cílem všech budoucích bank.
- Důvěryhodný poradce
Kvality:
- Požadavek schopnosti empatie, vytváření citových vazeb a rádce.
- Banky budou muset ukázat, že mají dostatečné množství informací o zákazníkově povaze, emocích a o jeho vkusu.
- Banky by měly dokázat, že jednají v zájmu klienta.
- Spoluvytváření nových produktů a služeb.
Splněné požadavky:
- Zákazníkova důvěra bude čím dál více důležitější, a proto se budou klienti stále obracet na vysoce specializované poradce, kdykoli budou potřebovat.
- Intuitivní systém bude schopen využívat větší množství informací o zákazníkových návycích ohledně útrat a půjček. Tímto banka poskytne lepší služby ve vhodnou dobu a skrze preferované programy.
- Služby na míru umožní, že si klienti budou moci sami vybrat službu, která se shoduje s jejich potřebami. Zákazníci budou také v reálném čase přijímat upozornění o případných aktualizacích.
- Je pravděpodobné, že zákazníci budou zahrnuti do diskuzí se svou bankou jako konzultanti za účelem vytvoření lepších produktů a služeb.
Sedm klíčových faktorů ovlivňujících budoucího zákazníka bank
- Vyhovující podmínky
Uživatel očekává od banky, že mu poskytne snadnou a efektivní platební technologii. To znamená, že se navyšuje očekávání zákazníka ohledně střídání různých nástrojů ke spravování svého účtu. Komunikace s bankovním poradcem online se stane běžným standardem, ale někdy přece budou lidé chtít zvednout telefon a mluvit se skutečnou a nápomocnou osobou.
- Umělá inteligence
Klienti stále více vyžadují použití real-time dat, aby mohli využít poskytované služby naplno. Umělá inteligence může pomoci analyzovat velké množství dat, a tím odhalit schémata, trendy či asociace. Příklady z jiných odvětví ukazují, že to může vést k větší zákazníkově spokojenosti a k napomáhání vytvářet nové produkty a služby.
- Formující se generace
Generace Y se vyznačuje odlišným chováním a přístupem k vlastnictví ve srovnání s předchozími generacemi, ale stále sdílí mnoho ze svých aspirací. Banky budou navyšovat úsilí vyvinout produkty specificky zaměřené na jejich potřeby a požadavky, jako jsou hypotéky pro lidi v pozdním věku a nové typy produktů spojených s cestováním.
- Narůstající moc zákazníků
Zákazníci budou mít nad bankami navrch díky dnešní realitě on-line mobilních telefonů. Reputace a bezpečnost se stanou hlavními faktory úspěchu bank a poskytovatelů dalších služeb. Zákaznické ohodnocení a doporučení, stejně tak jako online komunity a fóra, mají obrovský vliv. Služby budou pro banku stejně důležité jako bezpečnost. Biometrické bezpečnostní systémy, jako je Touch and Voice ID, se již vyvíjí.
- Individualizace
Ve společnosti, jež se zaměřuje především sama na sebe, bude mnoho jedinců chtít mít přístup k produktům a službám, které jsou tak přizpůsobené jejich požadavkům, jak je to jen možné. Bez personalizace produktů a služeb riskují banky, že ztratí věrnost svých zákazníků. Účetní agregace a rozpočtové nástroje na míru pomohou zákazníkům dosáhnout svých cílů.
- Síťová ekonomika
Sociální platformy se již stávají důležitou interakcí s klienty, která se bude i nadále rozvíjet. Mnoho klientů využívá sociální média či srovnávací weby pro učinění co nejlepšího rozhodnutí a právě tyto informace jsou pro banky klíčové.
- Sensorizace
Data ze sensorů v produktech umožní lepší, rychlejší a více aktivní zákaznický servis. Očekává se, že globální trh senzorů bude narůstat exponenciálně.
Pojem „FinTech“ je v podstatě zkrácení a spojení slov „finance“ a „technologie“. Jedná se o fúzi správy financí s technologickým sektorem, který zahrnuje internet, mobilní a sociální technologie, cloud computing a mnoho dalších. Tedy de facto všechno, co inovuje současný finanční systém.
Do archivu článků FinTech Daily se podívejte ZDE