Boeing nejen za koronaviru. O zážitek z létání nemusíte přijít

Letos to kvůli pandemii na velké cestování nevypadá. Ale i tak o zážitek z létání přijít nemusíte. Společnost MyAirlines na pražském Újezdě provozuje simulátor Boeingu 737. Vybrat si můžete z 24 tisíc letišť po celém světě a stát se tak na chvíli pilotem. Měli jsme možnost mluvit s ředitelkou MyAirlines Janou Erényi a poté si simulátor sami vyzkoušet. „Proletěli“ jsme se nad Salzburgem. Jak se liší řízení letadel dvou velkých rivalů – Boeingu a Airbusu? Podívejte se na video. Jsou v něm i záběry z kabiny.

Kdo jsou vaši typičtí zákazníci? Jednotlivci nebo spíše firmy?

Dalo by se říct, že to je padesát na padesát. Chodí k nám oslavy narozenin, malé děti, nadšenci, starší lidi. Ale i firmy u nás pořádají oslavy.

Co všechno dokáže simulátor nasimulovat? Jen běžné situace nebo i extrémní?

Simulátor dokáže nasimulovat úplně všechno, na co si vzpomenete. Cvičí se zde běžné standardní postupy. Můžete létat za krásného i za špatného počasí. Umíme nasimulovat totální bouři, výpadky motorů, destrukci letadla nebo nefunkčnost všech systémů.

Z jakých komponent je simulátor složený? Jak dlouho trvalo jeho vytvoření?

Samotné vytvoření simulátoru trvalo čtyři měsíce. Tím, že ho certifikujeme, na něm musíme pořád něco dolaďovat. Komponenty pocházejí jak ze skutečného letadla, tak od našich speciálních dodavatelů.

Jak se liší kabina Boeingu a Airbusu?

Zákazník to rozezná na první pohled. Kabina Boeingu je stísněnější a menší. Nacházejí se v ní berany, známé z ovládání malých letadel. Airbus je naopak založený na řízení pomocí joysticků. Obě společnost mají jinou koncepci řízení. Zatímco Airbus se více spoléhá na software, v Boeingu, když to tak laicky řeknu, pořád ještě může zasahovat lidská síla.

Která letiště jsou na vašem simulátoru nejoblíbenější?

Na našem simulátoru máme přes 24 tisíc letišť. V podstatě si můžete zvolit kterékoli na světě. Hodně klientů se chce podívat na místo své dovolené, případně se proletět nad svým domovem. Nejzáživnější jsou ta nejtěžší na přistání, jako je třeba St Maarten, starý Hongkong nebo Madeira.

Simulátor MyAirlines zahájil svou činnost v roce 2016 po roce příprav. Jeho původní účel byl poskytnout zážitek z létání. V současné době však slouží i jako trenažér pro budoucí piloty. Projekt stál více než dvacet milionů korun.

Newsletter