Boj o přežití britského supermarketu

Tak jako v Česku probíhá aktuálně osvěta za zlepšení životního stylu směrem ke zdravější stravě, podobná začala ve Velké Británii již v 90. letech. V té době začali své jídlo brát Britové vážně a s uvědoměním si toho, že vysoká cena není nutně zárukou kvality, přestali jezdit na víkendové rodinné výlety do supermarketů. Přidáme-li do toho Jamieho Olivera, který ostrovní národ učí, jak lze zdravě jíst za zlomek supermarketové ceny, tak to pro obchodní domy nemůže znamenat růžovou budoucnost.  A i o tu nerůžovou se teď musí supermarkety poprat.

Koupili-li byste si třeba akcii Sainsbury’s, po Tescu druhého největšího supermarketu co do tržní kapitalizace, na začátku roku 2010, zaplatili byste 328,7 pence britské libry. Včera večer byste ji už ale měli jen za 249 pencí, což je zhruba čtvrtinová ztráta hodnoty, nepočítáme-li vyplacené dividendy. S nimi už reálná ztráta není tak drastická, na dividendách totiž společnost vyplatila za tu dobu úctyhodné 71,4 pence. Ale i tak, v porovnání s indexem FTSE 100, který za tutéž dobu připsal 5,7 %, jsou na tom supermarkety zcela jistě hůře – Tesco -48,3 %, Morrison -34,3 %. Přičemž Tesco si samo nepomohlo účetním skandálem z konce loňského roku. Právě od roku 2014 je celý sektor v obrovských potížích a všechny tři zmíněné akcie si odepsaly zhruba 30 % hodnoty – jak je vidět z grafu v galerii.

Tři se perou, zákazník se směje

Prvním instrumentem, po kterém hypermarkety sáhly, bylo dramatické snižování cen. V důsledku cenového soupeření pak britští spotřebitelé za loňský rok ušetřili přes 400 milionů liber, když ceny jídla klesly v celé Británii o 1,6 %. Jenže ani nízké ceny zákazníky na patra obchodních domů nelákají.

Mléko levnější než voda. Farmáři házejí ručník do ringu

Zvykli si totiž nakupovat zejména ve svých místních obchodech a hypermarkety se pro záchranu snaží využít plochu pro prodej jiného zboží. Veledůležité jsou tedy například segmenty oblečení, nebo v případě Sainsbury’s bankovní divize. Ta se v rámci rozšíření nabídky přeshraničního bankovního styku spojila s americkou Western Union. Zaplnění prostoru jiným sortimentem než jídlem je nyní hlavním úkolem stratégů. Alespoň tedy dle Financial Times, podle kterých samo Sainsbury’s počítá s tím, že během pěti let síť jejich obchodů nebude potřebovat 6 % své prodejní plochy.

Žijeme online

Například v současnosti Sainsbury’s již opouští od konceptu nonstop otevírací doby a namísto zákazníků do obchodu v časných ranních hodinách vbíhají armády pracovníků připravujících internetové objednávky. Objednat online, zaplatit online a pak už si jen na zboží počkat při čaji o páté – alespoň to je nejnovější trend nakupování, který proniká už i do Česka. Jenže ani v tomto ohledu nemá vedení Sainsbury’s klidné spaní.

Na trhu je totiž služba Ocado, která nemusí platit provoz masivních hal plných jídla a jejich zaměstnance – funguje pouze online a říká si o svém místu na britském trhu. Ne nadarmo se také spekuluje o tom, že je tento projekt bývalých bankéřů Goldman Sachs v hledáčku Amazonu. 

Silný boj o tržní podíl je také jedním z hlavních faktorů, které budou určovat budoucnost britského řetězce Sainsbury’s. Ten se na rozdíl od klesajících čísel Tesca nebo Morrisons ještě drží svých úrovní okolo 16 %. Jenže za 2 roky dokázali konkurenti Lidl a Aldi získat 9,3 % trhu, což je pro managementy zmíněných firem alarmující. A přitom jedinou zbraní dvou nových konkurentů jsou nízké ceny.

Tržby v britském maloobchodě drtí cenová válka

Padající tržby

Včera společnost Sainsbury’s reportovala zprávu o prodejích za druhé čtvrtletí. Ty dle očekávání analytiků byly meziročně horší. Tzv. like-for-like tržby, tedy meziročně srovnatelné tržby nezohledňující například otevření nových obchodů, klesly o 2,1 %. Celkový nižší prodej byl ale důsledkem cenové války, neboť objemy prodaného zboží dle finančního ředitele vzrostly o 1,5 %. Stál za tím silný růst tržeb z malých poboček a prodej oblečení. Na výsledky reagoval trh velmi pozitivně a akcie Sainsbury’s, Tesca i Morrisons, které se na dobrých zprávách konkurenta vyvezly, dominovaly růstu FTSE 100. Avšak toto oživení může být velmi pravděpodobně jen krátkodobé. Samo vedení říká, že pozitivní zprávu vidí spíš jako náznak pohybu správným směrem, nikoliv však otočení trendu.

Tržbám, které klesly již šesté čtvrtletí v řadě, nepomáhá paradoxně ani zlepšující se výhled britské ekonomiky. Ačkoliv Bank of England poněkud srazila výhled růstu HDP, který je ale stále nad 2 % ročně, ředitel Mike Coupe z toho tolik odvázaný není – naopak, nechal se slyšet, že větší kupní síla má spíše negativní korelaci na tržby společnosti. Namísto větších nákupů totiž britští zákazníci raději zajdou do restaurace, či si objednají donášku do domu.

Prodejci v čele

Financial Times s odvoláním na agenturu Markit tvrdí, že Sainsbury’s a Morrisons jsou tituly s největším počtem otevřených krátkých pozic v rámci indexu FTSE 100. K 9. červnu byl poměr krátkých pozic 16 %, přičemž průměrně je na sektoru jen 11% podíl krátkých pozic. Jelikož jediná pozitivní zpráva, kterou včera firma Sainsbury’s oznámila, byla právě zvýšení objemů při téměř nezměněném průměrném nákupním košíku, je pravděpodobné, že si někteří prodejci jen vybrali zisky a pomohli akcii k růstu.

Co nabízí budoucnost

Celý sektor supermarketů ve Velké Británii je aktuálně zdecimován cenovou válkou a zvýšenou konkurencí řetězců Lidl a Asdi. Ty jsou navíc stále i přes svou velikost jen v soukromých rukou, takže nepodléhají oznamovacím povinnostem jako společnosti obchodované na burze. Přičemž akcie Sainsbury’s se při pohledu na denní data držela celý duben pod svým 200denním klouzavým průměrem, kdy se dokázaly vzepřít jen těsně před výplatou dividendy a ještě jednou předtím v polovině dubna. 10denní RSI indikátor se držel úrovně 40-50 bodů i před včerejší rally. Akcie tedy nebyly ještě tolik přeprodané, jak je vidět z druhého grafu v galerii. Mám za to, že z dlouhodobějšího hlediska poskytne 200denní klouzavý průměr hranici resistence, jako tomu již rok a půl je, mimo zmíněných výjimek, protože převládne negativní sektorový sentiment. Dá se také předpokládat, že s dalšími zprávami o cenové válce a konkurenčním tlaku na hlavní hráče, se vrátí aktivní prodejci a titul se dostane pod výprodejní tlak.

Jméno P/E 2015 P/BV 2015 EV/EBITDA 2015 Kapitalizace (mld. GBP)
SAINSBURY 12,3x 0,9x 5,3x 5
MARKS & SPENCER GROUP 15,8x 2,8x 7,9x 9,13
MORRISON SUPERMARKETS 16,2x 1,2x 7,6x 4,19
CARREFOUR SA 17,5x 2,1x 6,3x 16,13
TESCO PLC 23,8x 1,7x 9,5x 17,22

Třebaže z hlediska finančních ukazatelů jsou akcie Sainsbury’s relativně dost levné – například ukazatel P/BV (poměr ceny akcie k účetní hodnotě společnosti na akcii) je dokonce nižší než 1 – myslím, že v tuto chvíli to ve střednědobém horizontu nákup akcie neospravedlňuje. Fundamentální změny společnosti a její přeměna v podnik založený méně na prodeji potravin budou celou dobu pod tlakem sektorového sentimentu, jehož obrat v dohledné době není moc pravděpodobný.

Navíc, bude-li čelit společnost konsistentním nájezdům prodejců, bude mu spíše podléhat. Obrat tohoto trendu společnost sama očekává až v průběhu roku 2017, což prozatím dává dostatečný prostor pro pokles cen akcií.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Fin a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter